A 13 Oscarra jelölt zseni eligazította a magyar újoncokat

Jesse James meggyilkolása, a tettes a gyáva Robert Ford
Vágólapra másolva!
A Szárnyas fejvadász 2 miatt Magyarországon tartózkodó Roger Deakins vasárnap délután másfél órán át válaszolgatott a Színház- és Filmművészeti Egyetem rendező- és operatőr szakos diákjainak kérdéseire. A tizenháromszoros Oscar-jelölt operatőrrel az egyszeres Oscar-nyertes Nemes Jeles László is beszélgetett.
Vágólapra másolva!

Körülbelül négy hét múlva kezdődik a Szárnyas fejvadász második részének magyarországi forgatása, de a film 13 Oscar-díjra jelölt operatőre, Roger Deakins már május vége óta hazánkban készíti elő a munkát.

Ethan Coen, Roger Deakins és Joel Coen a Fargo forgatásán Forrás: Budapest Film

Nem gyakran jár Magyarországon egy ilyen kaliberű filmes szakember, ezért a Színház- és Filmművészeti Egyetem operatőri mesterképzésére járó Nagy Zágon kitalálta, milyen szuper lenne szervezni egy beszélgetést Deakinsszel, ahol az egyetemisták faggathatnák kicsit azt az embert, aki olyan filmeket fényképezett, mint a Skyfall, A remény rabjai, a Ments meg, Uram! vagy A szabadság útjai, nem beszélve a Coen testvérek szinte összes alkotásáról, az 1991-es Hollywoodi lidércnyomás-tól kezdve egészen az idei Ave, Cézár!-ig.

Ezekért a filmekért jelölték Oscar-díjra Roger Deakinst

Sicario - A bérgyilkos (2015)
Rendíthetetlen (2014)
Fogságban (2013)
Skyfall (2012)
A félszemű (2010)
A felolvasó (2008)
Jesse James meggyilkolása, a tettes a gyáva Robert Ford (2007)
Nem vénnek való vidék (2007)
Az ember, aki ott se volt (2001)
Ó, testvér, merre visz az utad? (2000)
Kundun (1997)
Fargo (1996)
A remény rabjai (1994)

Nemes Jeles László - aki a Saul fia Oscar-kampánya alatt többször is összefutott az idén a Sicario fényképezéséért jelölt Deakinsszel - segített összehozni a szupertitkos mesterkurzust, és vasárnap délután a 67 éves brit szakember meg is jelent az SZFE Szentkirályi utcai vetítőjében, ahol körülbelül negyven csillogó szemű operatőr- és rendezőhallgató, illetve Reisz Gábor (VAN) és Enyedi Ildikó itta a szavait.

Roger Deakins (jobbról a negyedik) az SZFE rendező- és operatőrszakos hallgatóival Fotó: Bántó Csaba

Az egybegyűlteknek először levetítették Deakins egyik legzseniálisabb munkáját, a Brad Pitt főszereplésével készült Jesse James meggyilkolása, a tettes a gyáva Robert Ford című westernt, majd az ezúttal moderátori szerepkörben fellépő Nemes Jeles beszélgetett vele egy darabig erről a filmről, majd az egyetemisták faggatták mindenféle témában.

Az eseményen részt vevők elmondása szerint Deakins nagyon barátságos és készséges volt, közel másfél órán át válaszolgatott a magyar diákoknak.

Erősen szakmai témák kerültek terítékre, mint például a LED-lámpák használatának előnyei, illetve a celluloid vs. digitális szembenállás - ez utóbbival kapcsolatban Deakins és Nemes Jeles homlokegyenest ellenkező álláspontot képvisel, úgyhogy sűrű egymásra mosolygás közepette ötpercenként vitatkoztak erről egy kicsit.

Szó esett többek között arról is, hogy manapság a legtöbb rendező hajlamos a monitor nézésében elveszni, és legtöbbször az operatőrre néz fel a színész a jelenet után, akitől visszajelzést vár. Roger Deakins - aki dokumentumfilmes operatőrként kezdte pályáját - beszélt arról, hogy mennyi mindent tanult ez alatt az emberi érzelmekről, viselkedésről. Ezt a fajta tudást a mai napig kamatoztatni tudja.

Roger Deakins az SZFE hallgatóinak kérdéseire válaszol vasárnap délután Budapesten Fotó: Nagy Zágon

Volt annyi tapintat a magyarokban, hogy senki nem hozta fel azt a tizenhárom alkalmat, amikor Deakins jelölést követően üres kézzel távozott az Oscar-gáláról (pláne, hogy ott ült mellette egy feleannyi idős fiatalember, aki elsőre megkapta a szobrot), de a nagyszerű operatőr állítólag egyáltalán nem olyan embernek tűnt, akit az ilyesmi bármennyire is bosszantana, hanem egy boldog, kiegyensúlyozott művésznek, aki évtizedek óta azt csinálhatja, amit a legjobban szeret.