Nincs egységes atomenergiai szabályozás az EU-ban

Vágólapra másolva!
Az unió villamosenergia termelésében a nukleáris energia jelentős súlyt képvisel: a tavaly a felhasznált villamosenergia 33,2 százalékát atomerőművekben termelték. Magyarországon ez az arány közel 40 százalék, a csatlakozó államok összességében pedig 17,1 százalék körüli.
Vágólapra másolva!

Az EU-ban nincs egységes szabályozás sem a biztonsági kérdésekben, sem a nukleáris hulladékok elhelyezésénél és az atomerőművek leszerelésének finanszírozásánál. Az EU még csak most dolgozza ki, és a tervek szerint 2005-re készíti el ajánlásait a tagországok atomenergiaipari szereplői számára. A fő törekvés az iparág átláthatóságának növelése és az, hogy minden nukleáris létesítményre legyen leszerelési stratégia.

A készülő irányelvek ellen az EU jelenlegi tagjai közül többen élénken tiltakoznak, attól tartva, hogy ezzel csorbulna a nemzeti nukleáris hatóságok szerepe. Az atomenergia biztonságát nemzetközi szinten most csak a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség (NAÜ) felügyeli, de csak nemzeti kérésre. A NAÜ elsődleges feladata a nukleáris energia békés célú felhasználásának ellenőrzése. A NAÜ biztonsági ajánlásai általános jellegűek. Az EU ennél szigorúbb szabályozást, teljes átláthatóságot szeretne tagállamai esetében.

Atomenergia ipari linkgyűjteményhttp://vizsla.origo.hu/katalogus/ipar_es_mezogazdasag/ipar,_iparugy/energiaipar/atomenergia_ipar/

Hogy milyen kritériumrendszert dolgoz ki az unió erre illetékes szervezete, még nem tudni, így azt sem, hogy a magyar atomenergetikára milyen feladatok várnak még. Annyi bizonyos, hogy Magyarország a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség ajánlásaihoz képest pontosabb követelményeket fogalmazott meg. A NAÜ ajánlásainak teljesítéséhez csak néhány változtatást, például az új biztonsági besorolási fogalmakat kell figyelembe venni. A biztonság mellett a másik nagy kihívás az atomerőművek leszerelésének és a keletkező nukleáris hulladék elhelyezésének kérdése.

Paks 20 év után kezdte meg leszerelési alapjának feltöltését

Magyarországon nem csak a paksi atomerőmű, hanem a Budapesti Műszaki Egyetem oktató, illetve a KFKI kutató reaktorának leszereléséről és nukleáris hulladékának kezeléséről, végleges elhelyezéséről is kell gondoskodni. A nem központi költségvetési szervezetek üzemeltetésében lévő atomreaktorok leszerelésének és a nukleáris hulladék végleges elhelyezésének költségét a Központi Nukleáris Pénzügyi Alap állja. Az alap feltöltését csak a paksi atomerőmű üzembe állítása után több mint 20 évvel, 1998-ban kezdték meg. Más európai országokban ez már az üzemelés kezdetén megtörtént, vagy egy összegben helyezték el a pénzt, figyelembe véve a várható kiadásokat.

Egy-egy atomerőművi blokk élettartama 30-50 év. Leszerelésének, valamint a nukleáris hulladék elhelyezésének költségét egyes országokban 100-110 évre tervezik. A Paksi Atomerőmű leszerelésének, a nukleáris hulladék kezelésének és végleges elhelyezésének költsége jelenértéken számolva 2110-ig közel 300 milliárd forint. Ebben még nem szerepel a paksi négy blokk üzemidejének 20 évvel történő esetleges meghosszabbítása.

A nukleáris pénzügyi alapot Magyarországon az államkincstár kezeli. Ebbe például az idén több mint 21 milliárd forintot fizetnek be a nukleáris létesítményt üzemeltetők, döntően a Paksi Atomerőmű Rt., és közel 10 milliárd forintot költenek el belőle. Az EU-ban nincs egységes forma az alap feltöltésére: az egyik legnagyobb atomenergia kapacitással rendelkező Németországban például a termelők és szolgáltatók közösen hoztak létre ilyen alapokat, élvezve az ehhez kapcsolódó nyereségadó kedvezményt. Ugyanakkor az alapban lévő pénzeszközöket a német szabályozás szerint szabadon forgathatják. Igaz, az alapok fizetési garanciát vállalnak egymásnak.