Az energiahatékonyságról lesz szó csütörtökön a Fenntarthatósági Témahéten

Vágólapra másolva!
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma idén az 5. alkalommal hirdeti meg a Fenntarthatósági Témahetet. Az iskolák ezen a héten kapcsolódhatnak be az országos programokba, illetve szervezhetik meg a kiemelt témákkal – energiahatékonyság, klímavédelem, egészségnevelés – összefüggő tanítási órákat, foglalkozásokat.
Vágólapra másolva!

Ezek mellett a témában járatos szakemberek élő online közvetítéssel tanórákat mutatnak be ezekből a témákból. A tanórák mindhárom korosztályhoz szólnak, az élő közvetítésekbe hazai és határon túli iskolai osztályok is bekapcsolódhatnak.

Ezek keretében csütörtökön 10:00 órától Energia-kaleidoszkóp címmel Dr. Csík Norbert egyetemi docens, PhD, Neumann János Egyetem GAMF Műszaki és Informatikai Kar, Informatika Tanszékéről és Dr. Nagy Péter egyetemi docens,Neumann János Egyetem GAMF Műszaki és Informatikai Kar, Alaptudományi Tanszékéről tart előadást.

A Fenntarthatósági Témahét csütörtöki előadása Forrás: Fenntarthatósági témahét

A csütörtöki élő adást itt lehet élőben követni:

A téma aktualitását az adja, hogy naponta hallunk az ún. energiaválságról, mint korunk egyik legjelentősebb problémájáról, miszerint kimerülőben vannak az energiaforrásaink, vészesen fogynak a rendelkezésünkre álló energiahordozók. Ugyanakkor az iskolában fejünkbe verik az energia-megmaradás törvényét, mint a fizika egyik legfőbb alaptételét. Furcsa ellentmondásnak tűnik ez:

miként fogyhat az energia, ha egyszer megmarad?!

Az előadásban feloldják ezt a látszólagos ellentmondást, érdekes, színes példákon – mintegy kaleidoszkópszerűen – próbálják megértetni az energia mibenlétét, jelentőségét, formáit és kitekintést adnak a jövőbeli lehetőségekre is.

A Fenntarthatósági Témahét egyik tanórája 2019-ben az Endrődi Sándor Református Általános Iskola és Kézilabda Utánpótlásközpontban Forrás: Fenntarthatósági Témahét

A Fenntarthatósági Témahéten az iskolák az Energiahatékony Iskola Program keretében figyelemmel kísérhetik az iskolaépület energiafogyasztását a villanyóra és a vízóra mérőállásának leolvasásával, majd az adatokat mérési naplókban rögzítik. Ezután a diákok az adatok segítségével olyan akciótervet készítenek, amelyben ajánlásokat tesznek arra, hogyan lehet villamos energiát és ivóvizet megtakarítani az iskolában. Ezeket a vállalásokat beteszik egy időkapszulába, és 1 évre elássák az iskolaudvaron. Az időkapszulát 1 év múlva kell újra elővenni és megnézni, mi valósult meg a vállalásokból.

A program részletes leírása a Témahét honlapján, az Élj ökosan! elnevezésű, felső tagozatosoknak és középiskolásoknak készített óravázlatokban található.