Hamarosan már a repülőgép mosdójában is szenzorok figyelnek

2019.09.12. 19:03

Egyre csak húzódik a Boeing kálváriája, amely két 737 MAX gép lezuhanását követően indult tavasszal. A nagy rivális európai Airbus persze ki is használja a konkurens gyártó iránti iparági bizalomvesztést, azt, hogy a légitársaságok inkább fordulnak hozzájuk, mint az amerikai vállalathoz. A Fast Company azonban egészen meghökkentő fejlesztésről ír az új A350-es gépek kapcsán.

A gép minden részéről, még a mosdóból is adatokat gyűjt az Airbus utasairól az új A350-900-as, szélestörzsű típusán. Az A350-es családot a vállalat elsősorban az úgynevezett long haul, azaz nagy távolságokra történő repülésekhez ajánlja, most viszont az is kiderült, az új típusvariánson érzékelők sokasága gyűjt majd adatot arról, mint csinálnak az utasok repülés közben.

Egy Airbus A350-900-as utastereForrás: Airbus

A vállalat múlt hónapban kezdte meg az új változat tesztelését, és úgy tűnik, minden apró részlet érdekli az utasok viselkedésével kapcsolatban, amíg azok a méregdrága fém- és műanyagkaszniban tartózkodnak. Kíváncsiak arra, mikor isznak kávét, milyen zenét hallgatnak a hosszú repülési idők alatt, és arra is, mennyi vécépapírt használnak a mellékhelységek felkeresésekor.

A cég ennek érdekében telepakolta szenzorokkal a gépet, mint mondják, azért, hogy az így gyűjtött adatok elemzésével segítsék egyrészt a kabinszemélyzet, másrészt a légitársaságok munkáját.

Az Airbusnál ugyanis úgy gondolják, az adatok segíthetnek optimalizálni a vállalatok számára azt, milyen fedélzeti termékből vagy eszközből kell újratölteni a készleteket. Az érzékelők azt is figyelik, hányszor nyílik ki a fedélzeti mosdók ajtaja, így a légiutas kísérők tudni fogják, hányszor használták azt egy út során, és ehhez milyen karbantartási feladatot kell rendelni.

Az Airbus azt állítja, ezeknek az adatoknak az elemzésével, számos újdonsághoz el lehet jutni a fedélzeti szolgáltatásokat és a helykihasználást illetően, nem mellesleg megtalálható a megoldás arra is, hogy a vécére várakozó sor vége ne érjen át az első osztályra.

Az adatok elemzésével persze az is előforduihat, hogy a légitársaságok ötletet kapnak ahhoz, hogyan tudnának az utasoktól még több pénzt elkérni, akár egy-egy új szolgáltatásért.