Az elmúlt évtized legizgalmasabb, vagy épp legkiábrándítóbb erotikus – pontosabban: szexjelenetekkel tarkított – alkotásait szemléző cikksorozatunk ötödik részében 2014-ből válogattunk össze 6 filmet.

A 2014-ben bemutatott – esztétikai szempontból is értékelhető – erotikus filmek zöménél szembetűnő, hogy a testiség látványizgalmát a krimi feszültségével elegyítik – vagy legalábbis a fizikai örömök hajszolását már nem csupán a lelki kiüresedéssel párosítják, de erőteljesen építenek az elmúlás mozzanatára. Összegyűjtöttük az 5 plusz 1 filmet 2014-ből, amelyekben a szex és a halál összefonódik. 

A nimfomániás – 2. rész

Lars von Trier szexdrámájának második része, pontosabban annak befejezése némiképp programszerűen ragadja meg a bevezetőben felvázolt jelenséget. Szexfüggés, szélsőségek, frigiditás, kiüresedés és végül gyilkosság.

A nimfomániás - 2. rész (középen: Charlotte Gainsbourg)Forrás: Vertigo Média Kft.

 A 71. velencei filmfesztiválon debütált explicit jelenetekben bővelkedő "művészpornó" A nimfomániás - 2. rész főszereplőnője, Joe (Charlotte Gainsbourg) alkalmi megmentőjének, a bölcsész agglegény Seligmannak (Stellan Skarsgård) meséli el extrém perverziókban kicsúcsosodó, lélekvesztett szexkarrierjét – csakhogy miután a nő úgy érzi, letehette súlyos terhét, az addig aszexuálisnak tűnő férfi bemászik az ágyába, a csalódott nő pedig agyon lövi. Trier keserű zárlatában pofon üti a nézőt, amikor az addig a sérült nőt megérteni igyekvő Seligmanból is zaklatót csinál – ezzel pedig súlyos ítéletet mond nem elsősorban a nemiség poklát megjáró ember, hanem a helyzetet végül kihasználni igyekvő másik (tulajdonképpen az efféle történetekre jegyet váltó néző, korunk voyeur társadalma) felett.

Kéjlak

Erik Van Looy ön-remakejében (a 2008-as belga eredetit ültette át amerikai közegbe) öt sikeres, házas, középkorú férfi oszt meg egy luxuslakást, amelyet felváltva egyéjszakás kalandokra és légyottokra használnak. Egy alkalommal egy fiatal, ágyhoz bilincselt szőke nő vérben fürdő holttestét találják a lakosztályban – s hogy ne bukjanak le feleségeik és befolyásos üzletfeleik előtt, úgy döntenek, megpróbálják az ügyet a rendőrség bevonása nélkül megoldani. Főleg azért, hogy aztán némi csellel az egyikükre – arra, akiről kiderült számukra, hogy gátlástalanul lefeküdt a barátai feleségeivel, lánytestvéreivel – tereljék a gyanút.

KéjlakForrás: Big Bang Média

A Kéjlak kriminek csapnivaló ugyan, de Van Looy érzékletesen ragadja meg azt, hogyan taszít jobb sorsra érdemes embereket a házastársi és baráti hűtlenségbe a kéjvágy.  

A kék szoba

Mathieu Amalric – Georges Simenon azonos című regényéből készült – erotikus thrillerében ugyancsak a házasságtörés és a gyilkosság izgalma keveredik, de az irodalmi alapanyagnak is köszönhetően jóval kiforrottabban, mint a Kéjlak esetében. A családos mezőgazdász Julien (Mathieu Amalric) viszonyt kezd régi ismerősével, a szintén házas gyógyszerész Estherrel (Stéphanie Cléau). Szenvedélyes órákat töltenek a helyi szálloda kék szobájában – míg aztán az egyre követelőzőbb nő férje, Julien egykori iskolatársa gyanús körülmények között meghal, kisvártatva pedig Julien feleségét is holtan találják.

A kék szobaForrás: Alfama Films

A cannes-i filmfesztivál Un Certain Regard szekciójában bemutatkozó A kék szoba az erotika köntösébe bújtatott tanulmány az emberi természet sötét oldaláról – és amely az utolsó felvonásig cseppekben adagolja az izgalmakat, hogy aztán kijózanítsa a tilosba vágyó nézőt.

Pasolini

Abel Ferrara, a 71. velencei filmfesztiválon bemutatott a legendás olasz rendező, Pier Paolo Pasolini utolsó napjáról készült életrajzi drámájának egyik jelenete legalább annyira arcpirító, mint A nimfomániás hasonló képsorai – Ferrara ugyanis bőséges időt szentel egy valóságos homoszexuális fellatio bemutatására. 

Persze Ferrara botrányos képsorai okkal borzolják az idegeket – a rendező nem csupán a prüdériát, de a konvenciókat és a szájbarágós retorikát is mellőzi, keresetlenül és keményen ábrázolja Pasolinit (Willem Dafoe kiváló alakításában) és környezetét, anélkül, hogy mindenáron valamiféle objektív igazságot keresne az 1975. november 1., halottak napja éjjelén (máig tisztázatlan okokból, de egy 17 éves fiúprostituált által) meggyilkolt – egyaránt ünnepelt és rengeteget támadott – költő, teoretikus, rendező Pasolini ügyében. A 24 óra eseményeit Pasolini befejezetlen filmjének képsorai tördelik, amelyek Ferrara filmjében a vágyakozás álomszerű képsoraivá alakulnak, fájdalmasabbra satírozva az egyébként is rendhagyó – de Pasolini személyiségét érzékletesen megragadó – művészportrét, amelyben Erósz és Thanatosz adnak egymásnak randevút.

Girl House 

A kanadai Trevor Matthews erotikus slasherjében a klasszikus "leselkedős gyilkos" témáját a 21. századi online pornóipar, egészen pontosan a webkamerás élő-showk közegébe helyezi. 

Girl HouseForrás: Entertainment One

Egyetemista lányok költöznek egy házba, ahol 50 kamera segítségével követhetik nyomon az előfizetők a lányok napi rutinját, plusz pénzért sztriptízüket és aktusaikat. S bár a tulajdonos szerint a Girl House pontos helye lenyomozhatatlan, a még gyerekkorában két lány által megalázott pszichopata Loverboy (miután ismét gúny tárgyává válik) feltöri a rendszert, bejut a házba és véres mészárlásba kezd. 

Matthews filmje tipikus "nudie horror" – amely épp ezért kívánkozik a 2014-es listára: a szex és a halál sűrű záporesője miatt.

+1: Térkép a csillagokhoz

David Cronenberg gyilkos szatírája Hollywoodról, a kiüresedésről, önzésről és önimádatról – és persze rengeteg bűnről, középpontban a vérfertőzéssel és gyerekbántalmazással. Az önsegítő program kidolgozásával sikeressé lett televíziós pszichológus családja maga a szakmai kudarc: a feleség egyben a lánytestvér, gyerekszínész fiuk drogfüggő, lányuk piromániás – a színésznő pedig, akinél a lány személyi asszisztensi munkát kap, halott anyjának emlékével küzd.

Térkép a csillagokhoz (Julianne Moore és John Cusack)Forrás: Cinetel Kft.

Térkép a csillagokhoz cinikus látleletében a szex sem hétköznapi – de a halál sem: a törekvő, közepesen tehetséges színésznőt saját díjával verik agyon (Julianne Moore pedig az anyja árnyékából kitörni igyekvő sztár megformálásáért elnyerte a cannes-i filmfesztivál színésznői díját).