A magyarok még mindig tévéközpontúak

David Blunck Igazgató Interjú Invitel Invitel Távközlési Zrt ele- és infokommunikáció  Internet web net
David Blunck Invitel Távközlési Zrt. vezérigazgató. 2016.09.30.
Vágólapra másolva!
A magyar gazdaságban már megszűnt az a kényszerhelyzet, ami indokolta a távközlési ágazatra kivetett különadókat, most már jobb lenne kivezetni őket. Így véli David Blunck, az Invitel-csoport vezérigazgatója, akivel a társaság nagyszabású átalakulásáról is beszélgettünk.
Vágólapra másolva!

Az 1200 főt foglalkoztató, tavaly 45 milliárd forint árbevételt elérő Invitel-csoport fennállásának eddigi legnagyobb szervezeti átalakulása zajlott le a nyáron. Mennyire igazolja vissza a piac az előzetes várakozásokat?

Jogilag június végétől vált külön jogi személlyé és önálló márkává az Invitel, ami a lakossági, illetve az Invitech Solutions, a vállalati szegmensünk, a cégen belül azonban már egy éve e rendszer szerint működünk. Már akkor megkezdtük a két pilléren alapuló nagy átalakítást, amikor tavaly év elején átvettem a cég vezetését. Eleinte még volt bennünk némi félelem, nem veszítünk-e sokat a hatékonyságból, ha a jövőben két központú szervezetben működünk tovább. Mára azonban eldőlt a kérdés, a lakossági és a kisvállalati, valamint a közép- és nagyvállalati ügyfeleinket külön-külön szervezet szolgálja ki.

David Blunck, az Invitel Távközlési Zrt. vezérigazgatója Fotó: Adrián Zoltán - Origo

Lehet ennek már látni valamilyen hatását az ügyfélbázisban?

Még kevés idő telt el, de pozitívan fogadta a piac a változásokat. A marketingben, reklámban és egyéb megjelenésekben viszont már vannak látható változások. Az új helyzet kínálja a lehetőséget, hogy az eltérő szegmensekre külön üzeneteket tudjunk megfogalmazni. Nyáron indítottuk el például azt a lakossági kampányt, aminek a fő üzenete merőben eltér az eddigiektől, a helyi jelenlétünket kívánja az ügyfelek körében erősíteni.

A változásokat milyen jövőbeni trendekre építik, és mik a várható legnagyobb kihívások?

A trendeket tekintve nem különösebben eltérő a két szegmens jövőképe, csak más a tempó és mások a hatások. A lakossági ügyfelekre például Magyarországon még mindig a tévéközpontúság a jellemző, miközben az internetre való áttérés lassabban megy végbe. A rivális online tartalomszolgáltató Netflix hazai indulását figyelemmel kísérjük, de nálunk nem érezhető a hatása, sem ügyfélszempontból, sem a hálózati forgalom leterheltségében.

Előfizetőink zöme továbbra is hagyományos módon tévézik, az előrelépés abban mutatkozik meg, hogy a digitális technológia kínálta interaktív funkciókat, például a műsorok megállíthatóságát, visszatekerhetőségét már lelkesen használják.

Az üzleti ügyfelek körében is egyértelmű a trend, miszerint egyre inkább integráltan szeretnék az informatikai és távközlési igényeiket megoldani. Másik alapvető tapasztalatunk, hogy az üzleti világban is ma már ugyanazt a kényelmet és felhasználói szabadságot várják el, mint amit magánemberként otthon már megszokhattak. Ezekre a főbb trendekre építjük a stratégiánkat.

Ha már az újszerű tévézésnél tartunk, a magyarországi tévénézők is jó ideje maguk szeretnék eldönteni, melyik tévécsatornára fizessenek elő, de ezt a feltételt eddig egyetlen szolgáltató sem vállalta be, miért? Műszaki, vagy egyéb oka van ennek?

Vegyünk egy példát az élet más területéről, bemegyünk egy étterembe, ahol választhatunk a napi menüből, így működnek manapság a tévészolgáltatók is, vagy választhatunk à la carte.

Piackutatásaink egyelőre azt igazolják, hogy az ügyfelek ma kedvezőnek tartják a bő menüválasztékot is. Én a menüre szavazok, az à la carte a mi esetünkben, azaz távközlési területen túlzottan bonyolult lenne, mind műszakilag, mind kereskedelmi, költség- és a beruházások megtérülése szempontjából.

A távközlés iránt érdeklődő befektetők hosszú távban gondolkodnak Fotó: Adrián Zoltán - Origo

Ami pedig az üzleti ügyfélkört illeti, ott egyre inkább összenő az informatika és a hálózati világ, szinte nélkülözhetetlenné válnak a felhőalapú megoldások.

Az üzleti trendek ugyanakkor a mobil- és a vezetékes technológia integrációját is egyre jobban jelzik. Továbbra sem hiányzik a mobilláb a cég portfóliójából? Ha igen a válasz, milyen megoldások jöhetnek szóba?

Tavaly egy érdekes fordulóponthoz ért a magyarországi távközlés, első ízben haladta meg az okostelefonok száma a vezetékesekét. Ez is mutatja, mennyire fontossá vált a mobiltechnológia, de azt is látom, hogy a vezetékes és a mobilmegoldások nem rivalizálnak, hanem inkább kiegészítik egymást.
A mobileszközön netezők negyede például szinte kizárólag wifin kapcsolódik a világhálóra, a fele ezt is, azt is teszi, csak a fennmaradó negyedre jellemző, hogy elsősorban mobilinternetet használ.

Ami a kérdés érdemi részét illeti, igen,

Nem a legfőbb prioritásunk, hiszen nem nagyon érezzük az ügyfelek igényét, hogy mindenképpen egy forrásból akarnának elérni mindenfajta kommunikációs technológiát. Ne felejtsük el azt sem, hogy nagykereskedőként már markánsan jelen vagyunk a mobilpiacon, a hazai szolgáltatók vezetékes adatátviteli kapacitásokat vásárolnak tőlünk.

Az Invitel mögött nem egy szakmai multi, hanem egy nemzetközi pénzügyi befektető áll. Ez a helyzet a társaság menedzselése szempontjából előnyt, vagy inkább hátrányt jelent, összehasonlítva a piac többi erősen szakmai tulajdonosi hátterű szereplőjével?

Szakmai karrierem korábbi állomásain én is dolgoztam multiknál, így ismerem azt az oldalt is. Az Invitel-csoport mögött pénzügyi befektetők állnak. A pénzügyi nyomás azonban egyik esetben sem kisebb, mindegy, hogy ilyen vagy szakmabeli a tulajdonos.

A távközlésbe fektetőknek ugyanakkor tisztában kell lenniük azzal, hogy csak hosszú távban gondolkodhatnak. A hálózatokat nem lehet csak úgy felszedni és továbbvinni, ha már valamiért nem tűnik kedvezőnek a biznisz. Az Invitel nemcsak hogy kizárólag Magyarországon tevékenykedik, hanem cégcsoportunk valamennyi alkalmazottja magyar állampolgár, jómagamat is beleértve. Tehát egyértelmű, hogy

De eladni azért lehet? Az Invitel már eddig is megért néhány ilyen tranzakciót, most épp az a kockázati tőkecsoport a tulajdonosa, amely az első befektetés után alig három évvel megvált tőle. Talán ez a mai piac igényeihez alkalmazkodó szervezeti átalakulás is az újabb tulajdonosváltást készíti elő?

A pénzügyi befektető végső célja az értékesítés, viszont ennek gyakorlati hatása nincs. Hiszen ugyanúgy igyekszünk növelni a cég értékét, mint a versenytársaink: minél több elégedett ügyfelet szeretnénk, és minél jobb színvonalon kívánjuk őket kiszolgálni. Ezt persze nemcsak az átalakítás szolgálja, hanem az évi 10 milliárd forintos beruházásaink is.

A pénzügyi befektető még inkább elvárja a jövedelmező működést. Mennyire jellemző ez most az Invitelre?

A jövedelmezőségünk már jó ideje lehetővé teszi, hogy

A tulajdonosok annyira bíznak az Invitelben, hogy nem vesznek ki forrásokat a cégből, a megtermelt pénzt beruházásokra fordítjuk.

A szolgáltatók versenyéből az előfizetők - a nemzetközi összehasonlításban alacsony előfizetői díjaknak köszönhetően - jól jönnek ki Fotó: Adrián Zoltán - Origo

Vannak azonban más tényezők, amelyek felemésztik a profit egy részét, ilyen például a kiélezett magyarországi piaci verseny. Nemzetközi összehasonlításban Magyarországon alacsonyak az előfizetői díjak és magas a szolgáltatási színvonal, éppen az éles versenynek köszönhetően. Mi, szolgáltatók egymással küzdünk, amiből az előfizetők jól jönnek ki. Így működik a kapitalizmus, emiatt nem kell minket sajnálni.

Kevésbé üdvözlendőek viszont

A ránk eső szektorális adók mértéke tavaly elérte az árbevételünk hét százalékát. Úgy gondoljuk, hogy a gazdaságban már megszűnt az a kényszerhelyzet, ami korábban indokolta ezek meglétét, most már

Ennek a jelét egyelőre nem látjuk, csupán annyi változást, hogy a nagyobb értékű közműberuházásokat végrehajtó cégek, beleértve a vezetékes hálózatot építő távközlési szolgáltatókat is, öt évre mentesülnek a közműadó alól.

ami nagyobb keresletet generálhat a szolgáltatás iránt.

Az uniós terveknél erőltetettebb ütemben épülne ki Magyarországon a lakosság egésze számára elérhető szélessávú internet. Nemrégiben nyíltak meg az ezzel kapcsolatos uniós források. Ezekbe a fejlesztésekbe milyen mértékben kíván bekapcsolódni az Invitel?

Összesen 11 járásban nyertünk már el pályázatot, ezeken a projekteken már erőteljesen dolgozunk. A Digitális Magyarország program keretében újabb 100 ezer háztartás bekötését vállaltuk, részben saját erőforrásból, részben uniós támogatásból. Épp a napokban adtuk át a Szupergyors Internet Program keretében megvalósult első fejlesztést Óföldeákon, és dolgozunk a többi száz településen is. Ez egy komoly, többéves projekt, az idei év hátralévő része alapvetően a tervezéssel és az engedélyezési eljárásokkal fog telni.

A rovat szakmai együttműködő partnere az Invitel.