Még mindig Egyiptomban vesztegel az Ever Given - ez lehet a végső megoldás

Ever Given, hajó, Szuez, Egyiptom
A picture released by Egypt's Suez Canal Authority on March 29, 2021, shows a tugboat pulling the Panama-flagged MV 'Ever Given' container ship after it was fully dislodged from the banks of the Suez. - The ship was refloated and the Suez Canal reopened, sparking relief almost a week after the huge container ship got stuck and blocked a major artery for global trade. Salvage crews have been working around the clock ever since the accident which has been blamed on high winds and poor visibility during a sandstorm. (Photo by - / SUEZ CANAL AUTHORITY / AFP)
Vágólapra másolva!
Még mindig Egyiptom területén vesztegel az Ever Given teherhajó, amelyet változatlanul nem engednek tovább a helyi hatóságok. Az már most látszik, hogy minden idők egyik legnagyobb hajózási pere jöhet az eset miatt. Ám a hajót üzemeletető vállalat azért, hogy elkerülje a még nagyobb veszteséget, lehet, hogy arra kényszerül, hogy a teljes rakományt átpakolják más hajókra.
Vágólapra másolva!

Ahogy az Origo is beszámolt róla, hiába szabadult ki már több hete az Ever Given teherhajó a Szuezi-csatornából, a hajót továbbra sem engedik el az egyiptomi hatóságok. Ennek több oka is van: egyfelől még tartanak a vizsgálatok az incidens körülményeiről, másfelől

Egyiptom egymilliárd dollárt követel az Ever Given miatt.

Azt lehet tudni, hogy jelenleg a hajón összesen 18 ezer teli konténer van, amely nehéz helyzetbe hozza az Ever Given üzemeltetőit (Evergreen Marine), ugyanis nemcsak az egyiptomi kormány, hanem azok a cégek is perrel fenyegetik a vállalatot, amelyeknek termékei a hajón rekedtek.

Hajók vontatják az Ever Givent Forrás: AFP/-

Jöhet a korábban elvetett ötlet megoldásként?

Emiatt már vizsgálják annak a lehetőségét, hogy miképp lehetne átpakolni több másik hajóra mind a 18 ezer konténert - írja a Business Insider.

Azt lehet tudni, hogy a hajón gyakorlatilag minden terméktípusból van, a konténerek bútorokat, kávét és WC-papírt is tartalmaznak.

Többek között az Aldi és az IKEA termékei is a hajón vannak.

Mivel a szállítmányozási lánc megakadt, az érintett cégekre is nagy teher hárul a türelmetlen vásárlók miatt, akik szeretnék tudni, hogy mikor érkezik meg az általuk rendelt árucikk.

A 224 ezer tonnás hajó március 23-án fordult keresztbe a Szuezi-csatornán eddig tisztázatlan okokból, és hat napig teljesen lezárta a világ legforgalmasabb hajóútját.

Emiatt 400 teherhajó került fogalmi dugóba.

A 18 ezer konténer le- vagy átrakodása már korábban is felmerült, azonban ez akkora logisztikai feladatnak bizonyult, hogy első körben elvetették az ötletet.

Azonban most könnyen lehet, hogy nem marad más megoldása az Evergreen Marine-nak.

A hajóról a tervek szerint üres hajókra, de már más konténereket szállító hajókra is kerülnének át konténerek.

Az egyiptomi hatóságok 1 milliárd dollárt követelnek az Evergreen Marine-tól Forrás: AFP/Ahmad Hassan

Óriási kihívás

Azonban ez nemcsak fizikálisan lesz nehéz feladat, hanem jogilag is, ugyanis tisztázni kell a felmerülő költségeket az átrakodás során, illetve hogy az új szállítás mennyibe kerül, és ezek a plusz költségek kit és milyen arányban terhelnek.

Jelenleg a jogászok azt próbálják elérni, hogy a hatóságok és a biztosítók külön kezeljék magát a teherhajót és annak szállítmányát. Ennek a lépésnek az lenne a lényege, hogy

a kártérítést nemcsak az Ever Given üzemeltetője fizetné így, hanem azok a vállalatok is, amelyek a hajó segítségével szállítják az árut.

Hogy pontosan mi lesz a megoldás, egyelőre még nem látni, de az nyilvánvaló, hogy minden egyes nap óriási veszteséget termel, amíg a hajó a Great Bitter-tavon áll.