Az érettségi megtartásának szempontjai

Budapest, 2019. május 8. Diákok a történelem írásbeli érettségi vizsgán a fővárosi Szerb Antal Gimnáziumban 2019. május 8-án. MTI/Koszticsák Szilárd
Vágólapra másolva!
Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár a 2020. április 9-én tartott sajtótájékoztatón ismertette az oktatási akciócsoport idei érettségi vizsgák megvalósítására tett javaslatát. Az érettségi megszervezésének fő szempontjaiként a méltányosságot és az egészség megőrzésének biztosítását emelte ki. A javaslat a köznevelési elvárások, a felsőoktatási felvételi szempontok és a járványügyi megfontolások ötvözésével készült. A javaslatról a Kormány várhatóan a 2020. április 15-i ülésén dönt majd.
Vágólapra másolva!

Az oktatási akciócsoport javaslata szerint az érettségi vizsgák

a legkevesebb személyes kontaktussal,

és ezáltal a legbiztonságosabban úgy valósíthatók meg, ha csak írásbeli vizsgákat szerveznek. Szóbeli vizsgák csak speciális esetekben kerülnének megszervezésre: az írásbeli vizsgák alól felmentett tanulók esetében, illetve ha középszinten adott vizsgatárgyból csak szóbeli vizsga van.

Az írásbeli vizsgákon egy teremben maximum tíz vizsgázó lehet majd, akik legalább másfél méterre ülnek egymástól. Maruzsa kiemelte, hogy a férőhely-kapacitással nem lesz gond, mert a távoktatás miatt az iskolák épületei jelenleg üresen állnak. Szintén kiemelte, hogy az előrehozott érettségi vizsgákat és a szintemelő vizsgákat javasolják törölni ebben a félévben. Az ezekre jelentkezett diákok a következő félévben nyugodt körülmények között tehetik le a vizsgát. Azok számára, akik nem idén felvételiznek, szintén lehetőségük van visszavonni az érettségi jelentkezésüket. Az érettségi vizsgák lebonyolítását május 4-től tervezik, azonban kiemelte, hogy ennek pontos időpontját a járványügyi helyzetnek megfelelően határozzák majd meg.

Az érettségi megvalósíthatósága minden európai országban aktuális kérdés, és ahogy Maruzsa Zoltán is elmondta, két út figyelhető meg: vagy

az év végi jegyek alapján számolják az érettségi jegyeket (pl.: Anglia) vagy technikailag egyszerűsítik az érettségit

(pl.: Ausztria vagy Szlovákia).

Angliában az érettségi vizsgák eltörlése mellett döntöttek. A diákok érettségi eredménye a tanáraik értékelése, az osztályban felállított rangsor és a korábbi években elért eredmények alapján fog kialakulni. Ezek az osztályzatok megegyeznek a korábbi évek érettségi eredményeivel, így sem a továbbtanulásra, sem a későbbi munkavállalásra nem lesz negatív hatással a vizsgák eltörlése. Dániában és Németországban ezzel szemben a hagyományos vizsgák megtartása mellett döntöttek, azonban a németországi Nordhein-Westfalen tartomány oktatási minisztere elmondta, amennyiben nem sikerül az április 20-ára tervezett iskolaindítást megvalósítani, alternatív megoldásokat kell keresniük. Szintén kiemelte, hogy a vizsgák elhalasztása a nyári vakáció miatt nem megvalósítható. Lehetséges alternatív megoldásnak a meglévő osztályzatokból számított érettségi jegyeket említette.

Szlovákiában csak szóbeli vizsgák, míg Ausztriában csak írásbeli vizsgák megtartására készülnek. A helyzetre és a diákokra való tekintettel Ausztriában későbbi időpontban kerülnek megrendezésre a vizsgák. Heinz Faßmann oktatásügyi miniszter azzal indokolta ezt a döntést, hogy a jelenlegi helyzet szokatlan, és emiatt az érettségizők számára több időt szeretnének biztosítani a felkészülésre. A diákoknak be kell tartaniuk a távolságot, és maszkot kell majd viselniük, amit írás közben levehetnek. A veszélyeztetett diákok egyedül, egy külön teremben is megírhatják az érettségi vizsgát.

A köznevelési államtitkár által ismertetett javaslat két alapvető igénynek is eleget tesz:

1. a következő tanévnek időben meg kell kezdődnie a köznevelésben és a felsőoktatásban is

2. a felsőoktatási felvételi miatt szükséges emelt szintű és középszintű érettségit is teljesíteni kell;

ez nehezen lenne kivitelezhető, ha az érettségi helyett a korábbi vagy év végi iskolai osztályzatokat vennék figyelembe

Illusztráció Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

Fontos ugyanakkor látni, hogy az érettségi megszervezésének időrendjét – ahogy az államtitkár is célzott rá – befolyásolja az aktuális járványügyi helyzet, ez

módosulhat a kormány döntése alapján más májusi vagy júniusi időpontra.

A felsőoktatásba jelentkezők esetében az érettségi eredménye határozza meg, hogy milyen képzésre kerülnek be, így a kétszintű érettséginek jelentős szerepe van abban, hogy ki melyik egyetemen vagy szakon kezdi meg a tanulmányait szeptemberben. Emiatt az érettségi egyszerűsített, a járványügyi helyzetnek megfelelő megtartása szolgálhatja legjobban a felsőoktatásba jelentkező tanulók érdekeit. Ugyanakkor fel kell hívni a figyelmet, hogy

nemcsak az érettségi lebonyolításának az időrendjét, hanem a felsőoktatási felvételi eredményeinek kihirdetését is befolyásolhatja a járványügyi helyzet alakulása.

Nagy Zoltán, a Századvég Gazdaságkutató oktatási üzletágának vezetője