Túl hamar töredezik a buszmegállók útburkolata

Vágólapra másolva!
A vártnál hamarabb megy tönkre a buszmegállók viacolorburkolata, emiatt újra kell rakni az alig pár éve felújított buszmegállóöblöket a fővárosban. A viacolor ugyan véd a nyomvályúsodás ellen, de nem elég tartós. A jóval tartósabb vasbeton lerakása ellen viszont a közművek üzemeltetői tiltakoznak, nehézkes felbontása miatt - írja a Népszabadság.
Vágólapra másolva!

Évekkel ezelőtt megkezdték felszámolni a fővárosi buszmegállók nyomvályúsodását. Akkor úgy gondolták, hogy hosszú időre megszüntetik az időjárás és a buszok hatására keletkező felgyűrődéseket, ha viacolorral burkolják a megállóöblöket. Hiába azonban a szebb és biztonságosabb végeredmény, a burkolat nem elég tartós. Alig pár hónappal - jó esetben egy-két évvel - lerakása után ugyanis széttöredezik, a kézzel lerakott kövek kifordulnak helyükről - írja a Népszabadság.

A lap szerint a hibákért részben a megállók előtti vízelnyelőket okolják, amelyek rossz helyen vannak, és nem kedvező a kiépítési technológiájuk sem. Szálka Miklós, közlekedésmérnök, a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságának fideszes alelnöke szerint oldalbeömlésű vízelvezetőt kéne építeni, amely a járdasziget és az úttest találkozásában lenne, így nem hajtanának rá a buszok. A másik gond a viacolorral, hogy nincs idő a két hetes tömörítési időszak kivárására.

A viacolor hátrányai miatt több helyre kockaköves burkolatot raktak le, de ezzel meg a buszvezetők elégedetlenek, mivel csúszós. A buszosok inkább a gyengébb, de biztonságos viacolort részesítik előnyben, de szerintük hosszú időre megoldaná a gondokat, ha betonnal burkolnák a beállókat - írja a Népszabadság.

Csakhogy hiába jobb a vasbeton teherbírásban és biztonságban is, a közművezetékek üzemeltetői - vízművek, csatornázási művek - ellenezték ezt a megoldást, mivel műszaki hiba esetén nehéz felbontani. Pedig a betonburkolat még csak nem is drágább, mint a viacolor - megállónként hárommillió forint -, és évtizedekig nem kell hozzányúlni.

Félmilliárdért alakítják át az új buszpályaudvart/uzletinegyed/hirek/hazaihirek/20041001felmilliardert.htmlÚjabb BKV-busz kapott lángra/itthon/20040918ujabb.html

Sok megállót még garanciában ki lehet javíttatni, a többi költség azonban az amúgy is szűkös útfelújítási keretet terheli. Évente közel hatvanmillió forintot fordítanak erre, teljes átépítésre pedig alig tízmillió jut. Az FKF Rt. évente átlagban legfeljebb tíz buszmegálló előtt tudja kicserélni az útburkolatot, és negyvenöt helyszínen javítják ki a hibákat. A cég szakemberei azonban felismerték, hogy mennyivel tartósabb a vasbeton, így a nagyobb útszakaszok felújításánál már betonnal öntik ki a megállóöblöket - derül ki a Népszabadság írásából.