Az utazásszervező cégeket illetően nincs speciális szabályozás, azaz ebben az esetben is az általános rendelkezéseket tartalmazó 1991. évi felszámolásról szóló törvényt kell alkalmazni. A felszámolási eljárás megindításáról a Cégközlönyben jelenik meg értesítés. A felszámolás alá vont céggel szembeni igényeket pedig a közzétételtől számított 40 napon belül lehet a felszámoló székhelyén bejelenteni. A bejelentett igényeket okiratokkal, így például pénz befizetéséről szóló számlával célszerű alátámasztani.
Az igények kielégítésének sorrendjében a felszámolás költségei, a jelzálogos követelések és a járadékok előzik meg a magánszemélyek nem gazdasági jellegű tevékenységéből származó követeléseit. Feltehetően ez utóbbi kategóriába sorolhatók a többi között azoknak a követelései, akik az utazásszervező cégnek már kifizetett szolgáltatást nem vehették igénybe.
A Fővárosi Bíróság gazdasági kollégiumának vezetője, Kiss Gábor szerint a gyakorlatban a felszámolási eljárás legalább egy, de nemegyszer akár több évig is eltart.
A pórul járt utasok polgári peres úton követelhetik vagyoni és nem vagyoni káruk megtérítését. Vagyoni kárként jelentkezhet a befizetett pénz, amiért a károsultak nem kaptak ellenszolgáltatást, illetve azok a többletköltségek - rendkívüli szabadság, kiesett jövedelem vagy akár taxiköltség -, amelyek az utazás, illetve a hazatérés meghiúsulása miatt keletkeztek. Ezzel együtt peresíthető a nem vagyoni kárigény is, amely akár több százezer forintos nagyságrendű is lehet.
Kovács Kázmér ügyvéd szerint a jogos követelésektől messze elmaradnak az érvényesíthető követelések abban az esetben, ha csupán a rossz pénzügyi helyzetben lévő utazásszervező céget perlik be a károsultak. A hazai bírói gyakorlatban azonban ismert olyan döntés, amely a cégvezetők személyes és korlátlan kártérítési felelősségét állapította meg, arra hivatkozva, hogy visszaéltek a gazdasági társaság törvényben biztosított korlátolt gazdasági felelősségével.
Az ügyvéd úgy véli: a HTC esetében vizsgálható az utazási irodák, utazásszervezéssel foglalkozó cégek felügyeletét ellátó szervek mögöttes felelőssége is.
Dézsi Mihály, a BRFK szóvivője bejelentette: az ügyben eddig 10 olyan személy tett büntetőfeljelentést csalás miatt, aki befizette a pénzt, de nem jött létre az utazás. Az esetet jelenleg feljelentéskiegészítés keretében vizsgálja a VI-VII. kerületi kapitányság.
(MTI)
Ajánló:
(2000.09.05.)
Korábban:
(2000.09.05.)