Mediántól Publicusig: bemutatjuk a baloldal szánalmas kamukutatóit

Gyurcsány Ferenc; Kóka János; Horn Gábor politikus KÖZÉLETI SZEMÉLYISÉG FOGLALKOZÁSA SZEMÉLY miniszterelnök FOGLALKOZÁS
Budapest, 2007. december 11. Gyurcsány Ferenc miniszterelnök (b), Kóka János az SZDSZ elnöke (j) és Horn Gábor, a párt ügyvivője az Országgyűlés plenáris ülésén. Ezen a napon szavaznak a képviselők a 2008-as költségvetéshez és az egészségbiztosítási törvényjavaslathoz benyújtott módosító indítványokról. MTI Fotó: Soós Lajos
Vágólapra másolva!
A baloldalhoz közeli közvélemény-kutatók folyamatosan hazugságokkal próbálják elárasztani az embereket. Az olyan cégek, mint a Medián, a Závecz, a Republikon, illetve a Publicus hamis adatokkal kísérlik megváltoztatni, formálni a közvéleményt, és ezzel végső soron megpróbálnak beavatkozni a választásokba, ráadásul ezt ők maguk is bevallották. Nem csak a 2022-es választásokat megelőzően publikáltak irreális felméréseket, hanem a korábbi években is hasonlóan cselekedtek. Néha egyenesen szánalmasak a próbálkozások, mint például amikor Karácsony Gergely és Orbán Viktor népszerűségét azonos szinten mérték. Mutatjuk, hogy miként hazudnak a baloldali kutatócégek, és miként próbálják meg ezzel befolyásolni a választások végeredményét.
Vágólapra másolva!

A 444 nevű Soros-blog augusztus elején közölt interjút, amelyben Ember Zoltán (Iránytű Intézet), Hann Endre (Medián), Róna Dániel (21 Kutatóközpont) és Závecz Tibor (Závecz Research) közvélemény-kutatók gyakorlatilag elismerték, hogy a szoros eredményt mutató kutatások pusztán abból a célból készültek, hogy ezzel befolyásolják a választókat. Magyarul a baloldalhoz közeli közvélemény-kutatók célzatosan próbálták meg befolyásolni a választás eredményét azzal, hogy hamis információkat osztottak meg az emberekkel, ezzel próbálták megnyerni a választást a baloldali finanszírozóik számára.

Hann Endre

Érdemes arra is visszaemlékezni, hogy éppen ebben az interjúban ismerte el Hahn Endre, a Medián vezetője, hogy a baloldali közvélemény-kutatók olyan eredményeket, "kutatásokat" publikáltak, amelyek a baloldal érdekeinek voltak megfelelőek.

Hann neve onnan is lehet ismerős sokaknak, mivel a 2006-os rendőrterror idején Gyurcsány Ferenc egyik segítője volt, nemrég pedig beperelte az erről szóló film készítőit.

A közvélemény-kutató cégek folyamatosan hazudnak a baloldal javára Forrás: Facebook

Hann a hazugságokat azzal védte, hogy ők tulajdonképpen nem kutatásokat, hanem közleményeket osztottak meg.

Egy ilyen "közlemény" lehetett az is, amikor a Publicus azt közölte, hogy a Fidesz és a baloldal 47-47 százalékon áll, ráadásul a baloldali szavazók közül többen akarnak elmenni leadni a voksukat. Az áprilisi választások előtti utolsó felmérésükben azt is közölték, hogy 7 százaléknyi aktív bizonytalan szavazó van, aki közül szintén a baloldalra szavaznának többen. A rendkívül félrevezető "kutatásról" a teljes baloldali média beszámolt.

Pulai András, a Publicus Intézet vezetője - ők hazudtak a választás előtt a legnagyobbat

A Publicus felmérése is remek példa arra, hogy miként próbálták meg befolyásolni a baloldalhoz közelálló közvéleménykutatók a választás eredményét. Arra számítottak, hogy a szoros eredmény miatt a baloldali szavazók felbátorodnak, és nagyobb számban mennek majd el voksolni, amivel megnyerhetik a választást. Szintén erre utal az is, hogy a kutatásukban az aktív bizonytalan szavazók jelentős részét is a baloldalhoz sorolják, ami szintén ösztönzően kívánt hatni a baloldali választókra.

Az április választások napján azonban hamar kiderült, hogy a hazudozás nem vezetett sikerre, a Fidesz-KDNP mindent elsöprő győzelmet aratott, ismét kétharmados többséget szerzett a kormánypárt.

Azonban nem csak a 2022-es választásokba próbáltak meg ezzel a módszerrel beavatkozni a baloldali közvéleménykutatók. Emlékezzünk vissza arra, amikor 2012 novemberében Karácsony Gergely korábbi munkáltatója, a Medián csupán hetekkel azt követően, hogy megalakult a Bajnai Gordon vezette Együtt, 22 százalékot mért a gyakorlatilag még nem is működő pártnak. Ebből aztán a valóság az lett, hogy az Együttnek önállóan esélye sem volt bejutni a parlamentbe.

Karácsony Gergelyről rendszeresen tesznek közzé nevetséges felméréseket Forrás: MTI/Balogh Zoltán

A Medián hasonló akciót hajtott végre 2018 májusában is, akkor éppenséggel azt mutatták ki, hogy Karácsony Gergely és Orbán Viktor miniszterelnök népszerűsége megegyezik, mindkettőjükét 46 százalékon mérték. Szintén azt állították akkor, hogy egyetlen baloldali politikus sem tudott ilyen jó eredményt elérni 2006 óta.

A hazugság nem tartott ki sokáig, már a választási eredmény is rácáfolt minderre. Míg a Fidesz-KDNP listája 49,27 százalékot kapott, addig a Karácsony vezette MSZP-Párbeszéd lista csak 11,91 százalékot. Mindez azt jelenti, hogy Karácsonyék majdnem kiestek a parlamentből, mivel a közös lista miatt 10 százalékot kellett elérniük, vagyis még ezt az alacsony szintet is alig voltak képesek teljesíteni.

Horn Gábor és Gyurcsány Ferenc Forrás: MTI/Soós Lajos

Karácsony esetében egy másik közvéleménykutató céget, a Republikont is érdemes megemlíteni, amelyet a volt SZDSZ-es államtitkár Horn Gábor vezet. Ők már 2010 óta publikálnak folyamatosan olyan felméréseket, amelyek Karácsony Gergelyre nézve kedvezőek. 2018-ban néhány nappal a Medián előtt szintén olyan felmérést tettek közzé, amely irreálisan felülmérte Karácsony Gergely népszerűségét.

Két héttel a 2018-as választás előtt pedig olyan cikket közöltek, amelyben azt állították, hogy visszalépés nélkül is legyőzhető a Fidesz. Persze a végeredmény a harmadik kétharmad lett, tehát minden alapot nélkülözve bocsátkoztak olyan állításba, amely a baloldal javára kívánta billenteni a közvéleményt.

A baloldalon még az sem segít, hogy féltucat közvélemény-kutató cég hazudozik az embereknek a valós esélyekről Forrás: MTI/Szigetváry Zsolt

Érdemes emlékeztetni a Republikon egyik nevetséges trükkjére. 2017-ben váratlanul irreálisan magas, 60 százalékos támogatottságot írtak a Fidesz mellé. Mindezt azért, hogy év végén azt közölhessék, hogy "Megroggyant a Fidesz, araszol felfelé az ellenzék", hiszen már "csak" 48 százalékos várható listás eredményt jósoltak. vagyis azért hazudtak az első "mérésben", hogy a másodikban a valósághoz közeli (és a győzelemhez bőven elég) eredményt hatalmas bukásnak próbálják beállítani.

Mert a 48 százalékos mérés amúgy egyáltalán nem "rémisztő", 2014-ben a Fidesz-KDNP 44 százalékkal nyerte simán a választásokat és szerzett kétharmadot.

A baloldali kutatócégek folyamatosan ugyanazzal a trükkel próbálkoznak. 2022 februárjában, a választások hajrájában a Publicus Intézet egy olyan felmérést készített, amely szerint a baloldal már át is vette a vezetést. Mindezt a Népszava megbízásából csinálták.

Akkor azt írták, hogy a választók 34 százaléka szavazna a baloldalra, míg a kormánypártokra a válaszadók 32 százaléka. A Publicus kutatását szemlézve az is látszik, hogy szerintük volt olyan pont, amikor ez az arány 39-29 százalék volt a baloldal számára, ami teljesen irreális, főleg a 2022-es választás végeredményének tudatában.