A Dunát nem szabad beszorítani, ha jönni akar, jöjjön

Római part, Duna, vízállás, gát
Vágólapra másolva!
Ha a víz jönni akar, nem lehet útját állni, egyébként is, a Római-parton élők eddig mindig megbirkóztak vele. Sokuk szemét szúrja, hogy most azok követelik a gátat, akik tisztában voltak vele: azért tudnak sokkal olcsóbban Duna-parti telket venni, mert az ártéren fekszik. Vannak, akik már most siratják a kajakozást és a rómais fílinget.
Vágólapra másolva!

A Római-partnak különös bája van hétköznap kora délelőtt is: napozó emberekkel, kerékpárosokkal, futókkal, az Üvegtigris című filmben látott büfét utánzó hamburgeressel, félmeztelenül sütkérező nyugdíjas nénikkel találkoztunk szerdán. Annak ellenére, hogy hétköznap délelőtt van, és hivatalosan vége a nyári szünetnek, nagy a forgalom.

Egy középkorú nő újságot olvasott az egyik stégen. A Bécsi úton lakik, csak azért jár ki mindennap a partra, hogy megetessen egy kóbor macskát, akit Tóbiásnak nevezett el. "Panelban lakunk 37 éve a férjemmel, azért jó ide kijönni egy kicsit" - tette hozzá nevetve. Egy másik nő nosztalgiából üldögélt ott. "Anyósomék éltek itt, de már meghaltak. Mi beljebb lakunk a lakótelepen a férjemmel, néha kijövök ide, és emlékszem a régi időkre" - mesélte.

A büfék, lángos- és hamburgerárusok délelőtt 10-11 felé kezdenek kinyitni, egy hetvenéves, állítása szerint korábban modellként dolgozó férfi egy piros műanyag széken tartotta arcát a szeptemberi napsugarak felé. "Tönkrevágná itt az egész fílinget" - kommentálta napszemüvege mögül azt a hírt, hogy jövőre gátat kezdenek el építeni a parton.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A képre kattintva galéria nyílik!

Több a jacht, mint a csónak

"Volt itt olyan árvíz, hogy a székeink úszkáltak a vízben" - mutatott két büfésfiú a falra kiakasztott, a víz alá került büfét ábrázoló két fotóra. "Nem volt gát akkor sem, mégis megoldottuk" - mondták. Ők a Római-parton nőttek fel, gyerekkoruk óta kenuznak, nekik minden jó így, ahogy van.

"A Dunát nem szabad beszorítani, mert máshol fog kitörni. Ha jönni akar, jöjjön" - mondta az egyik fiú. Arra a kérdésre, hogy milyen megoldást tartanának jónak, azt felelték: az egy utcával feljebb levő nyúlgátat kellene jobban megerősíteni. "Tavasszal még lehet, hogy esik a hó, így májusnál előbb nem tudják elkezdeni az építkezést, pont a szezon elején, ezzel teljesen tönkrevágják a forgalmunkat" - mondták. Szerintük ha a Rómaira gátat húznak, "a kutya se fog idejárni, kutyát sétáltatni se". Egy ide épített gát olyan lenne, mintha a Margit-szigetet körbeépítenék kőfallal. "Sokkal több a jacht, mint a csónak, kenu" - a fiúk szerint ez a hasonlat példázza a legjobban, milyen változásokon ment keresztül a part az elmúlt években.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A képre kattintva galéria nyílik!

Az olcsó telek ára

Egy helyi férfi is úgy gondolja, a Rómain élők mindig meg tudták oldani az árvíz miatt felmerülő gondokat. Több helyi is állította, a fő probléma, hogy a gátat a part mellé épült lakóparkokban élők szeretnék."Fizessék meg az árát, hogy sokkal olcsóbban tudtak annak idején telket venni. Tudták, hogy ártérre építik a lakóparkot, akkor most fizessék ki a gát építésének költségeit is, ne nekünk kelljen" - mondta egy férfi. "Eleve magasabbra építették már ezeket az ingatlanokat, a garázsokat le lehet szigetelni, oda sem folyik be a víz. Vagy ha mégis, ki lehet állni a Maseratival" - fogalmazott egy másik.

"Én örülök a gátnak. Építsék csak meg" - mondta viszont az egyik csónakház vezetője. Az idős férfi szerint a gát semmit nem ront a látképen, mert már így is le van pusztulva minden. "Bús Balázs (Óbuda polgármestere - a szerk.) is elbiciklizik itt, de a széttört padokat meg a kiborított kukákat már nem látja" - tette hozzá. A férfi szerint a legnagyobb gond, hogy összesen három csónakház maradt az egész partszakaszon, mindenhol lakóparkok épülnek, az evezőssportok szerelmesei pedig a Margit-szigetre vagy az Árpád híd közelébe kényszerülnek.

Kétes kerékpáros alakok

"Miért mondjam el, hogy mit szeretnék? Úgysem érdekel senkit" - felelte kissé paprikás hangulatban az [origo] gáttal kapcsolatos kérdésére az egyik part menti házban élő nő. Otthonukat állítása szerint eddig négyszer áztatta el a Duna, volt, hogy hatvan centiméter magasan állt a víz az ingatlanban. "Nem tudom, mit akarnak, majd eldöntik. A mobilgátról meg inkább nem mondok semmit, mindenki csak találgat, még semmi sem biztos. Azt tudom, hogy eddig bárkivel beszéltem, egyáltalán nem örült neki" - mondta, majd bement az erkélyről a házba.

"Környezetvédelem kellene ide. Úgy értem: igazi környezetvédelem. Meg persze egy kis közbiztonság" - mondta egy kutyát sétáltató nő, aki szerint tele van a Római "kétes alakokkal". Kérdésünkre, hogy pontosan mit ért a kifejezés alatt, azt válaszolta: "jönnek a biciklijükkel, amikor odaérnek az emberhez, élesen ráhúzzák a kormányt. Szinte mintha el akarnák ütni" - panaszolta.

A vízi sportokat féltik

Hamis biztonságérzetet nyújtana a mobilgát, nem lehet tudni, hogy például egy jeges árvízzel is megbirkózna-e - mondta el a gáttal kapcsolatos véleményét az Óbudai Sportegyesület első tisztje, Horváth "Kisindián" Péter. A gyerekkora óta kenuzó férfi azt mondta, a part menti, ártéri részt sosem akarták igazán védeni, mindenki tudta, aki itt üzemeltett büfét, vagy itt volt nyaralója, hogy ha jön a víz, kenuval kell hazamenni.

Apja, Horváth "Indián" Pál szerint tönkretenné a vízi sportokat, ha gátat építenének a parton. "A Dunának ez a szakasza a legalkalmasabb a vízi sportok gyakorlására. Nem véletlenül alakították ki ezt a részt úgy, ahogy" - mondta a sportegyesület elnöke. A két férfi szerint így is alig van olyan része a partszakasznak, ahol kényelmesen be lehet szállni egy kenuba vagy kajakba. Ha gátat építenének, a lehetőségek tovább szűkülnének. "Szó szerint gátat vetne a kenuzásnak, ha felépítenének egy gátat" - mondta Horváth Péter.

Három szakaszban építik meg

Az Index kedden arról írt, hogy jövő tavasszal indulhat a több mint három kilométer hosszú partszakasz gátrendszerének építése, a beruházás 2014 második felére be is fejeződhet. Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes azt mondta: a beruházás nyomvonalát már elfogadták, arról kell még dönteni, hogy például az egyes szakaszokon mekkora legyen a feltöltés szélessége, vagy hogy a mobilgát milyen szerkezetű legyen. Hozzátette: a 3,1 kilométer hosszan kialakítandó gátat műszakilag három szakaszra lehet osztani.

Az első szakasz a Pók utca és a Rozgonyi Piroska utca között húzódik. Itt a terepszint nagyrészt megközelíti a mértékadó árvízszintet (870 cm), csak néhány helyen van "lyuk", amelyet fel kell tölteni vagy mobilgáttal elrekeszteni.

A Rozgonyi Piroska utca és a Mátyás király út közötti második szakaszon a partéltől a lehető legtávolabb, az ingatlanok kerítése vonalának közelében építik ki a mobilgát helyét. Ezt úgy kell elképzelni, hogy a védművet várhatóan az autópályák zajvédő falához hasonlóan oszlopok közé helyezik el. Csak a betonalap marad egész évben, az ár közeledtével pedig 12-24 óra alatt behelyezik az oszlopokat és a mobil paneleket, amelyek elzárják a víz útját.

A harmadik szakasz a Mátyás király út és Pünkösdfürdő között található. Ennek a feltöltése már elkezdődött. Itt a teljes feltöltés szélességéről, pontos hosszáról kell még dönteni.