Sanoma: jó eredmény, borús jövő

Vágólapra másolva!
Észak-Európa vezető médiacsoportja, a finn SanomaWSOY pénteken 54,5 millió eurós adózott eredményt jelentett az első negyedévről kisebbségi részesedések nélkül, 53,5 százalékkal többet a tavalyi első negyedévi 35,5 milliónál. A növekedés nagyrészt egyszeri tételekből származott, közben azonban a csoport már érzi a világgazdasági lassulást.
Vágólapra másolva!

A csoport március végén 319 magazint adott ki az egy évvel korábbi 305 helyett, de a példányszám az első negyedben 104,2 millióra csökkent az egy évvel korábbi 108,1 millióról. Az eladott hirdetési oldalak száma viszont 14 487-re nőtt 13 549-hez képest. Ennek ellenére a magazinkiadó részlegben, a teljes bevétel 0,6 százalékos csökkenése - 285,5 millió euróra - és a költségek növekedése miatt, az üzemi eredmény 20,2 százalékkal csökkent egyszeri tételek nélkül.

A főleg bulvárlapokat terjesztő részlegben is csökkent a bevétel, 1,2 százalékkal 120,8 millió euróra, az üzemi eredmény 8,4 százalékkal apadt. A nyomtatott és vonali könyv- és tankönyvkiadó részlegben ellenben a bevétel 11,7 százalékkal 58,3 millió euróra nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és az üzemi eredmény 33,2 százalékkal gyarapodott.

A nagy nemzetközi, főleg jogi, közgazdasági és tudományos profilú kiadók újabban szabadulni igyekeznek a hagyományos oktatási anyagoktól, a nagy fejlesztési költségeket megtakarítandó. A holland Wolters Kluwer, a kanadai Thomson Corporation és az angol-holland Reed Elsevier is kiszállt az oktatási üzletég nagyrészéből.

A vegyesebb profilú SanomaWSOY azonban úgy tűnik, fantáziát lát ebben Kelet-Európában: 2006-ban megvette Magyarország piacvezető oktatási kiadói vállalatcsoportja, a Láng Kiadó és Holding Zrt. 75 százaléka mínusz egy részvényét - ezt az ügyletet tavaly év elején zárták -, tavaly júliusban pedig megszerezte az évi 34 millió eurós forgalmú, lengyel Nowa Era tankönyvkiadó egészét, ezt az ügyletet most márciusban zárták.

Tavaly és idén vonali szolgáltatásokat vásárolt fel Hollandiában, Finnországban, Bulgáriában és Romániában is. Idén áprilisban az orosz Media Lux magazinkiadó 55 százalékával, illetve a magyar mobilport.hu távközlési portállal bővült a csoport.

Tavaly a SanomaWSOY Közép-Kelet-Európában és Oroszországban új magazinokat, Finnországban új tévécsatornát és két új ráadóadót indított. A digitális üzletágat hollandiai és bulgáriai felvásárlásokkal növelte. A moziüzemeltető részleg, a Finnkino a balti országokban terjeszkedett. Idén januárban eladták viszont a holland R.C.V. Entertainment filmforgalmazót.

Az első negyedévben a csoport teljes üzemi eredménye, 72,7 millió euró, 34,7 százalékkal több az egy évvel korábbi 54 milliónál. Ezt azonban 23,5 millió eurónyi egyszeri tétel növelte tőkenyereségekből (tavaly az első negyedben csak 1,2 millió euró volt az egyszeri tételek pozitív egyenlege). Egyszeri tételek nélkül az üzemi eredmény 6,7 százalékkal 49,2 millió euróra apadt az egy évvel korábbi 52,8 millióhoz képest, aránya a bevételhez képet 7,2 százalékra romlott 8,0 százalékról.

A nettó bevétel, 683,1 millió euró, 2,9 százalékkal haladta meg a tavalyi első negyedévi 663,7 milliót, szervesen - a valutaárfolyamok mozgását és a csoportösszetétel változását leszámítva - 5,7 százalékkal nőtt. A csoport nettó adóssága 860,4 millió euróra nőtt a tavaly március végi 792,6 millióhoz, illetve a tavaly év végi 793,3 millióhoz képest.

Tavaly a SanomaWSOY adózott eredménye 15,9 százalékkal 242,8 millió euróra nőtt kisebbségi részesedések nélkül a 2006-os 209,5 millióról. Az üzemi eredmény 343,8 millió euróra gyarapodott 292,5 millióról, a nettó bevétel 2,926 milliárd euróra emelkedett 2,742 milliárdról.

A magazinkiadás nettó bevétele 1,238 milliárd euróra nőtt 1,156 milliárdról, az üzemi eredmény 160,9 millió euróra gyarapodott 128,8 millióról. A nyomtatott és vonali könyv- és tankönyv részlegben a bevétel 322,5 millió euróra bővült 309,2 millióról, az üzemi eredmény 44,5 millió euróra csökkent 48 millióról. A SanomaSWOY Magyarországon 2001 óta van jelen. A Sanomának, közel negyven kiadványával, a magyar magazinpiacon 36 százalékos piaci részesedése volt tavaly.