Mesterséges dugókkal kísérletezne a főváros

Vágólapra másolva!
Sávlezárásokkal idézne elő dugókat a budapesti közlekedésben nyáron a fővárosi önkormányzat, hogy tesztelje forgalomcsökkentési terveit. Egy, az [origo]-hoz eljuttatott munkaanyag szerint szinte az összes bevezető főútból lezárnának egy-egy sávot, hogy így kényszerítsék buszokra és kerékpárra a budapestieket. A lezárásoktól az önkormányzat élhetőbb belvárost remél.
Vágólapra másolva!

Mesterséges dugókkal akarja csökkenteni a belváros autóforgalmát a Fővárosi Önkormányzat - derül ki az [origo] birtokába került munkaanyagból, amelyet a Főpolgármesteri Hivatal felkérésére készített egy fővárosi tervező iroda. A jövőben tervezett forgalomátalakítások főpróbájaként nyáron teljes sávokat zárnának le a nagyobb budapesti utakon, hogy ezzel szorítsák ki a városközpontból az autósokat. A kísérlet ideje a munkaanyag szerint július 4. és augusztus 2. közé esik, és annak tapasztalatai alapján alakítanák ki a végleges forgalomkorlátozási koncepciót.

A tervezetről szóló egyeztetések egyik, az [origo]-nak névtelenül nyilatkozó résztvevője szerint az ötletgazda Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes, aki a különböző környezetvédő szervezetetekkel együtt készíti elő a projektet. Megpróbáltuk erről megkérdezni Ikvai-Szabót is, de nem vette fel a telefonját, a főpolgármester-helyettes egyik névtelenséget kérő munkatársa azonban megerősítette, hogy létezik a terv, és Ikvai-Szabóhoz tartozik. Jelezte azonban, hogy kizárólag munkaanyagról van szó, ami jövő héten kerül a főpolgármesteri kabinet elé.

A terv lényege az lenne, hogy ne csak számítógépes szimulációkon, hanem élesben is kipróbálják, milyen hatása lenne a bemenő forgalom fizikai korlátozásának Budapest forgalmára. Így az is tesztelhető, hogy a városlakók hogyan reagálnak a korlátozásokra, és hogy mennyivel javul az életminőség a belvárosban a forgalom csökkentésével.

A nyárra tervezett ideiglenes korlátozások az V. kerületet és a bevezető nagyobb főutakat érintenék, köztük a Rákóczi utat, az Üllői utat, a Hegyalja utat, és a Bajzsy-Zsilinszky utat is. A tervek szerint egy teljes sávot vennének le mindkét irányban a Kossuth Lajos utcából, a felszabadult terület "kereskedelmi célú, valamint sétáló területként funkcionálhat". Kétszer egy sávosra szűkítenék a pesti alsó rakpartot a Roosevelt tér és az Erzsébet híd között, kétszer két sávosra szűkítenék az Üllői út Nagyvárad tér és Ferenc körút közti szakaszát és a Bajcsy-Zsilinszky utat is. Ezeket a felszabadult sávokat parkolóhelyek kialakítására használnák, a rakparton 90, az Üllői úton 350-400, a Bajcsy-Zsilinszkyn 80 parkolóhely jönne létre a számítások szerint.

Az Üllői út Nagykörúton belüli szakaszán a jelenlegi 2x2 sávot 2x1 sávra szűkítenék, a Rákóczi úton pedig a 2x2 sáv és buszsáv mellett leállósávot alakítanának ki, ahol az út szélessége ezt megengedi. A Hegyalja úton, valamint a belvárosban, a József Attila utcában buszsávot alakítanának ki a kétszer két forgalmi sáv rovására.

A terv készítői számolnak azzal, hogy "az üvegnyak effektus idáig nem tapasztalható forgalmi interferenciákat okozhat", de azt remélik, hogy ez a változások megszokása után mérséklődik. A korlátozásoktól hosszú távon Budapest városközpontjának vonzóbbá tételét, a gyalogos és kerékpáros közlekedés fellendülését, a káros környezeti hatások csökkenését és a budapesti élettér minőségi javulását várják.

Az útszűkítésekkel párhuzamosan a kísérleti hónapban sűrűbben járnak majd a tömegközlekedési eszközök, így többek között a 3-as metró, a 4-6-os, 47-49-es villamosok, valamint a csepeli és szentendrei HÉV. A belvárosban közlekedő autóbuszok is gyakrabban járnak majd, néhány helyen módosított útvonalon.

Az egyik cél az lenne, hogy az autósok hagyják kocsijukat a nagy külvárosi parkolókban, ahonnan a kísérlet ideje alatt ideiglenes buszjáratok közlekednének a nagy városi csomópontokhoz. Mivel egyelőre nincs elég P+R parkoló az elővárosokban, a terv készítői a nagy bevásárlóközpontokkal akarnak megállapodni arról, hogy az emberek ingyen otthagyhassák kocsijaikat a város környéki Tesco, Auchan és más nagyáruházak parkolóiban, ahonnan buszok hoznák be őket.

A munkaanyag szerint a közlekedési kísérlet összesen 200 millió forintba kerülne, ha sikerül 40 autóbusz bérlését extra ráfordítás nélkül, barterüzlet keretében biztosítani a megnövekedett tömegközlekedési igények kielégítésére.

A Főpolgármesteri Hivatal felkérésére készített, április 23-ai keltezésű munkaanyag szerint május 20-án kerül a kabinet és a városüzemeltetési bizottság elé a forgalomcsökkentő terv, és várhatóan május 30-án dönthetnek a végrehajtásáról. A végrehajtást azért időzítik a nyári hónapokra, mert olyankor az iskolai szünet miatt kisebb a forgalom. A júliust azért választották, mert utána lezárják a Margit hidat, és a számítások szerint azzal együtt már nem bírná el a tesztet a főváros közlekedése.

A belvárosi autóforgalom csökkentése már régóta napirenden van, a Budapest Szíve program keretében például EU-pénzből alakítják át az V. kerületen főutcáját részben sétáló- és kerékpáros utcává, úgy, hogy az autóforgalmat minimálisra csökkentik rajta. A kísérlet időzítésében ennek a programnak is szerepe van: a már folyamatban lévő "Főutca program" nyári munkálatai miatt amúgy is teljes egészében lezárnák az érintett útszakaszt, miközben a négyes metró munkái miatt a Szabadság hídon továbbra sem lesz autóforgalom, és nyári rendezvények miatt hétvégente a Lánchíd is le lesz zárva.