Így figyeljünk a táplálkozásra a hirtelen jött hidegben

2020.03.30. 13:33

A héten elkezdődik április, az időjárás mégis 2-3 naponta váltogatja a telet és a tavaszt. Az egyik nap még meleg van és süt a nap, a következőn pedig már a hőmérséklet el sem éri a 10 fokot, fúj a szél és eső vagy hó esik. Ez a szélsőséges váltakozás nagyon megterheli a szervezetünket, és ha legyengül az immunrendszerünk, akkor könnyebben elkaphatjuk a koronavírust is. Tárczy Virág dietetikus szerint ha betartjuk az egészséges és változatos étkezés alapszabályait, az sokat segíthet abban, hogy ne betegedjünk meg.

Ma egy újabb hidegfront ismét lehűlést hozott az országba, felhős lesz az ég, az északi és a középső országrészben akár hó is eshet. A Dunántúlon viharos lehet a szél, a hőmérséklet pedig jó, ha a 10 fokot eléri.

Fotó: Csudai Sándor - Origo

Kedd reggelre egy időre kitisztul az ég, majd a gomolyfelhőkből északon megint eshet a hó. Hajnalban akár -8 fok is lehet, napközben a hétfőihez hasonlóan jó ha 10 fok lesz. Szerdán már nem várható eső, viszont hajnalban még fagyni fog, a csúcshőmérséklet 11 fok körül lesz. Csütörtökön már napos lesz az idő, és a hőmérséklet is emelkedik, pénteken már akár 17 fok is lehet. Péntek délután viszont megint jön a hidegfront feltámadó széllel – írja előrejelzésében az Időkép

Fotó: Csudai Sándor - Origo

Pintér Ferenc meteogyógyász, a Meteo Klinika igazgatója a múlt héten elmondta az Origónak, hogy az emberek többsége megérzi ezt a váltakozó, szélsőséges időjárást, aminek a tünete lehet fejfájás, emésztési probléma, görcsös panasz, ízületi fájdalom, vérnyomás-ingadozás és alvásprobléma is.

A betegségekhez hasonlóan erre is csak megfelelő kivizsgálás alapján tudunk személyre szóló megoldásokat adni – mondta a szakember. Hozzátette, hogy annyit azért általánosságban megtehetünk a szervezetünk egészségéért, hogy különösen kíméljük magunkat, nemcsak fizikailag, mentálisan is, próbáljuk meg elkerülni a stresszes helyzeteket.

Pintér Ferenc kitért arra is, hogy a változékony időjárás nagyon meg tudja terhelni a szervezetünket, így akár a koronavírust is könnyebben elkaphatjuk.

Helyes táplálkozással is megőrizhetjük az egészségünket

Tárczy Virág dietetikus szerint azzal tudunk a legtöbbet tenni saját magunkért, ha követjük az egészséges táplálkozás irányelveit. Ha ez sikerül, akkor étrendünk mindent tartalmaz, amire szükségünk van.

Fontos a mértéktartás és a változatosság, ne álljunk rá arra, hogy otthon vagyunk és krumplit krumplival, meg tésztát tésztával eszünk, hanem minél több alapanyagot próbáljunk meg használni és változatosan elkészíteni – mondja a dietetikus.

Fotó: Szabó Gábor - Origo

Jót tenne az egészségünknek, ha legalább négyszer vagy ötször tudnánk enni egy nap. Ne az legyen, hogy egyszer, vagy maximum kétszer jó nagy adagot eszünk, amivel leterheljük magunkat, hanem osszuk szét kisebb adagokra az ételt.

A reggeli tényleg fontos, és reggel van ideje, 6-8 óra körül. Az ember feltölti magát tápanyagokkal, beindul az emésztés, ezzel el tudja indítani a napot, a vércukorszintje is stabilabb lehet így napközben. A zöldségek és a gyümölcsök vitamin- és ásványianyag valamint élelmi rost források, ezekre mind szükségünk van alapjáraton is, de most, ebben a változékony időjárásban főleg.

Fotó: Csudai Sándor - Origo

Jó lenne, ha a nap folyamán 4 adagnyi tudna belőlük a tányérra kerülni. Például uzsonnára egy alma és mellette egy teljes kiőrlésű keksz, az akkor egynek számít. Délben mondjuk egy zöldség leves az még egy adag, reggelinél pedig egy paradicsom például – magyarázza az Origónak Tárczy Virág.

A gabonalapú élelmiszereknél érdemesebb előtérbe helyezni a teljes kiőrlésűeket a rozstartalmuk miatt. Ha erre naponta egyszer tudunk figyelni az már jó.

A húsokból érdemesebb a soványabbakat választani.

Egész nap otthon vagyunk, vélhetően kevesebb az energiaigényünk is, ne tetőzzük azzal, hogy zsírosabb húsokat eszünk, mert könnyebben felszaladhatnak plusz kilók a többlet energiabeviteltől. Érdemes odafigyelni arra, hogy minden étkezésben legyen teljes értékű fehérje, ez lehet tojás, hús, felvágott vagy akár sajt és túró.

Fotó: Csudai Sándor - Origo

Fontos lenne még naponta körülbelül félliternyi tejet meginni, vagy annak megfelelő más tejterméket fogyasztani, ezzel a kalcium bevitelre figyelünk. Amit még érdemes megemlíteni, az a folyadék bevitel.

"Úgy, mint mindig napi két liter folyadékot jó lenne meginni, még jobb, ha ez javarészt víz, és nem cukrozott üdítő. Vitaminpótlás szempontjából ihatunk gyümölcsleveket is, de csak óvatosan, mert a gyümölcscukor tartalma jelentősebb lehet" – mondja a szakember, majd hozzáteszi, hogy a mozgás is fontos, ezzel csökkentjük a stresszt, tudunk segíteni a vércukorszintet egyensúlyban tartani.

Jó lenne, ha minden másnap tudnánk mozogni minimum 20-30 percet.

Téli, vagy ilyen rossz időben érdemes figyelni arra, hogy tudunk-e olyan változatosan enni, hogy ne kelljen pluszban vitaminokat szedni. Tárczy Virág szerint alapérvényű igazság, hogy a D-vitamint ősztől tavaszig érdemes pótolni. A másik vitamin, ami még erősíti az immunrendszert az a C-vitamin. Ha esetleg nem tudunk elég friss gyümölcsöt vagy zöldséget enni, akkor tabletta formájában tudjuk pótolni.

KAPCSOLÓDÓ CIKK