Leráznák a borravalóadást magukról az amerikaiak

amerikai borravaló-kultúra, borravaló, USA, Egyesült Államok, illusztráció
Giving tip concept, hand hold dollar money in blur finished eating food on white table
Vágólapra másolva!
Az Egyesült Államokban a borravalók kultúrája már hosszú ideje komoly viták tárgya. Egy friss felmérés szerint egyre több amerikai változtatna a helyzeten, és különösen a fiatalok ellenzik a fennálló szokásokat.
Vágólapra másolva!

Az elmúlt években a borravalók kultúrája komoly vitákat váltott ki az Egyesült Államokban. Június első felében a Bankrate egy átfogó kutatást készített a témában. Ebben az elemzők arra jutottak, hogy a válaszadók kétharmada (66 százalék) negatív véleménnyel van a borravalókról.

41 százalék pedig úgy érezte, a cégeknek inkább többet kellene fizetniük az alkalmazottaknak, és kevésbé kellene támaszkodniuk a borravalók intézményére.

A háttérben az áll, hogy az USA-ban számos vállalat (különösen a vendéglátóiparban és a szolgáltatói szektorban) úgy határozza meg a dolgozók bérezését, hogy hozzászámolja a borravalókat. Az éttermi felszolgálók jelentős része például a szövetségi minimálbért kapja fizetésként. A probléma abból adódik, hogy sok helyen szinte kötelezően elvárják a fogyasztótól a borravalót, amely az USA-ban általában sokkal magasabb az Európában megszokott 10 százalék körüli aránynál. A 20-30 százalék olyan helyeken is teljesen elvártnak számít, ahol a fogyasztó szinte alig kerül kapcsolatba azzal, aki kiszolgálja. Vagyis a dolgozók sok esetben jelentősen támaszkodnak (pontosabban: kell támaszkodniuk) a borravalók intézményére, és az ehhez a munkához kapcsolódó jövedelmük jelentékeny részét ezek teszik ki.

Egyre több amerikai ellenzi a borravalók kultúráját Forrás: Shutterstock

A borravalók esetenként országos felháborodást is okoznak az országban. Miként arról az Origo is beszámolt, nemrég például Kylie Jennernek mentek neki az interneten, miután kiderült, alig adott borravalót egy étteremben.

Nem meglepő, hogy

a most készített felmérés válaszadóinak 30 százaléka véli úgy, hogy a borravalók amerikai kultúrája teljesen elszakadt a valóságtól.

Közben a megkérdezettek 16 százaléka mondta, hogy akár magasabb összeget is hajlandó lenne fizetni egy termékért vagy szolgáltatásért, csak ez ne borravaló formájában történjen. Emellett 15 százalék mondta, hogy gyakran van zavarban azzal kapcsolatban, hogy pontosan kinek és mennyi borravalót kellene fizetnie – írja a New York Post.

Ahogy pedig az elmúlt időszakban az USA-ban is növekedtek a megélhetési költségek, egyre többen kezdték azt gondolni, hogy a kötelezőnek kezelt magas borravalók (illetve az érintett szektorok alulfizetett dolgozóinak helyzete) tarthatatlanok. Ha ugyanis valaki nem kíván magas borravalót fizetni, azzal nem az üzlet felé jelzi, hogy esetleg nem elégedett a szolgáltatással, hanem annak a dolgozónak okoz súlyos anyagi kárt, aki esetlegesen nem is felelős a problémáért.

Az elmúlt időszakban érezhetően visszaesett a borravalókat fizetők aránya az USA-ban.

A Bankrate kutatói szerint az éttermekben (helyben fogyasztás esetén) már csak a fogyasztók 65 százaléka ad minden alkalommal borravalót, míg tavaly ez az arány 77 százalék volt. Azok aránya, akik legalább 20 százalék borravalót adnak, 50 százalékról 44 százalékra csökkent.

Különösen a fiataloknak van elegük a borravalókból Forrás: Shutterstock

A kutatásból az is kiderült, hogy általában a fiatalok (18 és 42 év közöttiek) és a férfiak adják a legkevesebb borravalót. Csak egy példát említve, a kutatás egyebek mellett megvizsgálta, hogy az ételrendelések esetében hogy alakulnak a borravalók az egyes társadalmi csoportokban. Ebből az derült ki, hogy

az amerikai felnőttek 50 százaléka mindig ad borravalót a futároknak.

A legmagasabb arányt az 59-77 év közötti baby boomer nemzedéknél (62 százalék), a 42-59 év közötti X generációnál (63 százaléknál), valamint a nőknél (54 százalék) mérték. A férfiaknak csupán 45 százaléka ad minden alkalommal borravalót a futárnak, míg a 27-42 év közötti Y generációnál ez 42 százalék, a 18-27 év közötti Z generációnál pedig mindössze 31 százalék volt.

Egyre világosabb tehát, hogy fokozódik a társadalmi nyomás az amerikai borravaló-kultúrán, így nem kizárt, hogy a következő években komoly átalakulások jönnek majd ezen a területen.