És még egy slukkot az új trafikellátóért

2015.06.27. 07:00

Jelenleg a gyártók maguk szállítják ki a dohánytermékeket a trafikokba. A kormány már tavaly eldöntötte, hogy ezen változtatni szeretne, és egy cégre bízná a dohány-nagykereskedelmet. A kiszemelt vállalkozás a Continental dohánycég vezetőjének érdekeltségébe tartozik.

A kormány tervei szerint év végétől már csak az új trafikellátónak adhatják el termékeiket a dohánygyárak. Ez a trafikellátó szállítja majd ki a trafikokba a megrendelt a cigarettát és más dohányterméket, cserébe megkapja a cigaretta végfelhasználói árának legalább 1,5 százalékát, a dohánytermékekének pedig 2 százalékát.

Az új rendszerben nő a kereskedelmi árrés is, ami eddig egységesen 10 százalék volt. Az új rendszerben 13 százalék lesz a cigaretta, és 15 százalék a más dohánytermék esetén. A növelt árrésért cserébe viszont a dohánygyáraknak nem kell a trafikokig szállítaniuk az árujukat, így elméletileg a költségük is csökkenhetne.

Minél többet rendel egy trafik, annál jobban csökkenhet az árrésForrás: AFP/Joe Raedle

A megyénként létrehozott központi ellátóknak viszont továbbra is maguknak kell feltölteniük. Ha emiatt a költségük nem csökken annyival, mint amennyit az ellátó kap, akkor nőni fog a cigaretta ára.

A trafikosoknak sem jó

A trafikosok sem biztos, hogy jól járnak a rendszerrel, hiszen a törvény szerint - a rendelési mennyiségtől függően - akár kisebb árrést is kaphatnak majd végül. A törvény szerint ugyan cigaretta esetén 11,5 százalék, míg dohány esetén 13 százalék lehet a legmagasabb árrés, de ezt is - a rendelt mennyiségtől függően - 10 százalékra csökkentheti az ellátó.

Így lehet, hogy a nagyobb forgalmú trafikok csak kisebb haszonnal tudják majd továbbértékesíteni a termékeiket.

Az American Tobacco Pécsi Dohánygyár Kft. az új ellátót üzemeltető egyik cégForrás: MTI/Lendvai Péter

Az üzletből az Imperial Tobacco, a JTI Hungary és a Philip Morris szerint akár évi 16 milliárdot is össze lehet majd szedni,

más becslések szerint inkább évi 10 milliárd profitot jelenthet a jövőben az üzlet.

Két cég tudott a pályázatról

Ehhez képest csak évi 600 milliót ajánlott fel a Tabán Trafik és a British American Tobacco (BAT) a koncesszióért. A pályázatot ennek ellenére mégis megnyerték.  Lázár János szerint azért, mert mások nem látták meg a lehetőséget. Az Imperial Tobacco, a JTI Hungary és a Philip Morris szerint viszont ők nem is tudhattak a pályázatról.

Az új ellátó felállítására a gyermekek védelme miatt van szükség a törvény indoklása szerintForrás: MTI/NAV

Utólag az Imperial Tobacco, a JTI Hungary és a Philip Morris megtízszerezte a nyertes társulás ajánlatát, és úgy nyújtották be a pályázatukat a Fejlesztési Minisztériumba.

Csütörtökön a szaktárca elutasította az anyagot, mert szerintük az értelmezhetetlen, így előreláthatólag továbbra is az ellenlábas ajánlatának töredékéért viheti az üzletet a Sánta János érdekeltségébe tartozó Tabán Trafik és a BAT.

Segített megírni

Sánta János a Continental dohánycég vezetőjeként segített a trafiktörvény megírásában is, később pedig sorra nyertek a hozzá köthető cégek és emberek a trafikpályázatokon. A Blikk korábban 1500-1800-ra becsülte a Sántához köthető trafikok számát.

Se rokoni szál, se közös vadászat nem köt össze minket,

- mondta róla Lázár János. A Válasz.hu a napokban úgy értesült, hogy június 11-én Sánta Jánoshoz került a Napi Gazdaság kiadójának 49 százaléka, amit a Magyar Nemzet volt főszerkesztőjétől, Liszkay Gábortól vásárolt meg.

A Lurdy Házban van a Napi Gazdaság új szerkesztősége

Forrás: Origo

Bevették a BAT-ot

A Tabán Trafik eddig a Continental nagykereskedője volt, méretét tekintve jelentéktelen a teljes piachoz képest. A BAT Pécsi Dohánygyárral együtt már képesek lehetnek megoldani a megyei raktárak létrehozását, ahonnan novembertől már szállíthatják a dohányt a trafikoknak. A megyei raktárakat ezentúl is a dohánygyárak tölthetik fel.

Az állam nem keresne az új rendszerenForrás: MTI/Beliczay László

Segítség a nyerteseknek

A nyerteseket az iparűzési adó alól is mentesítették egy törvénnyel, de nem ez az egyetlen kivételezés. A partnerséget a kormány stratégiai jelentőségűnek nevezte, és ezzel megelőzte a GVH versenyjogi vizsgálatát is.

Az is kiderült, hogy felügyelőbizottsági tag lett a BAT Pécsi Dohánygyár Kft.-nél Lánczi Tamás. Ő a Századvég vezető elemzője, és a Nagy-Britanniában alapított Danube Business Consulting Ltd. politikai tanácsadócég ügyvezetője.

Ha egy cigaretta 20 slukk, akkor majdnem egyet az új ellátóért szívhatunkFotó: Hajdú D. András - Origo

A céget Arthur J. Finkelstein amerikai kampányguru és Habony Árpád alapította.

Az EU sem nézi jó szemmel

Elżbieta Bieńkowska, a belső piaci szabályozásért felelős EU-biztos az EUrológusnak nyilatkozott a magyar dohányügyekkel kapcsolatban. Szerinte a dohánykereskedelem gyanús szabályozása a következő fontos ügy, amelyben az Európai Bizottság hamarosan kötelezettségszegési eljárást indíthat Magyarország ellen.

Másutt is van dohánykereskedelmi monopólium Európában, de sehol sem ennyire feltűnő, hogy csak olyanok árusíthatnak dohányterméket, akiknek jó a kapcsolatuk a kormánnyal  – mondta Bieńkowska.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK