Kamaszkorunk legszebb mellei - Jennifer Connelly és Virginia Madsen (18+)

2012.07.10. 2:10

Cikksorozatunkban sorra vesszük a VHS-korszak legendás filmes pucérkodásait, amelyek meghatározóak voltak szerzőink pszichoszexuális fejlődésében.

#3 - Jennifer Connelly és Virginia Madsen (Forró nyomon)

Hatalmas meglepetéseket okozhatott 1990-ben a Forró nyomon (The Hot Spot). Főleg azoknak a fiatal srácoknak írhatta át teljesen a világképét, akik együtt nőttek fel Jennifer Connelly-vel a nyolcvanas években. Az imádnivalóan bájos kislány kilépett az esti mesék világából, és átkerült oda, ahol a szexújságokat rejtegetik a tizenéves fiúk.

Forrás: Mokép
Fantasztikus labirintus | Jennifer Connelly

Fantasztikus labirintus főhőseként Connelly egy gyenge pillanatában azt kívánja, hogy bárcsak tűnne el az életéből a kiállhatatlan kistestvére. Legnagyobb meglepetésére, megjelenik a hálószobájában David Bowie és teljesíti az óhaját. A lelkiismerete aztán persze nem hagyja nyugodni, útra kel, és nagy kalandok árán visszaszerzi pólyás kisöccsét a goblinkirálytól. Sok gyereknek okozott álmatlan éjszakákat ez a film, de ennek oka még nem a szerelem volt, hanem inkább a félelem a labirintustól, ahonnan nincsen kiút. Jennifer Connelly mesehős imázsán még az sem változtathatott jelentő mértékben, ha egy szülői tévedés eredményeképpen Dario Argento horrorját, a Phenomená-t is megnézték a színésznővel egy generációba tartozó tinédzserek. Hiába dübörgött a filmben a metal, és folyt a vér, Jennifer mégiscsak rovarokkal kommunikált benne. Ilyen pedig csak egy mesében fordulhat elő. A Forró nyomon-ban aztán kifordult a helyéből a világ. Jennifer Connelly felnőtt, és már azzal, ahogy a szájába veszi a szemüvege szárát, képes őrületbe kergetni az embert. A szende kislányból gyönyörű nő lett.

Forrás: Mokép
Forró nyomon | Jennifer Connelly és Don Johnson

Dennis Hopper töménytelen mennyiségű alkohol és drogfogyasztással egészen a nyolcvanas évek elejéig meghosszabbította a személyes hippi-korszakát. Aztán úgy döntött, hogy inkább mégsem hal bele az életvitelébe, bevonult a rehabra, és sikeresen maga mögött hagyta függőségeit. Nagy színészi visszatérése a David Lynch-féle Kék bársony volt, de megszakadt rendezői karrierjét (Szelíd motorosok, The Last Movie, Out of the Blue) is újra beindította a nyolcvanas évek második felében. Ennek a korszaknak a csúcsdarabja a Forró nyomon című neo-noir.

Az mindjárt látszik, hogy Hopper szorgalmasan jegyzetelhetett a Kék bársony forgatásakor, mert ugyanazt a sötét titkokkal terhelt, nyugtalanító kisvárosi miliőt próbálja felépíteni, amely összeforrt Lynch nevével. Történetről nem is nagyon érdemes beszélni, a fullasztóan erős hangulata teszi kiválóvá a filmet. A tempó kifejezetten lassú, úgy tűnik, hogy ebben a kisvárosban már évtizedek óta tombol a kánikulai hőség, és ez leszedálta az egész lakosságot.  Bőven van időnk megfigyelni a hőségtől hullámzó betont, elmerülni a város éjszakai neonfényeiben, gyönyörködni a főutca egyik ódon épületét elemésztő tűzben.

Forrás: Mokép
Forró nyomon | Virginia Madsen

A film látható élvezettel vonultatja fel a zsáner szinte összes jellemző fordulatát, karakterét, kliséjét. Titokzatos férfi (Don Johnson) érkezik a poros kisvárosba, aki azt tervezi, hogy kirabolja a helyi bankot. Közben azért a város legkülönbözőbb pontjain szexel az autókereskedés tulajdonosának unatkozó feleségével, Dolly Harshaw-val (Virginia Madsen), illetve elkezd udvarolni Gloria Harpernek (Jennifer Connelly), aki a kereskedésben dolgozik könyvelőként, és maga a megtestesült tisztaság. Ami mégis megkülönbözteti a régi idők film-noirjaitól - a színesben felvett képeken kívül persze -, hogy a Forró nyomon kendőzetlenül bemutatott, vad szexualitása elképzelhetetlen lett volna a negyvenes, illetve az ötvenes évek mozijaiban.

A fehér atlétát viselő Don Johnson slaggal mossa az egyik autót, Jennifer Connelly az iroda üvegfalának túloldaláról figyeli, és az elképzelhető legszexibb módon tartja a cigarettáját. Johnson néha megfordul és lelocsolja az üveget, Jennifer válaszul angyali mosolyt küld felé. A háttérben lassan hömpölyögve szól a blues. Az egész olyan, mintha egy végtelenített autóreklámot néznénk, amely az americana életérzést lovagolja meg. Virginia Madsen feltűnésével aztán minden megváltozik, és egy pornófilm kezdőjelenete kezd el a szemünk előtt pörögni. A szépséges boszorkány arra vár, hogy a férje távozzon végre az autókereskedésből. Amikor ez megtörténik, a rózsaszín Cadillacjének visszapillantó tükrében megigazítja aranyszőke haját, kirúzsozza a száját, majd odahajt Don Johnsonhoz és azzal az indokkal szólítja magához, hogy a férjét keresi. Zseniális az a Cadillac irányából felvett beállítás, amely egyszerre mutatja Don Johnsont, ahogy évődik Virginia Madsennel, a háttérben pedig Jennifer Connelly arcára kiül a féltékenység. Aztán mégsem aljasul pornófilmmé a Forró nyomon. Dolly szerint két dolgot lehet csinálni ebben a városban. Az egyik a tévénézés. Ilyen fantasztikus szöveget nem írnak pornóhoz.

Forrás: Mokép
Forró nyomon | Don Johnson, Virginia Madsen és Jennifer Connelly

Dolly egy szándékosan olcsó karikatúrája a klasszikus femme fatale-oknak, inkább hat egy életre kelt erotikus fantáziának. Harry Maddox is rögtön átlát rajta, és megvetően figyeli közönséges próbálkozásait, de nem taszítja el magától, és belemegy a játékba. Hajtja a vágy, és hát végre van valami, amit csinálhat ebben az őrjítően unalmas kisvárosban. A szexre alapuló kapcsolatuk egy fűrészmalom udvarán lebonyolított dühödt kúrással éri el a csúcspontját. Egyszerűen hihetetlen, ami ott történik. Dolly addigra már pórázon rángatja a csapdába csalt férfit, és a megsértett férfi gyilkos ösztönét is képes úgy irányítani, hogy még élvezetesebb legyen tőle a szex.

Forró nyomon | Virginia Madsen és Don Johnson emlékezetes randija

Virginia Madsen félőrült szexdémon karakterét senki sem felejti el, aki látta ezt a filmet. Ezzel együtt, a Forró nyomon legizgatóbb kérdése mégiscsak az, hogy ledobja-e a ruháját a forgatás alatt mindössze 18 éves Jennifer Connelly. Dennis Hopper az okos helyszínválasztásokkal még jobban kiemelte a két nő közötti különbséget. Dollyval a kocsi hátsó ülésén, a hálószoba vöröses félhomályában, ipari területen, vonatzakatolás közben szexel Harry. Gloriával viszont úriemberként viselkedik, piknikezni viszi egy idilli környezetben lévő tó partjára. Ott fog először elakadni a lélegzetünk, amikor meglátjuk fürdőruhában a fekete hajú, szűzies szépséget. Később, amikor már teljesen bizalmába fogadja Harryt, elmeséli mekkora slamasztikába került. Egy helyi lakos fotókat készített róla és leszbikus mostohatestvéréről, ahogy félreérthető helyzetben meztelenül napoznak és beszélgetnek a tó partján, és azóta ezekkel a fényképekkel zsarolja őt. Szívszorító visszaemlékezése képekben is megelevenedik.

Forró nyomon | Jennifer Connelly fürdőzése és félmeztelen jelenete

Jennifer Connelly szépsége - a szoborszerűen tökéletes testén kívül - abban rejlik, hogy hiába hagyta maga mögött a tinédzserkort, még sokáig az ártatlan volt az első jelző, ami az ember eszébe jutott róla. Látva törékeny megjelenését, a mozinéző egyszerre akart szeretője és védelmezője lenni. A lovagregények romantikus álomvilágában ilyen nőknek ajánlja fel kardját a főhős. Hollywood is felismerte Jennifer Connelly kivételes szépségét, és azt, hogy mennyire beleillik a film-noir környezetbe. A kilencvenes években többször is vállalt szerepet olyan filmekben, amely szorosan kötődtek a zsánerhez. Az 1996-os Mulholland - Gyilkos negyed-ben az aranyszívű luxusprostituált archetipikus karakterét játszotta el (ebben a filmben is van egy rövid, de annál emlékezetesebb meztelenkedése), a két évvel későbbi Dark City-ben pedig bárénekesnőként tűnt fel.