Veszélyesnek számítanak a magyar utak az EU-ban

Vágólapra másolva!
Évről évre egyre többen halnak Magyarországon közlekedési balesetben - derült ki egy Budapesten megrendezett nemzetközi konferencián. A becslések szerint idén várhatóan 1400-ra emelkedik majd a közlekedési balesetek áldozatainak száma, a kár pedig eléri a 200 milliárd forintot. A közlekedésbiztonság tekintetében hazánk az EU tagállamainak sereghajtói közé tartozik.
Vágólapra másolva!

A közúti közlekedési balesetek áldozatainak száma idén a becslések szerint eléri majd az 1400-at. "2000-ben 1300-an vesztették életüket az utakon, ez pedig folyamatosan romló tendenciát mutat" - mondta Kazatsay Zoltán, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkára hétfőn a "Biztonságos utakon a XXI. században" elnevezésű nemzetközi konferencián.

Kazatsay elmondta: a balesetekből eredő anyagi veszteség a becslések szerint idén eléri a 200 milliárd forintot, amiből 100-120 kilométer új autópályát lehetne építeni. A helyettes államtitkár közölte: az Európai Unióban is emelkedik az életét közúti balesetben elvesztők száma, ami idén elérheti a 47 ezret, ami 6-7 ezerrel több a korábbi évek átlagánál. Ehhez azonban hozzájárul, hogy az újonnan csatlakozott tíz ország statisztikája rontotta az uniós baleseti mutatókat.

Egy év alatt világszerte 50 millióan sérülnek meg és 1,2 milliónyian halnak meg közúti balesetben, az ebből eredő anyagi veszteség pedig megközelíti a 70 milliárd dollárt - idézte Kazatsay az Egészségügyi Világszervezet elemzését. A balesetek okai közül kiemelte az agresszív vezetést, a gyorshajtást, az irányjelző használatának elmulasztását, az ittas vezetést és a fiatal vezetők számának emelkedését. Megemlítette, hogy a rendőrség jelenléte fontos az utakon, ahol ugyanis fokozzák a közúti ellenőrzéseket, ott kevesebb baleset történik.

Véleménye szerint az EU-ban a következő években mérséklődhetnek a tehergépjárművek által okozott balesetek - amelyek a legtöbb kárt okozzák -, mert megegyezés jött létre egy új típusú tehergépjármű jogosítvány bevezetésére, amely egységesítené a követelményrendszert és szigorítaná a jogosítvány megszerzésnek feltételeit. Emlékeztetett arra, hogy az Európai Unió fehér könyve 2010-ig terjedő közlekedésbiztonsági programja a közlekedési balesetek és elhalálozások számát 50 százalékkal kívánja csökkenteni.

Az idén elfogadott magyar közlekedéspolitikai koncepció azt a célt tűzte ki, hogy 2015-ig a magyarországi közúti közlekedési balesetek és az ebből eredő elhalálozások aránya 30 százalékkal mérséklődjön. Lányi Péter, a gazdasági minisztérium osztályvezetője elmondta: az EU Conact programja 2004-2006 közötti időszakra a magyar 50 százalékos társfinanszírozással együtt összesen 180 millió forintot biztosít közlekedésbiztonsági fejlesztésekre, melyekből kutatásokat, kísérleti projekteket és közlekedésbiztonsági fejlesztéseket lehet megvalósítani. Ennek része az elektronikus tájékoztató táblák számának növelése és az egyéb utasinformációs informatikai szolgáltatások.

A konferencián elhangzott, hogy Magyarország az egymillió lakosra vetített közlekedésbiztonsági mutatók tekintetében az Európai Unió utolsó harmadában foglal helyet. Az egymillió lakosra vetített közlekedési közúti baleseti halálozási arány legkevesebb 41-el Máltán, a legtöbb 303-mal Litvániában, míg Magyarországon egymillió lakosra vetítve évente 130-140-en veszítik életüket.