Másfél magyarországnyi kínai lakos ivóvízellátásán dolgozik az Aquaprofit Zrt., amely 15 év alatt lett kisvállakozásból kétmilliárd forintos céggé. Hogy miképpen kerül egy magyar cég Kínába, s hogyan tudja pozícióit megtartani - erről beszélt az [origo]-nak Nádasi Tamás, a társaság elnöke, aki szerint szinte korlátlan üzleti lehetőségek állnak Kínában a magyar vállalkozások előtt.

Forrás: MTI/Varga György
Ásványvizek a világ minden tájáról

Amire elsődlegesen szükség van az a türelem, a türelem, és még egyszer a türelem - sorolja minden kínai üzletkötés alapfeltételét Nádasi Tamás, az Aquaprofit Zrt, első embere, aki szerint ennek ékes bizonyítéka, hogy csak két éves előkészület után tudták létrehozni azt a 50-50 százalékos tulajdoni részesedésű vegyesvállalatot Shenzhen város önkormányzatával, amely vízgazdálkodási és környezetvédelmi feladatok megoldására specializálódott.

Ez Kína legnagyobb ilyen profilú tanácsadó cége lesz, ami teljes körűen bonyolítja egy-egy projekt levezénylését a tervezéstől, az engedélyeztetéstől kezdve a finanszírozás megszervezésén keresztül a megvalósításig, bár a kivitelezést a kínaiak általában nem engedik át senkinek - hívja fel egy további sajátosságra a figyelmet az elnök.

Shenzhenben 6 millió, Hong Kongban 8 millió ember ivóvízellátását kell biztosítaniuk egy gigaprojekt keretében, s lesz gondjuk bőven, mivel a metropoliszok ellátását hivatott víztározók tragikus állapotban vannak Nádasi szerint.

Kanizsai kezdetek

Nádasi Tamás a Kanizsai Sörgyár főmérnökeként akkor kezdett el foglalkozni az ásványvizekkel, amikor a gyár tulajdonában lévő Fonyódi ásványvíz-palackozót értékesítették. Az ismerkedés aztán szenvedélybe csapott át, aminek kézzelfogható bizonyítéka a társaság tárgyalójának falán végigfutó vitrinsor többszáz ásványvizes palackja és az Ásványvizek könyve - ez utóbbit cégtulajdonos-társával, Udud Péterrel közösen írták.

De vissza Kínához, az ottani üzletnek ugyanis persze előzménye is van, hiszen az ilyen nagyságrendű és perspektívájú üzletek nem esnek csak úgy senkinek az ölébe. És valóban, az Aquaprofit 15 év alatt nőtte ki magát kis cégből egy mára 2 milliárd forint éves forgalmat lebonyolító társasággá, amely hat országban 10 irodát működtet.

Eddig 200 sikeresen lezárt fejlesztési projektben vettek részt, amelyek összességében 50 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást kaptak a beruházók. Az egyik nagyon fontos állomás volt a sárvári fejlesztés, ahol a gyógyfürdőt az önkormányzat, a szállodai beruházást magántőke finanszírozta, összességében 10 milliárd forint értékben.

De az Aquaprofit készítette el Hajdúszoboszló idegenforgalmi, település- és termékfejlesztési koncepcióját, és igazából ez keltette fel a kínaiak figyelmét - utal a kezdetekre Nádasi Tamás. Hajdúszoboszlón évente 2 millió fürdővendég fordul meg, s ez már kínai mércével is értékelhető nagyság.

Pekingi megbízásra várva

Amiatt keresték meg az Aquaprofitot, hogy miképpen tudná a cég segíteni egy pekingi fürdőkomplexum megvalósítását, ami Kína legnagyobb fürdő létesítménye lenne. Elvileg a megbízást is megkapták erre a feladatra, és most várnak. Azt ugyanis tudni kell, hogy Kínában teljesen más módon és tempóban zajlanak az események, európai szemszögből nézve igen hosszadalmasak az előkészületek - mondta Nádasi..

Forrás: Aquaprofit Zrt./Leéb Ádám

Nádasi Tamás: A türelem a legfőbb követelmény Kínában

Kína erre a célra nem sajnálja a pénzt, az évtized közepéig többet kívánnak költeni környezetvédelmi, ezzel összefüggő vízgazdálkodási célokra, mint egész Európa. Ha Magyarország valamennyi, a környezetgazdálkodásban érdekelt vállalkozása részt venne a kínai tervek megvalósításában, akkor is csak egy szeletkét, talán tartományi nagyságú megbízásokat tudnának teljesíteni - érzékelteti a léptékeket.

Száz év vízügyi szaktudása

Nem véletlen, hogy konkurenciában sincs hiány, francia, német, holland, amerikai, ausztrál, angol, és japán cégek tucatjai versengenek egymással a megbízások elnyeréséért. Kérdésemre, hogy miképpen tudunk labdába rúgni mi magyarok ilyen vetélytársak mellett, Nádasi Tamás a száz év alatt felhalmozott vízügyi szaktudást hozza fel a legnyomósabb érvként, ami szerinte meg is győzi a kínaiakat, akik amúgy is a vélt vagy valós közös származási gyökerek miatt szimpatizálnak nemzetünkkel.

"A rokonszenv persze nem jelenti azt, hogy a kínaiaknak bármilyen gagyi, rossz minőségű árut vagy szolgáltatást lehetne elsózni. Kizárólag a legmagasabb színvonalú technikákra, technológiákra vevők" - mondta el tapasztalatait az Aquaprofit elnöke.