Jó üzlet volt a kártyás fizetés a postán

posta kártya
Vágólapra másolva!
A Magyar Posta végre bevezetheti a kártyás fizetést a fiókjaiban. A válallat szerint az óriási technikai újítást a POS-terminálok cseréje teszi lehetővé, de köze lehet hozzá annak is, hogy az FHB-val való összefonódás eredményeként megalakult egy közös vállalat, amely képes átvenni az OTP-től és az Erstétől a kártyaelszámolást. A közös tulajdonú Díjbeszedő Kártyaközpontnak 2,6 milliárdot fizet a Posta, hogy ellássa ezt a feladatot, és további 1 milliárdot az eszközökért. Évekkel ezelőtt még 510 millióért sem vállalta hasonló rendszer kiépítését. Cikkünk megjelenését követően helyreigazítást kért a Magyar Posta, ezt itt olvashatják.
Vágólapra másolva!

A Magyar Posta 28,5 milliárdért megveszi az FHB Kereskedelmi Bank Zrt. (az FHB Jelzálogbank Nyrt. leányvállalatának) 49 százalékát. Az összefonódás nem most kezdődött, a stratégiai partnerség mellett már egy kártyaelszámoló céget is közösen építettek fel. A cég tender nélkül 2,6 milliárdos megbízást is kapott a Postától. Az FHB közvetett tulajdonosként nemcsak részt vehet az üzletben, de saját kártyái elfogadását is a cégcsoporton belül kezelheti. Öt évvel ezelőtt is egy hasonló rendszert akart kiépíteni magának a Posta, de akkor ezt 510 millió forintért sem vállalták végül. Ma ez 3,6 milliárdjába kerülhet az állami vállalatnak.

Az FHB Kereskedelmi Bank Zrt. felvásárlása számokban

Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Lesz kártyás fizetés a Postán

A Magyar Posta közlése szerint még idén megszűnhet az a 2014-ben már igencsak furcsa állapot, hogy minden egyes kártyás tranzakciót készpénzfelvételnek számolnak el. A vállalat hangsúlyozta, hogy

Ám ez nem jelenti azt, hogy nem kap vagy nem kapott pénzt ezért. Az ügyfeleknek közvetlenül nem számol fel díjat, de azok bankjának fizetnie kell, a költségeket pedig a bankok továbbhárítják az ügyfelekre. A tranzakció során ugyanis a Magyar Posta mint egy idegen ATM-hálózatot üzemeltető cég lép be, így díjat számol fel a kártyakibocsátóknak. A GVH Magyar Posta kártyaelszámolását vizsgáló elemzése is hasonló gyakorlatot tapasztalt.

A GVH a Posta kártyás elszámolását érintő vizsgálatának jelentése Forrás: GVH

Néhány száz forint

A díj mértékét többszöri érdeklődésünkre sem volt hajlandó elárulni a Posta, de piaci forrásokból úgy tudjuk, hogy tranzakciónként néhány száz forintról lehet szó. Ez teheti ki a bankok díjtáblázatában szereplő Postai ATM-felvételi díj nagy részét.

Egyes bankok postai készpénzfelvételre vonatkozó díjai.
Kiemelve a kártyaelszámoló bankok. Forrás: Bankmonitor.hu

Furcsa váltás

A Posta tehát "emberi ATM-eket" üzemeltet, amiért jutalékot is kap. Érhető tehát, hogy nem szívesen váltott eddig kártyás vásárlásra, hiszen ilyen tranzakció esetén neki kellene fizetnie, mind a kártyaelszámoló társaságnak, mind pedig a kibocsátó banknak. A szokványos kártyás vásárlás során ugyanis a kereskedő fizet jutalékot az elfogadó banknak, amiből elszámolnak a kibocsátó bank és a kártyatársaság felé is. Az új rendszerben tehát nemcsak egy jelentős bevételtől esik el a Posta, hanem fizetnie is kell.

A kártyás vásárlás elszámolásának menete Forrás: MNB

Miért épp most?

Ezzel kapcsolatban az egyik magyarázat az lehetne, hogy felismerték: a sárga csekk haldoklik. Mivel a Posta tájékoztatása szerint is a bevétel 20 százaléka származik ebből, érthető, hogy próbálják megújítani a szolgáltatást és minél kényelmesebbé tenni azt az ügyfelek számára. Még annak az árán is, hogy bevételtől esnek el.

Van jövője Forrás: MTI/Soós Lajos

A sárga csekk szívós

Ám semmi jel nem utal arra, hogy a sárga csekk drasztikusan veszítene népszerűségéből, sőt. Ráadásul a szabályozási lépések kedveztek is a Postának. Elsőként a kormány megtiltotta a közüzemi szolgáltatóknak, hogy bármilyen módon áthárítsák a sárga csekk díját, majd az ingyenes készpénzfelvétellel az ügyfelek készpénzhez jutási költségét is lenullázták. Székely Levente, a Kutatópont kutatási igazgatója is hasonlóan értékelte a helyzetet. Szerinte a sárga csekk népszerűsége töretlen, nem ez számít a legkényelmesebb számlafizetési módnak, ugyanakkor sokaknak ez a legegyszerűbb.

Nincs pontos adat

Az MNB egészen 2012-ig közölt forgalmi adatokat a sárga csekkes fizetésről. Azóta nem tudjuk pontosan, hogyan is változik a befizetések értéke és darabszáma. A számok azért lehetnek titkosak, mert a többi fizetési móddal ellentétben ezek a számok csak a Postához köthetők, így üzleti titoknak minősülhetnek.

Nem olyan egyértelmű tehát, hogy miért épp most lép a Posta. A kártyás fizetés bevezetésével első ránézésre a legjobban a kártyaelszámoló pénzintézetek járnak, hiszen nőhet a forgalom, így a jutalék is.

Stratégiai partnerség

Jelenleg az OTP és az Erste a két kártyaelszámoló bank, ezek számolnak fel jutalékot a tranzakciókért. Ma már egyiknek sincs direkt kapcsolata a Magyar Postával. Az Erstével kötött stratégiai megállapodás már megszűnt, majd a Posta épp az FHB Bankkal kötött szövetséget. De a Posta már a nyáron szerződött a közös leányvállalatukkal. A megállapodás lényege, hogy a Díjbeszedő Kártyaközpont végzi majd a Posta 6000 terminálján a kártyaelfogadást. Ez a cég honlapján elérhető szerződéslista szerint közel 2,6 milliárd forintjába kerül a Magyar Postának.

A Magyar Posta és a Díjbeszedő Kártyaközpont közötti megállapodás Forrás: Origo

FHB közeli cégek

A megbízást mindenféle tender nélkül elnyerő Díjbeszedő Kártyaközpont Zrt. közvetve 50 százalékban az FHB Jelzálogbank Nyrt. tulajdonában van. Ez a cég összesen tehát 6000 terminál kártyás elszámolását végezheti el a jövőben 2,6 milliárd forintért, amihez még 1 milliárdért vásárol elfogadóeszközöket is a Magyar Posta. Összesen tehát közel 3,6 milliárdot költ erre.

A Posta és az FHB összefonódásának egy részlete Forrás: Origo

Öt éve 510 millióért sem akarták

Az összegekkel kapcsolatban érdekes lehet, hogy 2009-ben még a Posta akarta kiépíteni saját hasonló rendszerét 510 millió forintos összegért. Az akkori pályázat szerint ebben az összegben akkor benne voltak a kártyaelfogadó eszközök is, és a teljes elszámolórendszer. A fenti kerettel megállapított 5 évvel ezelőtti pályázatra 4 ajánlat is érkezett. Végül nem valósult meg a beruházás.