A tanárok gyakran baromarcúzzák diákjaikat<br/>

Vágólapra másolva!
Az oktatási jogok állampolgári biztosához 2000-ben 630 esetben érkezett panasz, a kiadott ajánlások közül mindössze egyet nem fogadtak el az érintettek. Az összes eset 20 százalékában voltak diákok a kezdeményezők. Velük kapcsolatos problémával egy pedagógus sem fordult az ombudsmanhoz. Aáry-Tamás Lajos hétfőn tartotta meg beszámolóját működésének első évéről.
Vágólapra másolva!

A legtöbb panasz a közoktatás területéről érkezett, szám szerint 394, a felsőoktatás területéről kevesebb, mint feleennyit regisztráltak. A legtöbb esetben szülők (29 százalék) és pedagógusok (27 százalék) éltek a lehetőséggel, hogy az ombudsmanhoz forduljanak. A tanulók az esetek 20 százalékában voltak kezdeményezők.

Az állampolgári biztoshoz érkezett beadványokból 323-at hatáskör hiánya, 150-et jogsérelem hiánya miatt nem vizsgáltak meg részletesebben. Az ombudsman hivatala 35 esetben adott ki ajánlást, és 3 esetben tartotta szükségesnek, hogy jogalkotási javaslattal éljen. Az panaszok többségében (58 esetben) a problémás helyzeteket a biztos saját hatáskörében orvosolta.

A legtöbb panasz az irodához a méltóság sérelme miatt érkezik. Az ilyen esetekben inkább a diák a szenvedő fél. Ritka, de előfordul a testi fenyítés a pedagógus részéről, de legtöbbször cikizés, testi fogyatékosságaiknak pellengérre állítása miatt fordulnak a diákok a biztoshoz. Aáry-Tamás Lajos meglepődve tapasztalta, hogy igen elterjedt a tanárok között a "baromarcú" kifejezés, amit előszeretettel alkalmaznak a fel nem készült tanulókkal szemben. Emellett hívtak már WC-kefe fejűnek a táblánál nem teljesítő tanulót, egy esetben pedig a tanár a következő kategóriákat állapította meg: "a hülyék, a debilek és a kilencedik bé".

A pedagógusok még soha nem éltek panasszal diákokkal szemben. Ők inkább kollégáikkal, feljebbvalóikkal,vagy az iskola üzembentartójával kapcsolatban fordulnak a biztoshoz. Az ombudsman elmondta, hogy tapasztalatai szerint a közoktatás szereplői nem bíznak a jogorvoslásban. Ha egy intézmény vezetőjének problémája van egy beosztottjával, nem kezdeményez fegyelmi eljárást, hanem megpróbálja a pedagógust "kicsinálni". Ez folyosói, irodai négyszemközti beszélgetéseken folyik, és az ilyen esetekben a legnehezebb bizonyítani a jogsértés tényét.

Szezonális problémák a felvételikkel kapcsolatban beadott panaszok. A biztos kiemelte, hogy irodájának nincs módja felülbírálni a felvételiztető intézmény döntését, csupán a felvételi eljárást vizsgálhatja, hogy jogszerűen folyt-e le. A felvételivel kapcsolatban sok panasz érkezett a felsőoktatás területéről is.

Az eljárás módjáról Aáry-Tamás Lajos elmondta, hogy egy panasz esetén először is megvizsgálják annak valóságtartalmát. Ezután lehetőség szerint meghallgatják a másik felet is. A hivatal személyes egyeztetés útján próbál első lépésben a probléma végére járni. Ez minden érintett számára biztosítja, hogy ne sérüljön továbbra is méltósága, hiszen az ügyben részt vevőknek az esetek túlnyomó többségében együtt kell dolgozniuk egymással, a biztos vizsgálata után is.

Komoly problémának tartja a biztos a nem megfelelő tájékoztatást is. Az érintettek többsége nincs is tisztában jogaival. A hivatal, hogy ezt orvosolja, több esetben is tartott nyílt panasznapokat és fórumokat. A hivatal több átfogó vizsgálatot is kezdeményezett a magyarországi oktatás területén.

Ballai Vince

Ajánló: