Pokorni Zoltán az oktatás időszerű kérdéseiről



Az az iskola, amelyik nem tanítja meg a gyerekeket tanulni, legfontosabb alapfeladatát nem teljesíti - jelentette ki Pokorni Zoltán egy oktatási fórumon szerdán, Budapesten.

A tárca vezetője hangsúlyozta: a nemzeti alaptanterv (nat) nem oldotta fel a közoktatás legsúlyosabb ellentmondásait. A tananyag végtelen, a tantervek számos eddig nem tanított ismeret elsajátítását írják elő, ugyanakkor a diákok nem terhelhetők a végtelenségig. Megoldásul Pokorni Zoltán szerint a tananyag mennyiségének csökkentése szolgálhat. Az oktatási tárca vezetője emellett legfontosabb feladatként a tantervek vertikális tagolását és a tantárgyak egymáshoz viszonyított arányának újragondolását említette. A pedagógusok béremelése kapcsán elmondta: 1990 óta először fordul elő, hogy a kormány - nem választási évben - reálértékben növeli a pedagógus-béreket. Az ennek fedezetéül szolgáló mintegy 26 milliárd forint az önkormányzatok számára minden esetben biztosított - közölte. Arra a felvetésre, hogy a megemelt összeget a pedagógusok februári fizetésükben miért nem kapták meg, Pokorni Zoltán elmondta: reméli, márciusig a helyi önkormányzatok befejezik a költségvetési vitákat, és lehetővé válik a megemelt bérek visszamenőleges kifizetése. A minőségbiztosítás kapcsán elhangzott: olyan pedagógiai eszközök kidolgozására van szükség, hogy a gyerekek önmagukhoz viszonyított teljesítménye folyamatosan értékelhető legyen. Az iskolákban folyó munkáról különböző tanulmányi versenyek, egyetemi felvételik ugyanis nem adnak reális képet. A minisztérium ezért egy több pillérből álló mérési-értékelési rendszer kidolgozását kezdte meg. Pokorni Zoltán hangsúlyozta: az oktatásra fordított források növelése csak akkor képzelhető el, ha garantált a minőség javulása.
(MTI)