Az egyik kereskedelmi rádió egy gyóntatás közben rádiózó pappal hirdeti magát. A reklám megjelenését kifogásolva többen is a Magyar Reklámszövetséghez fordultak, köztük Lukács László, a Magyar Katolikus Püspöki Kar Tömegkommunikációs Irodájának igazgatója.
Nagy Péter főtitkárhoz tíz napja intézett levelében azt írta: "a pap (vagy csuhás barát) karikaturisztikus ábrázolása önmagában is a jó ízlés ellen való. Még inkább sérti azonban a hívő emberek érzését az, hogy a pap gyóntatás közben zenét hallgat, a szöveg pedig értelemszerűen 'dumának' minősíti a gyónást."
Az igazgató szerint a reklámetikai kódex tiltja, hogy egy reklám bármely világnézeti, ezen belül vallási meggyőződést sértsen. Vallási jelképek, motívumok a reklámban kizárólag a jó ízlés határai között, a tárgyhoz illő módon használhatók fel.
Lukács László kérte az egyébként társadalmi szervezetként működő szövetséget: járjon el annak érdekében, hogy a rádió azonnal vonja vissza a "jó ízlést és a hívő emberek vallási meggyőződését súlyosan sértő plakátját".
A Magyar Reklámszövetség Reklámetikai Bizottsága hétfőn hozott döntést az ügyben. A testület szerint az, hogy a pap a gyóntatás helyén rádiózik, önmagában is sértő, különösen a papokra nézve, de a gyónással élő vallásos hívőkre is. A bizottság összességében megállapította, hogy mind a képi megjelenítés, mind a reklám szövege, s így a reklám összhatásában, vallási meggyőződést, illetve értéket sért, s még a nem katolikus hívők vagy nem hívők jó ízlését is sérti. Megítélésük szerint a reklámmal a reklámozók, a reklámkészítők és a közzétevők etikai vétséget követtek el.
A reklámot készítő cég tájékoztatása szerint a hirdetményeket a reklámszerződés szerint március 31-éig kellene eltávolítani. Tekintettel arra, hogy a határidő lejártáig mindössze néhány nap van hátra, nem tehetnek mást, mint hogy a munkálatokat megsürgetik. A társaság képviselője nem kívánt részletesebben nyilatkozni az ügyben. Mindössze annyit közölt: az ominózus képen látható férfi csak a reklám kedvéért öltött papi ruhát.
Nagy Péter főtitkár a történtek kapcsán elmondta: a reklámszövetség legutóbb három évvel ezelőtt hozott állásfoglalást a vallásosságot érintően. Akkor reklámhordozóján egy cég - engedély nélkül - a szentatyát ábrázolta, s ezzel a testület szerint megsértette II. János Pál pápa személyiségi jogait.
Lukács László felhívta a figyelmet arra, hogy minden modern demokráciában védelem alatt áll a személyes meggyőződés, így a vallási meggyőződés is.
(MTI)
Ajánló: