A tőzsdei felügyeletet ellátó hatóság szerint az óriáscég és korábbi vezérigazgatója, Dennis Muilenburg, hamis kijelentéseket tett a repülégépek biztonsági kérdéséiről. A SEC közlése szerint a vállalat mellett a volt vezérigazgatót személyében is elmarasztalták az ügy kapcsán.
A felügyelet szerint "a Boeing számára fontosabb volt a nyereség, mint az emberek", amikor a két lezuhant gép kapcsán kibontakozó vizsgálat- és ellenőrzéssorozatban kommunikációjában megítélésének helyreállítására helyezte a hangsúlyt, ahelyett, hogy széleskörű, részletes tájékozatást adott volna a problémákról.
Emlékezetes, hogy a vállalat Boeing 737 Max típusú gépeiből egy 2018 októberében, egy másik pedig 2019 márciusában zuhant le. A két katasztrófában összesen 346 ember halt meg.
A vizsgálatok számos hiányosságra derítettek fényt, többek között tervezési problémákra, illetve arra, hogy ezekkel a problémákkal a vállalat vezetése is tisztában volt, mégsem tett semmit a kijavításukra, a munkatársak figyelmeztető jelzéseit pedig figyelmen kívül hagyták.
Végül a vizsgálatokban még a szövetségi légiügyi ellenőrző hatóság felelőssége is felmerült, mivel annak emberei sok vitás kérdésben a Boeing mérnökeivel egyeztettek és adtak meg bizonyos engedélyeket.
A SEC most közzétett döntését azzal indokolta, hogy a cég és a volt vezérigazgató
legalapvetőbb kötelességüket mulasztották el"
a tragédiákat követő tájékoztatás kapcsán. A felügyelet úgy látja, hogy válságok és tragédiák idején pedig különösen hangsúlyos lenne, hogy a vállalatok illetve az állami szervek tisztességes és a tényeken alapuló tájékoztatást nyújtsák a piacoknak.
A hatóság szerint sem a Boeing, sem a volt igazgató nem kommentálta megállapításaikat.
A BBC megemlíti, hogy Dennis Muilenburg a vállalatra kirótt büntetés mellett kapott további 1 millió dolláros cehet személyes felelősségének kimondása miatt, bár ennek kifizetése vélhetően nem okoz számára nehézséget, mivel 60 milliós juttatási és kielégítési csomagot kapott a cég elhagyásakor.
S bár a cégre kiszabott 200 millió dollár hatalmas összeg, de vélhetően ez nem roppantja meg a vállalatot, amelynek már eddig is több tízmilliárd dollárjába került a 737 Max-gépek botránya. A cég azóta keményen dolgozik a feltárt problémák kiküszöbölésén, valamint a befeketetők, és a lakosság mint utazóközönség bizalmának helyreállításán.