A Malév-gépek szerelői hétfőn döntöttek úgy, hogy megkezdik a korábban már kilátásba helyezett sztrájkot. A sztrájk ideje alatt a gépeket Varsóban, illetve Bécsben vizsgálták át, de mától a bécsi szerelők - szolidaritást vállalva a magyarokkal - nem vállalják a Malév-gépek karbantartását. A sztrájk miatt várhatóan nyolc szerdai járatát törli a Malév. A külföldi légitársaságok magyarországi menetrendjét nem érinti a magyar repülőgép szerelők munkabeszüntetése, mivel külföldről érkeznek saját szerelőik. A Malév repülőgép-karbantartóinak munkabeszüntetése miatt késnek a légipostai küldemények, mivel a Magyar Posta Rt. sok esetben csak kerülő úton, más légitársaságok szolgáltatásainak igénybe vételével tudja továbbítani ezeket.
A Malév szerelői az Aeroplex Kft. alkalmazásában dolgoznak a Malév gépein. Az Aeroplex százszázalékos Malév-tulajdonban van. A bértárgyalásokat az Aeroplex Kft. folytatja a szakszervezettel, de a bérnövekedés lehetséges mértékét a tulajdonosnak, a Malévnak kell eldöntenie. A Malév 7 százalékos, illetve további lehetséges 2 százalékos béremelést javasol, de a szakszervezet ragaszkodik a 15 százalékos követeléséhez.
A Malév-gépek karbantartását végző szerelők átlagfizetése nettó 120 ezer forint, a legnagyobb felelősséget vállaló szerelők 150 ezer forintot keresnek, az alacsonyabb beosztásúak pedig 80 ezer forintot vihetnek haza. Ezért napi 8 órát kell dolgozniuk, de - a munkakörből adódóan - éjszaka is kell dolgozniuk. Hegedűs Tibor, a Repülőgép-műszakiak Független Szakszervezetének ügyvivője az [origo]-nak elmondta, hogy nemzetközi összehasonlításban nagyon alacsonyak ezek az összegek, hiszen a nagyobb európai országokban ezeknek az ötszörösét keresik a repülőgép-szerelők. A nemzetközi gyakorlatban a pilóták keresetének a fele jár körülbelül a vezető szerelőknek, Magyarországon ez az arány sem stimmel.
A körülbelül 500 fős szerelői gárda gyakran vesz részt tanfolyamokon, melyeket az Aeroplex - vagyis végső soron a Malév - fizet ki, így a magyar szerelők ugyanazzal a tudással rendelkeznek, mint például a Lufthansa szerelői. A szerelőknek a már elvégzett tanfolyamokat kétévente újítaniuk kell. Az új tanfolyamokon általában külföldön - az Egyesült Államokban, nagy európai városokban - vesznek részt a szerelők, a régebb óta oktatott kurzusokat pedig Magyarországon tartják.
[origo]
Ajánló: