Az Egyesült Királyságban
5,3 millióra nőtt azoknak a fogyasztóknak a száma, akik tartoznak az energiaszolgáltatónak, náluk kikapcsolják az áramot és a gázt
– figyelmeztetett a Citizens Advice.
A független, de államilag finanszírozott tanácsadó szolgálat munkatársai minden eddiginél több olyan embernek segítenek, aki nem tud fizetni az energiáért. Aki pedig tartozást halmoz fel, azt arra kényszerítheti a szolgáltató, hogy előre fizessen a további szolgáltatásért, és kártyás fogyasztásmérőt telepít az otthonába.
A kártyát azonban nem mindenki tudja feltölteni, a szolgálat friss jelentése szerint
800 ezren voltak tavaly, akiknél több mint 24 órán keresztül nem volt áram és gáz emiatt,
és 1,7 millió olyan fogyasztó, akinél legalább egy hónapban egyszer kikapcsolták az áramot és a gázt.
A helyzet pedig csak rosszabb lesz, mert januárban ismét emelkedett az energiaár-plafon.
Majdnem hárommillió ember él olyan háztartásban, ahol a családnak választania kellett a meleg és az evés között,
étkezést hagytak ki, csökkentették az élelmiszerekre fordított kiadásokat, eladtak vagy zálogba adtak tárgyakat annak érdekében, hogy feltöltsék a fogyasztásmérőket.
A Citizens Advice szerint különösen aggasztó azoknak a családoknak a helyzete, ahol négy év alatti gyerekek vannak. Ezek a háztartások kétszer nagyobb valószínűséggel adósodnak el, és kényszerülnek a gáz- és áramszolgáltatás lekapcsolására, mint azok, akiknek nincsen gyermekük.
A szolgálat felmérése szerint minden negyedik háztartás nem engedheti meg magának az alapvető számlák kifizetését, míg minden tizediknek kölcsönt kellett felvennie az elmúlt hat hónapban az energiaszámlák rendezéséhez. A kutatás során megkérdezett adóssággal rendelkezők fele pedig a fűtés kikapcsolásával próbálja rendezni a számláit.
A témához kapcsolódóan a Magyarországon végrehajtott rezsicsökkentéssel és energiaszolgáltatási díjakkal itt és itt, a lakások energiatanúsítványára vonatkozó új szabályokkal pedig itt foglalkozott az Origo.