Mutatjuk a jövőt: így változik az élet a Lánchíd felújításával

lezárt Lánchíd
Vágólapra másolva!
Az Origo birtokába jutott egy részletes modellezési vizsgálat arról, hogyan változik majd meg a fővárosi közlekedés a Lánchíd és a Váralagút lezárásával. A Margit híd és az Erzsébet híd nyeli el az átterelődő forgalom nagy részét, így aztán a Szent István körúton, a Fő utcán, mindkét rakparton, illetve az Attila úton, a Krisztina körúton és a Hegyalja úton is kijut majd a jóból az autósoknak. A legdurvább szakaszokon naponta négyezerrel több jármű haladhat át. Úgy tudjuk, a nyárra tervezett munkakezdés szeptemberig csúszik, a Lánchíd kiválásával viszont megépülhet végre a Galvani híd. 
Vágólapra másolva!

Közel tíz százalékkal ugorhat meg a Margit híd és az Erzsébet híd forgalma a Lánchíd lezárásával – derült ki abból a hivatalos dokumentumból, amely a felújítási munkálatok várható közlekedési hatásaival foglalkozik. Az Origo megszerezte a szóban forgó modellezési vizsgálatot, amely úgy számol, hogy

a Margit hídon naponta átlagosan áthaladó 53 ezer jármű a Lánchíd kiesésével 57 ezerre kúszik fel, az Erzsébet híd 66 ezres járműszáma pedig 70 ezerre ugrik.

A két dunai híd terhelése persze kihat majd a rájuk felvezető és a róluk levezető útszakaszokra is.

Útkeresés Forrás: MTI/Marjai János

Akik a Margit hidat választják majd, hogy átkeljenek a Dunán, azok tumultuózus jelenetekre számíthatnak a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Teréz körúton, a leginkább azonban a Szent István körút állhat be: naponta háromezerrel több autó próbálhat itt áthaladni. Budán a terhelés a Margit körúton csapódik le, 38 ezerről 41 ezer fölé is benézhet a napi járműstatisztika. Érdekes viszont, hogy a körútra nyíló Horvát utcában a forgalom egy tizedével visszaeshet, mint ahogy

Pesten a Múzeum körút is valamennyire felszabadul, érdemes lesz tehát erre kanyarodni.

Így változna a forgalom a Margit hídon és környékén, ha lezárják a Lánchidat Forrás: Origo

Az Erzsébet híd környékén ugyancsak meglátszik majd a Lánchíd lezárása. A menekülőutat kereső autósokból jut majd a Kossuth Lajos utca – Rákóczi út szakaszra, ahogy a József Attila út sem ússza meg. Az id. Antall József és a Széchenyi rakparton, az Üllői úton, a Kerepesi úton és a Népszínház utcában viszont mérséklődik majd a forgalom.

A budai oldalon a Krisztina körút forgalma tíz százalékkal nő: napi húszezerről 22 ezerre, de szenvedni kell majd az Attila úton, a Hegyalja úton és az Orbánhegyi úton is. Az Istenhegyi úton és a Budaörsi úton közlekedők cserében fellélegezhetnek.

Nézegessen forgalmi előrejelzéseket az Erzsébet híd környékéről Forrás: Origo

Mit adott nekünk a Lánchíd?

Bár talán a legimpozánsabb, a maga kétszer egy sávjával a Lánchíd nem tartozik a legtömöttebb budapesti hidak közé.

Egy átlagos napon 18-19 ezer jármű halad át rajta,

vagyis ha volumenben nem is, kihasználtságban mindenképpen jelentős építmény. A Váralagútnak napi 20 ezer körüli a forgalma, így nagyjából látható, mennyi autót kell ráereszteni más útvonalakra a híd lezárásával.

A tömegközlekedés is megsínyli a blokádot, napi 14 ezer utas jut át a hídon a BKK buszain. Úgy tudjuk, a járatokat az Erzsébet hídra irányítja majd át a közlekedési központ. Apró vigasz, hogy a Clark Ádám tér végig átjárható marad.

Járművek egy átlagos napja Budapesten. Megtalálja a Lánchidat? Forrás: Origo

Információink szerint

Az Origóval a beruházásra rálátó források néhány pontban eltérő információkat osztottak meg ahhoz képest, ami a múlt hét szerdán elfogadott fővárosi javaslatban szerepel. Utóbbi úgy szólt, hogy a beruházás június 1-jével indul, a munkálatok két évig tartanak majd, de a Lánchidat és a Váralagutat másfél év után megnyitják.

Ehhez képest mi úgy tudjuk, hogy a munkálatok szeptemberben startolnak, és a híd és az alagút is két évig zárva marad.

Az átadást 2019 őszére-telére saccolták forrásaink. A csúszás oka, hogy a kivitelezési közbeszerzés kiírása még nem jelent meg (ez a héten megtörténhet). A nyertes kihirdetéséig a tapasztalatok szerint 6 hónap szokott eltelni, bár papíron van esély rá, hogy valóban le lehet vezényelni 3 hónap alatt az eljárást. Ehhez azonban mindennek klappolnia kellene, például a benyújtott ajánlatoknak bele kellene férniük a 22,3 milliárdos költségvetésbe.

A két évig tartó felújítás azért lehet indokolt, mert "nagyon szétszedik" a Lánchidat. A fejlesztés egyszerre fog haladni a Váralagútéval, két munkaterületet alakítanak ki. A két projekt egy időben fejeződhet be.

A külső szemlélőnek az új Lánchíd kivilágítása lesz a legszembetűnőbb, ezt "szebbnek" ígérik,

ahogy a Váralagútban is egy sokkal fényesebb díszkivilágítást alakítanak ki. Egyelőre úgy tűnik, marad a mozaikos borítás az alagút falán, még akkor is, ha hosszú ideig a látszóbetonnak állt a zászló. Ezt ugyanis könnyebb takarítani. A főváros viszont az eredeti külcsín mellett döntött, mert azt már "megszokták" a budapestiek.

Ha egy ajtó becsukódik, egy ablak...

A napokban már megjelent a hír, az Origónak pedig most szintén arról beszéltek forrásaink, hogy komoly kormányzati szándék van a kelenföldi Galvani úti híd megépítésére. Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár korábban úgy nyilatkozott, hogy a fejlesztés előkészítési szakaszban van, ha ez befejeződik, akkor lehet döntéseket hozni a dél-budai átkelő megvalósításáról és a finanszírozásról. Úgy tudjuk, az északi Aquincumi híd kivitelezése ugyanakkor lekerült a napirendről, ugyanis túl nagy munka lenne.