Ha nem is sok, de az átadása után bő egy évvel is pluszköltségek merülnek fel a 4-es metrónál. Az államnak 565 millió forintot, míg a fővárosnak 150 millió forintot kell pluszban fizetni, miután nemrég lezárult a pénzügyi vita egy kivitelező céggel, amelyik három állomást épített.
Az a július 15-ei Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározatból derült ki, hogy a budai Bikás parki (korábbi nevén Tétényi úti) és a két pesti – a II. János Pál pápa téri (korábbi nevén Népszínház utcai), valamint a Keleti pályaudvari – állomást építő cég elismert többletköltségeit ki kell fizetni.
A kormány és a főváros között a 4-es metró beruházásról szóló megállapodás alapján az uniós támogatáson felüli kivitelezési költségeket, így
a többletköltségeket is közösen állják a felek, méghozzá 79-21 arányban, vagyis 79 százalékot az állam, 21-et az önkormányzat fizet.
A kormányhatározat szerint az államot terhelő többletköltség a II. János Pál pápa téri állomásnál nettó 36,9 (bruttó 50,3) millió forint, míg a Keleti pályaudvari végállomásnál nettó 405,3 (bruttó 514,7) millió forint. Ebből kiszámítható, hogy a főváros önrésze bruttó 13,3 illetve 136,8 millió forint.
A pluszköltségek miatt furcsa módon úgy drágul a metró, hogy az valójában nem kerül többe. A magyarázat az, hogy a 452,5 milliárd forintos beruházási összegen belül 67,5 milliárd forintos keretet különítettek el a vállalkozókkal fennálló vitás kérdések pénzügyi rendezésére. Ez a kockázati tartalék hivatott fedezni azokat a követeléseket is, melyek rendezése döntőbizottsági, illetve választott bírósági szakaszban volt, vagy van. A most megállapított többletköltség belefér ebbe a keretbe - közölte az Origóval a metrót üzemeltető BKV-n belüli DBR Metró Projekt Igazgatóság.
Ennyit kellett fizetni a 4-es metróért az átadásig:
A két állomás többletköltségeiről folyó vita rosszabbul is végződhetett volna, mivel a kivitelező BPV-METRO 4 NeKe Építési Közkereseti Társaság eredetileg 7,1 milliárd forintot követelt.
Ezzel szemben azonban a megbízónak is jelentős – részben már érvényesített – követelései is voltak a kivitelezővel szemben, a tárgyalások nyomán ráadásul az építő vállalkozó követelése 1,5 milliárd forintra csökkent.
Mint arról az Origo is beszámolt, csaknem napra pontosan nyolc évvel az alapkőletétel után és
néhány nappal az április 6-i parlamenti választás előtt, tavaly március 28-án adta át a 4-es metrót Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István főpolgármester.
Tarlós elődjét, a város 20 évig vezető Demszky Gábort nem hívták meg az ünnepségre.
A 4-es metró számokban:
Nem Demszky találta ki a 4-es metrót, már a 70-es években felvetődött - állapította meg avatóbeszédében is Tarlós István. Az Origo pedig összeszedte a 4-es metró történetét.
Időrendben mutatjuk, mi történt attól kezdve, hogy már Kádár előtt is erről a metróról álmodtak,
azon át, hogy Demszky Gábor idején többször módosították a költségeket és az átadást is, egészen a megnyitóig.