Százezerért szerezhetünk jogsit kishajóra

Vágólapra másolva!
Egy hét, és a hazai vizeken megkezdődik a hajózási szezon. Várhatóan több száz motorcsónak, kishajó, illetve jet-ski lepi el Balatont, a Ráckevei- és Soroksári-Duna-ágat és a Tiszát. A fiatalok többsége jogosítvány nélkül fut ki a hazai tavakra. Az [origo] utánajárt, hogy milyen papírokat kell beszerezni és mennyibe kerülnek azok.
Vágólapra másolva!

A hajózási szezon kezdete előtt érdemes a jogosítványra is gondolni: a vezetőket ugyanis ugyanúgy ellenőrzik, mint a közúton. Az éber vízi rendészet pedig igen borsos bírságot szab ki a szabálytalankodókra - mondta az [origo]-nak Horváth Károly hajóskapitány.

A papírokat tehát érdemes gyorsan beszerezni, vagy olyan személlyel hajózni, akinek érvényes jogosítványa van. A vízi rendészet ugyanis nagy erőkkel készül a hosszú hétvégére, és fokozottan ellenőrzik valamennyi nagyobb vizünket.

Három kategóriában lehet jogosítványt szerezni. Az első a sport- és kedvtelési célú képesítés, amely alkalmas motorcsónak és 5-6 személyes sporthajó navigálására. A jogosítványt a hajózási társaságoknál, illetve a kiöregedett hajóskapitányok tanfolyamain lehet megszerezni.

A 4-5 napos elmélet felkészítés után egy vizsgát kell tenni, ha sikerült, jöhet a gyakorlat, ahol a hajózás fogásait tanítják. Amely csupán egy-két napos, de elég ahhoz, hogy bárki megtanulja az alapokat: a kikötést, elindulást és a kikötőbe való behajózást. A tanfolyam és a vizsga együtt 60-120 ezer forintba kerül.

A második a szolgálati célú kis hajó, azaz rendezvényhajó. A harmadik kategória a kereskedelmi hajó. Ezek a kategóriák már komolyabb felkészülést igényelnek. Mindkét jogosítvány kiváltható azonban úgynevezett B, illetve A nagyhajó-vezetői engedéllyel.

A hazai vizeken az engedély nélkül vezetőket maximum 100 ezer forintra, míg a gyorshajtókat maximum 60 ezer forintra büntetik. A jogosítvány nélkül vezetőknél a tulajdonos személyét is vizsgálják, és ha kiderül, hogy más nevén van a hajó, akkor őt is megbüntetik.

Egészen más a helyzet az Adrián. Képesítés persze ott is kell, de akár egy nap alatt is megtanulhatjuk egy elméleti oktatáson, hogy mikor mit kell tenni. A gyakorlat már Horvátországban is többnapos. A vezetői engedélyt egyébként akár egy túraúton is beszerezhetjük. Az úgynevezett jogsiszerző túra ötnapos, egy az elmélet, négy a gyakorlat - persze a nyílt tengeren. A vizsga is a terepen van. Így már a hivatalos papírokkal a mentőmellényünk zsebében köthetünk ki.

Tengeri B kategóriás jogosítvány megszerzésének feltételei:

- 18. életév betöltése

- érvényes magyar útlevél vagy személyi igazolvány

- 2 db színes igazolványkép

A tengeri B kategóriás jogosítvány csak 20 bruttó regiszter tonnáig, motoros és vitorlás hajókra érvényes. Kizárólag a horvát Adrián és az ahhoz közvetlenül kapcsolódó vízterületeken lehet használni.

A Horvát Tengerészeti Kikötői Kapitányságon fizetendő hatósági vizsgadíj 200 euró, amit a vizsga napján kell kifizetni. Az ár nem tartalmazza a tengerpartra utazás díját és a túra során felkeresett kikötők kikötőhelyi díjait, a hatósági vizsga árát és a hajóút során elfogyasztott üzemanyag árát. A hazai szakemberek szerint nem szerencsés az Adrián szerezni jogosítványt, ha a hazai vizeken is szeretne valaki hajót vezetni. A kint szerzett képesítést ugyanis hiába honosíttatjuk, itthon nem érvényes. Az ott szerzett jogosítványt egyébként az Európai Unió tagállamaiban sem fogadják el.

A horvátoknál szerzett dokumentumot arra találták ki, hogy bárki akár egy-két nap alatt szerezzen egy olyan papírt, amellyel bátran nekivághat a mediterrán tengernek, ha a nyílt vízen szeretne nyaralni.