Egyetlen cég áll a világ számos ismert márkaneve mögött

2019.09.13. 06:56

Mi a közös a Blackberryben, az Impossible Burgerben és az Intel processzoraiban? Az, hogy - sok más egyéb termékhez hasonlóan - egyetlen vállalathoz köthető az elnevezésük.

David Placek 1982-ben alapította vállalkozását, a Lexicon Brandinget. A személyes megtakarítások és banki hitelek felhasználásával akkor 45 ezer dollárból indított kaliforniai vállalkozás napjainkra sem nőtt gigászi vállalattá, ellenben gigászi vállalatok képviselői fordulnak ahhoz, és biztosítják stabilitását valamint évi 8 milliós dolláros bevételét.

A cég ugyanis a legnagyobb társaságokat szolgálja, elsősorban azzal, hogy segít megfelelő nevet találni új termékeknek vagy szolgáltatásoknak, sőt, akár a vállalat teljes újramárkázási folyamatához. A Lexicon Branding dolgozott az Intelnek a Pentium processzorok elnevezése kapcsán, tőlük ered az Apple PowerBook is, valamint a Coca-Cola kétes hírű palackozott vizének - ez utóbbi független a nevet kitaláló vállalattól -, a Dasaninak a brandje is. De dolgoztak 2015-ben Melinda Gatesnek is, aki akkor új inkubációs és befektetési alapjához keresett megfelelő nevet, amivel globális célok megvalósítását célul kitűző társaságokat finanszíroznának.

IllusztrációForrás: Computerbase.de

Az alapító maga egyébként eredetileg politikai háttérmunkában kezdte pályáját, és számos alkalommal dolgozott együtt nyelvészekkel, hogy megtalálják a megfelelő nevet ügyfeleik számára. Ilyen együttműködésnek köszönhető a Procter&Gamble 1997-ben debütált új felmosócsaládja, a Swiffer. Jelenleg világszerte mintegy 90 nyelvésszel dolgoznak együtt, régiós megbízásaik okán.

Az egyik legemlékezetesebb ügyfele pedig a cégnek minden bizonnyal a Blackberry. Az akkor még RIM (Research In Motion) néven működő vállalat még a 2000-es év előtt fordult Placek vállalatához, hogy segítsen elnevezni a bevezetés előtt álló új mobiltelefonját. Placek és munkatársai még terepmunkát is végeztek egy Starbucks kávézóból kitérőkkel, és így jutottak el a névhez, melynek egyszerre kellett a "pihenés és a megnyugvás" érzését keltenie. A kanadai vállalatnál először őrültségnek gondolták a névjavaslatot, ám végül belementek abba, hogy a telefont Blackberrynek hívták. A többi pedig - ahogy mondják - történelem, s végül 2013-ban a cég maga is ezt a nevet vette fel.

Az Impossible Burger elnevezés is a kaliforniai céghez köthetőForrás:.impossiblefoods.com

Hasonlóan csattanós a története az Impossible Burger elnevezésnek, melynek folyamatát a cégnél az egyik legkeményebb dióként jellemezték. Több félredobott ötlet után - az ügyfél elvárása az volt, hogy lehetőleg az egészséges élelmiszer benyomását keltse a megnevezés - állt elő valaki az "impossible" jelzővel, amit a megbízó azonnal el is fogadott. Hogy miért? Azért, mert egy látszólag "lehetetlen" élelmiszeripari innovációt láttak saját termékükben, a javaslatot pedig telitalálatnak érezték ennek kifejezésére.

S hogy mennyibe kerül a márkananév a Lexicon Brandingnél?

Bár a cégnek ennél jóval hosszabb idő alatt kifutó megbízásaik is voltak már, az alapító szerint egy tipikus névadási folyamat nyolc hetes időtartamú, melyben 10-12 ember vesz részt, részben a kreatív folyamatokban, részben a megalapozó kutatásokban. A névadási szolgáltatás díja a projekt részleteitől függően 50 ezer és 150 ezer dollár (kb. 15 millió és 45 millió forint) körül mozog.