Egy tengerhajózási információs központ adatai szerint a tanker elleni támadás még április 10-én történt, körülbelül 300 tengeri mérföldre, azaz nagyjából 560 kilométerre Elefáncsontpart fővárosától, Abidjantól dél-délnyugati irányban.
A nemzetközi kockázatértékeléssel és -kezeléssel foglalkozó EOS Risk szerint ez az incidens azért is aggasztó, mert a tengerterület, ahol lezajlott, a parrtól akkora távolságra van,
ami feltételezi egy nagyobb, támogató hajó vagy létesítmény jelenlétét a közelben.
A rajtaütéshez használt kalózcsónakok egy ilyen, a közelben várakozó hajótól indulhattak a célpont felé. Az EOS figyelmeztetése felidézi, hogy 2022 januárájában és novemberben már lezajlottak ilyen típusú támadások a térségben. Mindkét esetben ugyanazt a hajót támadták meg, az MT B. Ocean nevű olajszállítóból egy közeli kalóztankerbe töltötték át a rakományt a tengeri rablók.
Az EOS szerint ez a mostani támadás kiemeli azt a fontos körülményt, miszerint
a Guineai-öbölben a kalózok a parttól nagy távolságokra is képesek rajtaütéseket végrehajtani.
A csoport szerint a hajóknak és személyzetüknek a szokásosnál is óvatosabbnak kell lenniük, egyúttal szorgalmazzák a kalózkodás elleni erőfeszítések még szorosabb összeghangolását.
A Guineiai-öbölben legutóbb március 26-án történt kalóztámadás. Ahogy arról az Origo beszámolt, a libériai zászló alatt, 16 fős legénységgel közlekedő MT Monjasa Reformer nevű dán érdekeltségű tankerhajót öt fegyveres rohanta le a kongói Pointe-Noire kikötővárostól 260 kilométerre. A hajónak napokra nyoma veszett, azt később a francia haditengerészet találta meg. A legénység több tagját magukkal hurcolták a kalózok, ezzel emberrablást is elkövetve, a hajó rakománya ugyanakkor érintetlen volt.
A most megtámadott hajó sorsáról egyelőre nincsenek új információk. A TradeWinds információi szerint a tanker egy vegyianyag szállító jármű, a 107 méter hosszú, 2003-ban épült Success 9. A hajó egy szingapúri vállalat érdekeltségébe tartozik, melynek egyik ügyvezetője megerősítette, hogy a járművet minden bizonnyal eltérítették, és egyelőre nem tudnak a fedélzettel kapcsolatot létesíteni.
A tengeri kalózkodás eseteinek száma jelentősen visszaesett az elmúlt években, még a Guineai-öbölben is, mely a statisztikák szerint jelenleg a világ legveszélyesebb tengeri régiója. Az adatok szerint 2022-ben 19 kalóztámadásról érkezett onnan jelentés, míg a megelőző évben 35 esetet jelentettek.
Cikkünk kiemelt képén: brit, ghánai és francia haditengerészeti erők közös járőrözéséről készült felvétel a Guineai-öbölben (2014) / forrás: AFP PHOTO / CHRIS STEIN (Photo by Chris Stein / AFP