A világsztárok hozhatták el a tequila aranykorát?

tequila
Vágólapra másolva!
A tequila az egyik legnépszerűbb alkoholos ital a Földön, és korábban több világsztár is beszállt az italkészítésbe. Bár a szektor továbbra is növekszik, a gyártók egyre nehezebben tudják csak fenntartani a lendületet.
Vágólapra másolva!

Nem is olyan régen világsztárok egész sora gondolta, hogy érdemes lehet beszállni a tequila forgalmazásába.

George Clooney és Rande Gerber (Cindy Crawford férje) 2017-ben adták el egymilliárd dollárért a Casamingos nevű tequilacégüket, négy évvel az alapítás után.

A Casamingos sikere több sztárt is arra ösztönzött, hogy szerencsét próbáljon az iparban. Olyan hírességek indítottak tequilával (és mezcallal) összefüggő projekteket, mint Kendall Jenner, Dwayne Johnson, Michael Jordan, Nick Jonas vagy Arnold Schwarzenegger.

George Clooney egy egész vagyont keresett a tequilájával Forrás: WireImage/2013 Denise Truscello/Denise Truscello

A sztárok által bevont erőforrások, és önmagában a hírnevük, segítettek abban, hogy a tequila reflektorfénybe kerüljön, és a világpiac egyik leggyorsabb növekedést produkáló szeszes italává váljon.

Noha a növekedés továbbra is kitart, az iparági szereplők közül sokan hátra léptek egyet, hogy megvizsgálják, mi ennek a növekedésnek az ára, és hogy a jelenlegi infrastruktúra képes lehet-e tartani a lépést az ital népszerűségének növekedésével.

A nagy szárnyalás

Az elmúlt évtizedekben a tequila globális értékesítése ugrásszerűen emelkedett.

2021-re az eladások már elérték az 5,2 milliárd dolláros szintet, a növekedés pedig különösen az Egyesült Államokban volt lendületes.

A bővülést jól érzékelteti, hogy a jelenlegi trendek alapján a tequila népszerűsége hamarosan maga mögé szoríthatja a vodkáét.

Egy "tequila-arányláz" közepén áll a világpiac Forrás: AFP/hemis.fr/Hughes Hervé

A tequila iránti kereslet ilyen ütemű növekedése mögött az áll, hogy – miként azt Ivan Menzenes, a Casamingost felvásárló Diageo vezetője mondta – az ital átvágja a fogyasztói szegmenseket. Életkor, nem, fogyasztási napszak, valamint az italok jellege szempontjából is szinte univerzális szeszes italról van szó.

Fontos azonban, hogy

a „tequila" megnevezés, jogszerűen, csak speciális készítményekre vonatkozik.

A mexikói törvények szerint a tequilát Jalisco, illetve négy másik megye területén kell előállítani. Ráadásul egészen a közelmúltig a gyártás nagyrészt változatlan volt. A készítés módja generációról generációra öröklődött. Következésképpen tequilát nem készíthet bárki, bárhol. Véges mennyiségű föld és szakértelem áll rendelkezésre a kínálat biztosításához.

Sokasodó nehézségek

A szigorú előállítási követelmények ellenére a világ szinte valamennyi vezető tequila-márkája külföldi cégek tulajdonában van.

Ezek a lepárlók pedig gyakran elhagyják a tradicionális készítési módokat, és modernebb eljárásokhoz folyamodnak – elsősorban a mennyiség növelése érdekében.

Vagyis a tequila népszerűségének növekedésével az italok egyre kevésbé tükrözik azokat a helyi közösségeket, amelyek létrehozzák a tequilát.

A kék agávé a tequila egyik alkotóeleme Forrás: AlphaGalileo

Mi több, a kereslet fokozódása környezetvédelmi aggályokat is felvet. A tequila és mezcal előállításához ugyanis nagy mennyiségű vízre van szükség, valamint jelentős mennyiségű hulladék keletkezik a gyártás során. Az agávéföldek folyamatos terjedése pedig mezőgazdasági problémákat is okoz.

Mindezeket figyelembe véve, 2010-ben alakult is egy nonprofit szervezet (Tequila Interchange Project, TIP), amely a fenntartható, hagyományos és minőségi ipari gyakorlatok megőrzéséért küzd. Több mint egy évtizeddel később, a szervezet célja nem változott, és továbbra is igyekeznek fellépni az „aggasztó tendenciák" ellen.

Mit hoz a jövő?

Jelenleg tehát a tequila népszerűsége töretlen, és ennek sokan örülnek. Vállalkozások egész sora kereshet vagyonokat a szektorban, helyi szinten pedig a gyártás növeli a foglalkoztatást és a gazdasági teljesítményt.

A kisebb lepárlók közben abban bíznak, hogy a tömeggyártású termékek népszerűsége végül magával hozza azt is, hogy a fogyasztók a kisebb, különlegesebb (és hagyományosabb) márkákat is keresni fogják.

Az elmúlt négy évben több mint 700 új márkát jegyeztek be az iparában, vagyis egyes elemzések szerint szinte egy „tequila-aranyláz" közepén vagyunk. A kulcskérdés azonban a fenntarthatóság lehet. Ez pedig nemcsak azért fontos, mert kérdés, hogy a mostani lelkesedést hány vállalat éli túl, ha csökken a kereslet. Azért is lényeges, hogy ne tűnjenek el a tradicionális módszereket generációk óta átörökítő üzemek, amelyek túlmutatnak az időszakos divathullámokon.