Köznevelési törvényben pontosítanák, hogy mi minősül iskolai kirándulásnak, illetve baleset esetén kit terhel felelőség - mondta Palkovics László oktatási államtitkár.

Palkovics LászlóForrás: MTI/Marjai János

Eddig alapvetően azt tekintették iskolai kirándulásnak, amit tartalmazott az intézmények pedagógiai programja. Most ezt pontosítják, és rögzítenék azt is, hogy mi számít külföldi iskolai kirándulásnak.
A még formálódó javaslat jövő héten kerülhet az Országgyűlés elé. Ebben az szerepel, hogy külföldi iskolai kirándulásnak az minősül, amit egy nevelési-oktatási intézmény legalább hét tanulójának részvételével szerveznek.

Rögzítenék azt is, hogy a diákokat felügyelő személy az oktatási intézmény foglalkoztatottja kell legyen, illetve hogy a térítésköteles kirándulás nem a szomszédos országokban élő magyarokról szóló, 2001-es törvény alá tartozó államokba irányul. A javaslat jövő héten kerülhet az Országgyűlés elé.

Palkovics László elmondta, hogy a veronai buszbalesetnél nem nagyon lehetett tudni, ki érintett a balesetben. Az iskoláknak ezért pontosan rögzíteniük kellene, kik azok, akik egy adott kiránduláson részt vesznek.

Veronai buszbalesetForrás: AFP/Handout

Felelősségbiztosítást kell kötni az iskolának vagy a szervezőnek

A többnapos tanulmányi és a külföldi iskolai kirándulások esetében felelősségbiztosítást kell kötni az iskolának vagy a szervezőnek, amelynek kedvezményezettje a tanuló.Az esetleges balesetek során a kártérítéssel összefüggésben meghatároznák, hogy a tanulmányi és a külföldi iskolai kirándulások esetén a köznevelési intézmény a tanulónak okozott kárért a kártérítési felelősség általános szabályai szerint felel.

A javasolt módosítás a köznevelési intézmény objektív kártérítési felelősségét azokra a káreseményekre korlátozza, amelyek elhárítására az intézménynek módja és lehetősége van - mondta az oktatási államtitkár, aki félreértésnek nevezte a sajtóban az intézmények, illetve Klik korlátozott felelősségéről megjelent információkat a veronai buszbaleset kapcsán.
Kiemelte, hogy az intézmény érdekkörén kívül eső, jellemzően külföldi iskolai kirándulás, illetve több napos iskolai kirándulás esetén az általános kárfelelősségi szabályok alkalmazása javasolt. Az okozott károk fedezésére olyan felelősségbiztosítás kötése szükséges, amelynek kedvezményezettje a tanuló.

Csökkenteni kell az emberi tényezőt a balesetekben

Palkovics László az Országos Személyszállítási Szakmai Konferencián tartott előadásán azt is elmondta, hogy egyeztetés kezdődik a szakmai szervezetekkel. A kormány álláspontja szerint csökkenteni kell az emberi tényezők szerepét a közlekedési balesetekben. Ezért a járművezetők alkalmasság-vizsgálatát és vezetéstechnikai felkészítését, hatékonyabbá kell tenni.
Szigorítani kell a gyermekeket szállító járművek, iskolabuszok műszaki alkalmassági követelményeit. És az utazás megszervezésénél figyelni kell arra, hogy mind a járművezetők, mind pedig a tanulók kipihenten közlekedjenek és kerülni kell az éjszaka történő utazást - mondta Palkovics László.