Az idős Liszt Ferenc és ötven évvel fiatalabb tanítványa viszonyáról szól az Utolsó rapszódia című film, amelynek a forgatásán jártunk. Kiderült, hogy Liszt nagy kujon volt, múzsája pedig kleptomániás lehetett, Gyöngyössy Bence rendezőtől pedig megtudtuk, hogy nem kurzusfilmet akar csinálni, hanem huszonévesek számára is élvezhető szerelmes filmet.

Gyöngyössy Bence (Egy szoknya, egy nadrág, Egy bolond százat csinál) Utolsó rapszódia című filmje az idős, halálhoz közeledő Liszt Ferenc és mintegy ötven évvel fiatalabb tanítványa, Nina sajátos kapcsolatát meséli el. "Tudni lehet, hogy Liszt nem vetette meg a női nemet" - mondja a rendező. "Világsztár volt már a saját korában is, körülvették a szép nők, akik nagyon fontos szerepet játszottak az életében. De Lina Schmalhausen volt az utolsó lány, aki őt mind emberileg, mind művészileg megmozgatta. Ő a fő ihletője a mi Ninánknak, de azért ez a figura több női karakterből áll össze".

Forrás: Hartl Nagy Tamás [origo]
Jordán Tamás mint Liszt Ferenc | Nézz még több képet az Utolsó rapszódia forgatásáról!

Fonyódi Tibor (Tűzvonalban, Hacktion) már írta a forgatókönyvet, amikor a rendező találkozott az anyaggal, amiben épp az fogta meg, hogy nem hagyományos életrajzi filmnek készült. Mint mondja, "átfogó életrajzi filmet nagyon nehéz csinálni a mai nézői elvárások mellett. Dramaturgiailag kizárólag úgy működnek ezek a filmek, ha kiragadunk az ismert ember életéből egy időszakot, amit részletesebben feldolgozunk. Igazából ez nem is életrajzi film, mert nem annyira Lisztről a zeneszerzőről szól, hanem egy nagyon ritka emberi kapcsolatról, ami múzsa és mestere kapcsolata".

Az idős zeneszerzőt Jordán Tamás alakítja, a tanítványát pedig Sárközi-Nagy Ilona, a kaposvári Csiky Gergely Színház társulatának tagja. A színésznő elolvasta a naplót, amit Liszt életének utolsó tíz napjáról Lina Schmalhausen írt: "A naplóból egyértelműen kitűnik a teljes odaadás, az, hogy milyen türelemmel és alázattal ápolta utolsó napjaiban ezt a beteg embert. Nem volt könnyű dolga. Még ma sem nézik jó szemmel, ha egy kapcsolatban ekkora a korkülönbség, mindenképpen valami érdeket feltételeznek, ráadásul Lináról az a pletyka járta, hogy kleptomániás. Nagyon sok támadás érte mind Liszt családja részéről, mind a többi tanítvány felől. És ő ennek ellenére kitartott az utolsó pillanatig." Nina figurájának tehát a rajongó szerelem a legfőbb vonása, "ő Liszt házvezetőnője, mindenese, mindent megtesz érte, amit csak egy nő megtehet" - mondja a színésznő.

Forrás: Hartl Nagy Tamás [origo]
Sárközi-Nagy Ilona | Nézz még több képet az Utolsó rapszódia forgatásáról!

A forgatás ezekben a napokban a Budakeszi úton, az Ybl villában zajlik, ahol Liszt budapesti lakását rendezték be három helyiségben. Az éppen most felvett jelenetben a Liszt inasát alakító Kálloy Molnár Péter becsomagolja utazni készülő ura bőröndjét, és az asztalára készíti a jegyét, de Liszt, meglepetésére, két jegyet talál. Jordán Tamás aztán elmagyarázza, hogy Liszt itt még nem tudja, hogy a két éve nem látott Nina is Budapesten van, és az inas a háttérből mozgatja a szálakat, úgy intézve, hogy a lány is Liszttel tartson az úton.

A színész, aki a hitelesség érdekében vállig érő ősz parókát és két jókora bibircsókot kapott a fejére, azt mondja, "hihetetlenül jól érzem magam, hogy filmben szerepelhetek. Régen sokat filmeztem, mostanában értelemszerűen nem, hiszen alig készül film, úgyhogy nagy dolog ez a felkérés." Jordán, aki a szombathelyi Weöres Sándor Színház igazgatója, ugyanakkor úgy gondolja, nem csak filmekből van hiány mostanában: "színházigazgató kollégáimmal megpróbálok lobbizni, hogy legyen állami támogatás színházi közvetítésekre, mert ez a műfaj is szinte megszűnt. Nekem fáj az, hogy Fekete Ernőt, aki szerintem korosztályának messze a legjobb színésze, százból két-három ember ismeri, mert nem látják a tévében. Azért kellenek színházi közvetítések, hogy megint rangja legyen a színésznek. Az nonszensz, hogy senkiházi celebek uralják a terepet".

Forrás: Hartl Nagy Tamás [origo]
Kálloy Molnár Péter, Gyöngyössy Bence rendező, Jordán Tamás és Sárközi-Nagy Ilona

Ami a tévénézők kiszolgálását illeti, bár az Utolsó rapszódia elsősorban tévéfilmnek készül, Gyöngyössy Bence hangsúlyozza, hogy "kezdettől fogva szerettünk volna elszakadni attól a tévéjátékos stílustól, amihez a magyar néző hozzá van szokva, és amilyenek az elmúlt húsz-harminc évben készültek. Ez a film képileg sokkal közelebb áll a játékfilmekhez, hiszen nem egy épített díszletben forgatunk, hanem eredeti helyszíneken, igyekszünk minél több külsőt felvenni és egy dinamikus filmet csinálni olyan fényekkel, kameramozgásokkal, amiket ma elvár a közönség". Szerinte "a fiatal női célközönség erre a filmre abszolút vevő lesz, mert egy átélhető szerelmi történet, és mert szép. Szépek a ruhák, szép a látvány, jó nézni".

Amikor felvetem, hogy az Utolsó rapszódia sokak szemében A Hídember-hez hasonló kurzusfilmnek vagy országimázsfilmnek tűnhet, tiltakozik, "az összehasonlítás már a lehetőségek és a költségvetés szempontjából sem helytálló". Mint mondja, a film mindössze 150 millió forintból készül. Jordán Tamás pedig úgy véli, "az, hogy Lisztről készül egy film a születése kétszáz éves évfordulójára, nemcsak hogy teljesen természetes, hanem nagyon nagy baj is lenne, ha nem így történne".

Forrás: Hartl Nagy Tamás
Sárközi-Nagy Ilona és Jordán Tamás | Nézz még több képet az Utolsó rapszódia forgatásáról!

Gyöngyössy hozzáteszi, hogy "aki szigorúan a történelmi tényeket keresi, és nagyítóval végignézi, hogy minden úgy volt-e a valóságban, mint a filmben, biztos fog benne találni hibát, de én ezt vállalom, mert a lényeg, hogy Liszt személyiségét és a kort közelebb vigyük a nézőkhöz. Úgy gondolom, ez a film érzelmileg ugyanúgy megfog majd egy huszonévest, mint egy idősebbet".