Nincs kifogás: könnyedén lehet sokat tenni a fenntarthatóságért a népszerű bevásárlóközpontban

Ökológiai lábnyomának csökkentésére a fogyasztók bevonásával - elsőként a bevásárlóközpontok közül - zöld stratégiát alkalmaz a Westend
Vágólapra másolva!
Elsőként a bevásárlóközpontok közül a fogyasztókat is bevonja zöld stratégiája alkalmazásába a Westend. Fenntarthatósági intézkedések sora biztosítja a több mint 20 millió látogató ökológiai lábnyomának csökkentését.
Vágólapra másolva!

Ökológiai lábnyomának csökkentésére a fogyasztók bevonásával példamutató zöld stratégiát alkalmaz a Westend,

a cél, hogy minél több területen valósítsák meg a fenntartható üzemelést, az energiahatékony működést és csökkentsék a károsanyag-kibocsátást, hosszabb távon megalapozva többek között a Westend sikeres tőzsdére menetelét

– jelentette be a Westendet tulajdonló és üzemeltető Gránit Pólus kommunikációs és marketingigazgatója, Kovács Orsolya.

A bevásárlóközpontok közül elsőként nyitottak használtruha-gyűjtő helyiséget; a Westend ReStore-ban már 6,5 tonnányi használtruha gyűlt össze a Föld napján indított tesztüzem óta.

A bevásárlóközpontok közül elsőként nyitottak használtruha-gyűjtő helyiséget, a Westend ReStore-t Forrás: Westend

Július elsejétől a fenntarthatósági intézkedéseket – a használt ruhák gyűjtése, a papírmentes parkolás, az energiatakarékos világítás, hűtés és fűtés, a szelektív hulladék tüzelőanyagként való felhasználása – bővítik.

A nemzetközi ESG sztenderdhez igazított zöld stratégia alkalmazásával a Westend szén-dioxid-kibocsátása jelentősen csökken, az üzemeltetésben évente több mint 30 százalékos energiamegtakarítást értek el már az elmúlt 3 évben is, a gépészeti elemek folyamatban lévő cseréje révén pedig további legalább 30 százalékos energiamegtakarítás és kibocsátáscsökkentés is elérhető.

A Westend Tetőkert hozzájárul a városi levegő tisztábbá tételéhez és a kerület szén-dioxid-lábnyomának mérsékléséhez Forrás: Westend

A ReStore-ban havonta fenntarthatósági workshopokat és tematikus eseményeket, gyűjtéseket, jótékonysági akciókat szerveznek, a legnagyobb segélyszervezetekkel együttműködve.

"Magyarországon a Westend az első bevásárlóközpont, ahol kézzelfogható segítséget kapnak a látogatók abban, mit tegyenek az ökológiai lábnyomuk csökkentéséért" – mondta Kovács Orsolya, a Gránit Pólus kommunikációs és marketingigazgatója.

A bevásárlóközpontok közül elsőként indítottak használtruha-gyűjtési lehetőséget, hatalmas az érdeklődés a Föld napján megnyitott helyiség, a ReStore iránt. Az itt elhelyezett 2 db 200 kg befogadóképességű konténer már az indulásnál szinte teljesen megtelt, az első napon közel egy tonna ruhát helyeztek el a látogatók. A kihasználtság alapján egyértelmű, egyre több embernek fontos, hogy fenntartható módon élje az életét, és tegyen bolygónk megóvásáért. Kovács Orsolya kiemelte: a begyűjtött ruhák csupán 1 százalékából lesz hulladék, a többi újrahasznosítható. Eddig több mint 6,5 tonna ruhát adtak le a ReStore-ban a látogatók.

A Westend ReStore-ban már 6,5 tonnányi használtruha gyűlt össze a Föld napján indított tesztüzem óta Forrás: http://www.gergelyzakany.com/Gergely Zakany

A leadott ruhák 55-65 százaléka adományozásra és értékesítésre kerül, 10-12 százalékából ipari törlőrongyot, 10-12 százalékából fonalat, textil alapanyagot készítenek, 6-8 százalékuk pedig töltő vagy másodlagos tüzelőanyagként újrafelhasználásra kerül.

A ruhák válogatását egy félautomatizált rendszer segítségével az országos lefedettségű, 15 éves ruhagyűjtési tapasztalattal rendelkező Textrade végzi, aki a felajánlások egy részét karitatív szervezeteken keresztül - többek között a Magyar Vöröskereszt és a Máltai Szeretetszolgálat - juttatja el rászorulóknak. Két hónap alatt összesen 6 482 kg használt ruhát adtak le, amiből 4 084 kg értékesítésre, adományozásra került, 972 kg ipari törlőrongyként kapott második életet, 778 kg-ból fonalat, textil alapanyagot készítettek, 583 kg töltő vagy másodlagos tüzelőanyagként újrafelhasználásra került és csupán 1 százalék, azaz 65 kg nem volt újrahasznosítható.

A kezdeményezést bemutató videó:

Az első emeleti üzlet esetében már a kialakításnál figyeltek a fenntarthatósági szempontokra, ugyanis régi bútoroknak és dekorációs elemeknek adtak új életet. A ruhákat műanyag zsákban lehet a konténerbe dobni, melyet szükség esetén a helyszínen is biztosítanak. Ezeket a zsákokat is újrahasznosítják.

A ruhaleadást jutalmazza a Westend, a bevásárlóközpont applikációjában gyűjthető pontokat kedvezményekre, azonnali ajándékokra, például újrahasznosított tárgyakra, sőt, faültetésre is be lehet váltani.

Utóbbiban partnerük a Woodapest, az első faültetések ősszel lesznek, tárgyalnak a környező kerületekkel a lehetséges helyszínről – tette hozzá a Gránit Pólus kommunikációs és marketingigazgatója. Kovács Orsolya kiemelte: stratégiájuk alappillérei, a fenntarthatóság (ESG), a digitalizáció és a közösségépítés, amelyek együttesen biztosítják azt az egyedi látogatói élményt, ami megkülönbözteti őket a versenytársaktól. A ReStore-ban ennek megfelelően havonta fenntarthatósági workshopokat és tematikus eseményeket, gyűjtéseket, jótékonysági akciókat szerveznek.

Sikerrel vonja be látogatóit a fenntarthatósági intézkedésekbe a Westend Forrás: http://www.gergelyzakany.com/Gergely Zakany

Beszámolt arról is, hogy a Westendet tulajdonló és üzemeltető Gránit Pólus csoportnál most folyik az ESG audit és a további fenntarthatósági célkitűzések meghatározása, és év végére elkészül az első jelentésük is. Ez üzleti szempontból jelentős, mert tervben van a Westend tőzsdére menetele, ahol az ESG megfelelés alapfeltétele a befektetői érdeklődésnek – hangsúlyozta.

A környezetvédelemre a nyitástól kezdve törekednek, a hulladékot – immár huszonhárom éve - szelektíven válogatják, energiatakarékos megoldásokat használnak az üzemeltetésben.

Az elmúlt 3 évben eszközölt beruházásokkal - köztük LED izzók alkalmazásával, fűtéskorszerűsítéssel - 30 százalékkal csökkentették az energiafelhasználásukat. A hűtőrendszereket kicserélték az elmúlt három évben, a gépészet megújítása pedig már folyamatban van. Ezzel a beruházással a Westend esetében több mint 1 millió kWh áramot takarítanak meg évente, ami 500 háztartás, vagyis egy átlagos magyar község éves energiafogyasztásával egyenlő. A gépészeti elemek cseréje révén további legalább 30 százalékos energiamegtakarítás és kibocsátás csökkentés is elérhető. Vizsgálják a további lehetőségeket is, például a napelemek telepítését, és egyéb energia-, illetve vízmegtakarítást eredményező technológiák alkalmazását is.

Ökológiai lábnyomának csökkentésére a fogyasztók bevonásával - elsőként a bevásárlóközpontok közül - zöld stratégiát alkalmaz a Westend Forrás: Westend

A hulladékválogatásban a Westend együttműködő partnere az FCC Magyarország Hulladékgazdálkodó Kft. Az FCC munkatársai naponta, folyamatosan válogatják a hulladékot: a kartont külön gyűjtik, kiválogatják a PET palackot, a fémdobozt. A maradék osztályozott hulladékból keletkezik kommunális, kevert csomagolási hulladék, valamint másodlagos tüzelőanyag, azaz RDF. Évente megközelítőleg 900 tonna hulladékot szelektálnak, ebből közel 150 tonna kommunális, 425 tonna RDF és 325 tonna haszonanyag keletkezik.

A Westend környezetvédelmi törekvéseiben fontos szerepet játszik a Westend Tetőkert, ami a VI. kerület legnagyobb parkja 3 hektáros, gyönyörűen gondozott zöldterülettel.

A növények és a fák szén-dioxid-megkötése és –párologtatása révén a Westend Tetőkert hozzájárul a városi levegő tisztábbá tételéhez és a kerület szén-dioxid-lábnyomának mérsékléséhez. Budapest egyik legszebb zöld parkja mindenki előtt nyitva áll, a főváros új közösségi tereként funkcionál.

Kovács Orsolya, a Gránit Pólus kommunikációs és marketingigazgatója az egyéb fenntarthatósági intézkedések között említette, hogy egyeztetnek az Élelmiszerbank Egyesülettel az ételpazarlás csökkentése érdekében, a tervek szerint az egyesület koordinálná a foodcourtról naponta begyűjthető ételek elszállítását különböző szervezetekhez. Az Egyesülettel a járványhelyzet előtt is kapcsolatban álltak, de a hatékonyság érdekében az aktuális szabályozásnak megfelelően frissítik együttműködésüket, áll a cég közleményében.