Ezen a hétvégén egyáltalán nem jár a körúti villamos

Vágólapra másolva!
Pénteken befejeződött a nagykörúti villamosvonal felújításának első üteme, és hétfőn kezdődik a június 9-ig tartó második szakasz, amikor a Blaha Lujza tér és a Móricz Zsigmond körtér között szállítják majd pótlóbuszok az utasokat. A hétvégén a Nagykörút teljes áramtalanítására lesz szükség a munkálatokhoz, ezért egyáltalán nem közlekedik majd a villamos.  
Vágólapra másolva!

Május 19-én befejeződött a nagykörúti felújítások első szakasza, hétfőtől ismét jár a 4-es, 6-os villamos a Blaha Lujza tér és a Moszkva tér között, viszont a Móricz Zsigmond körtér és a Blaha Lujza tér között pótlóbuszok szállítják majd az utasokat. A rekonstrukció két üteme között, május 20-án és 21-én a Nagykörút áramtalanítására van szükség a munkálatokhoz, ezért a hétvégén a teljes vonalon 30 pótlóbusz helyettesíti majd a villamost, amelyet mintegy 200 ezer ember használ naponta. A Nagykörutat keresztező trolikat is érinti az áramtalanítás, a 72-es és 73-as járatok helyett is buszok járnak majd.

"Amit megígértünk, megcsináltuk" - fogalmazott Vajda Pál főpolgármester-helyettes. A Nagykörút felújítására elsősorban az új, alacsonypadlós Siemens Combino villamosok közelgő érkezése miatt volt szükség. Ezek a járművek 54 méter hosszúak, ezért meg kellett hosszabbítani és emelni a peronokat. A járószint most 25 centiméter magasra került a pályaszinttől, így a mozgáskorlátozottak is akadálymentesen felszállhatnak az új villamosokra.

Aba Botond, a BKV vezérigazgatója elmondta: a munkálatok előkészítése során tárgyaltak a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szervezetével, valamint a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségével, és az ő igényeik szerint alakították ki a peront. (Demszky Gábor főpolgármester a sajtótájékoztatón ugyanakkor a kerekesszékes helyett a "tolókocsis" megnevezést használta, amelyet a mozgáskorlátozottak egy része nem tart megfelelőnek, hiszen ma már nincs szükség arra, hogy valaki tolja az eszközt, a kerekesszékesek önállóan tudnak közlekedni.)

A felújítás során rámpát építettek a gyalogátkelőknél, a mozgáskorlátozottak közlekedését a 16 felújított villamosmegálló kőburkolatának színei is segítik. Sötétszürke a kő ott, ahol az ajtók nyílnak, a második és hetedik ajtót pedig zöld keresztburkolat és piktogram jelzi, itt érdemes ugyanis kerekesszékkel vagy babakocsival felszállni, mivel ezeken a részeken rögzített elhelyezésre van lehetőség. A különböző funkciókat nemcsak színek jelölik, hanem a kövek elhelyezése miatt is lehet érzékelni őket. A vakokat és gyengénlátókat érdes felüleletű, kismértékben kiemelkedő kövek vezetik a villamos első és utolsó ajtajához.

Forrás: BKV
Forrás: BKV

A felújított szakaszon duplájára nőtt az utasvárók száma, a kőburkolat csúszásmentes. A Nagykörúton végzett munkák összesen 3,5 milliárd forintba kerülnek. Július 1-től várhatóan hétvégente már közlekedni fog két új Siemens Combino villamos, a hónap második felében pedig már hat ilyen jármű szállít majd utasokat.

A Blaha-Móricz szakasz felújítása alatt hétköznap 36, hétvégén 27 autóbusz fog közlekedni. A József és a Ferenc körúton ideiglenes buszsávokat jelölnek ki, emiatt átmenetileg korlátozni kell a parkolási lehetőségeket. A buszok Pestről Buda felé az Október 23. utca - Fehérvári út útvonalon érik el a Móricz Zsigmond körteret, a végállomástól visszafelé pedig a Karinthy Figyes út - Irinyi József út útvonalon mennek, így némi gyaloglással is kell számolni a környéken.

A felújítás második üteme június 9-én ér véget, ekkor kezdődik ugyanis a 2-es metró rekonstrukciója, a főváros vezetése pedig megpróbálja elkerülni, hogy a munkálatok egy időszakra essenek. A június 10-11-i hétvégén még csak a 4-es végállomása lesz kész, a 6-os villamos helyett ekkor még pótlóbusz fog járni a Petőfi híd budai hídfője és a Móricz Zsigmond körtér között.

Janecskó Kata