A rendszerváltás után megszűnt cenzúra új ajtókat nyitott a rendezők számára: színre vitték mások mellett Oscar Wilde saját hazájában annak idején betiltott, perverzitásoktól sem mentes darabját, a Salome-t Létay Dóra főszereplésével, de Pelsőczy Réka is igen bizarr előadásban szerepelt, valamint levetkőzött mások mellett két olyan nagy magyar színésznő is, mint Udvaros Dorottya és Eszenyi Enikő. (Sorozatunk első része itt olvasható.)
Udvaros Dorottya – Pandora szelencéje (Lulu) (Katona József Színház, 1990. Rendező: Ács János)
Frank Wedekind 1894-es ,,szörnytragédiájának" főszereplője egy igazi femme fatale, aki sorban csavarja el a férfiak fejét, mindenki megpróbálja kihasználni – van aki áruba bocsájtaná, más a saját fantáziáját próbálja kiélni benne vagy éppen az eszményi feleségképként tekint rá –, de a nő is profitál a viszonyokból és egyre feljebb kapaszkodik a társadalmi ranglétrán; hogy aztán beteljesítse a végzetét.
A darabot 1990-ben mutatta be a Katona József Színház Ács János rendezésében, Udvaros Dorottya pedig a címszerepben nemcsak a színészi vénáját, hanem az erotikus kisugárzását is megcsillogtatta. A Lulu a nagy színésznő egyik leghíresebb szerepe lett.

Udvaros Dorottya egyébként a filmszerepeiben sem szégyenlősködött, erről itt és itt és itt mutatunk példát.
Pap Vera és Eszenyi Enikő – Ahogy tetszik (Vígszínház, 1991. Rendező: Valló Péter)
Az Ahogy tetszik-et, Shakespeare talányos vígjátékét, Valló Péter 1991-es rendezésében Pap Vera formálta meg Céliát, akinek az Olivérrel (Oberfrank Pál) folytatott villámgyorsan beteljesedő viszonya a pásztori szerelmet gúnyolja ki.
A színésznő a darabban meztelenül mosakszik a közönségnek háttal állva, szerencsésebb ülőhelyről azonban ennek ellenére is látni lehetett a melleit.

Eszenyi Enikő szintén a közönségnek háttal állva vetkőzött félmeztelenre a mű főszereplőjét, Rosalindát alakítva.

Lapozzon, cikkünk a következő oldalon folytatódik!