Tudja, hogy melyik a világ legdrágább anyaga? Az arany olcsó hozzá képest

rajectories of matter and antimatter, computer generated abstract background, 3D rendering
A világ legdrágább anyagai
Antianyag: 62 500 000 000 000 000 000 $ (~17 724 374 999 999 998 590 976 Ft)
Évszázadokon keresztül azt hitték, hogy az arany a világ legértékesebb anyaga. Ez a feltételezés viszont abszolút helytelen, ennél sokkal drágább anyagok is léteznek.

A player.hu összeállítása szerint ritka drágakövek, vegyi anyagok és még egy fűszer is megtalálható a legdrágább anyagok között:

Sáfrány: 11 $ (~3110 Ft) / gramm

(A sáfrány a világ legdrágább fűszere, amelyet már az egyiptomiak is használtak, hatása afrodiziákumként is ismert. A virág bibéjének gyűjtése nagyon fáradságos munka, termesztése sem egyszerű, ezért rendkívül drága, értéke az aranyéval vetekszik.)

Sáfrány Forrás: Anadolu Agency/Fatemeh Bahrami

Arany: 56 $ (~15800 Ft) / gramm

Az arany még a legtöményebb sósavban, kénsavban sem oldódik, ezért a nemesfémek királyának nevezik. Mivel az arany visszaveri az infravörös sugárzást, ezért aranyfóliaként például képes megvédeni a felhőkarcolókat a nap melegétől.

Arany Forrás: Science Photo Library/CHRISTOPH BURGSTEDT/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Christoph Burgstedt/Science Phot

Ródium: 58 $ (~16400 Ft) / gramm

Ez egy erős, kemény fém, melyet gyakran használnak arra, hogy javítsa más fémek keménységét és vezetőképességét.

Ródium Forrás: Shutterstock

Platina: 60 $ (~17000 Ft) / gramm

A platina egy olyan különleges anyag, amelyet a fogyasztási cikkek több mint 20 százaléka vagy tartalmaz, vagy előállításához használnak. Megtalálható ékszerekben, katalizátorokban, elektronikai eszközökben éppúgy, mint a rákellenes gyógyszerekben.

Platina Forrás: Sputnik/Bezrukih Vitaliy

Orrszarvúszarv: 110 $ (~31100 Ft) / gramm

Kelet-Ázsiában úgy tartják, hogy az orrszarvú szarva egyike a három immunerősítőnek. Az orvosi kutatások szerint azonban semmi alapja a porrá zúzott orrszarvúszarv gyógyászati értékének.

Orrszarvúszarv Forrás: NurPhoto/Sanka Vidanagama

Plutónium: 4000 $ (~1 100 000 Ft) / gramm

A plutónium egy radioaktív elem, amely fontos szerepet játszik az atomenergia felszabadulásában. Ez a mérgező, gyúlékony és radioaktív anyag csak nyomokban fordul elő a természetben. Békeidőben atomreaktorokban, háborúkban atombombák gyártásához használták.

Plutónium Forrás: Spacenews.com

Painite: 9000 $ (~2 550 000 Ft) / gramm

A painite kristályt az 1950-es években fedezték fel Mianmarban. Egészen a közelmúltig összesen három darab painite drágakövet találtak, azóta ez a szám 25-re emelkedett.

Painite Forrás: Wikipedia

Taaffeite: 20000 $ (~5 670 000 Ft) / gramm

A taaffeite drágakövet 1945-ben fedezte fel gróf Edward Taaffee. A taaffeite az első ismert drágakő, amely nagy részben berilliumból és magnéziumból áll. Jelenleg az egyetlen felhasználási módja a drágakő.

Taaffeite Forrás: Wikipedia

Trícium: 30000 $ (~8 507 000 Ft) / gramm

A trícium a hidrogén radioaktív formája, amely a kozmikus sugárzások hatására jön létre. A kutatásban ezt használják a fúziós reaktorok és a neutron generátorok.

Trícium Forrás: Shutterstock

Gyémánt: 55000 $ (~15 590 000 Ft) / gramm

Ásványtanilag a gyémánt szénatomokból épül fel, éppúgy, mint például a grafit. A gyémánt kristályszerkezete azonban különleges rácsszerkezetű, a szén legkeményebb formája.

Gyémánt Forrás: Shutterstock

Kalifornium: 26 000 000 $ (~737 334 000 Ft) / gramm

Az 1950-es években felfedezett kalifornium egy ritka radioaktív anyag, amelyet többek között atomfegyverekben és gyógyászati sugárforrásként használnak.

Kalifornium Forrás: Shutterstock

Antianyag: 62 500 000 000 000 000 000 $ (~17 724 374 999 999 998 590 976 Ft).

Az antianyagban az atomot a proton, neutron és elektron helyett azok antirészecskéi, az antiproton, antineutron és pozitron építik fel. Közönséges anyaggal találkozva megsemmisül mindkettő, és energia szabadul fel elektromágneses sugárzás (fotonok) formájában. A folyamat fordítva is lejátszódhat, amikor nagy energiájú fotonok anyagrészecske–antianyag-részecske párokat hoznak létre.

Antianyagot (pontosabban antihidrogént) mesterségesen első ízben a CERN-ben (Európai Nukleáris Kutatási Szervezet) sikerült előállítani és megfigyelni 1995-ben. Azóta sikerült antideutériummagot (antiproton és egy antineutron) is előállítani, viszont nehezebb atommagokat nem.

Antianyag Forrás: Shutterstock