Idén először rendezték meg a Magyar Klipszemlét a Toldi moziban. A versenyen bárki indulhatott, hogy az esemény a rétegzenék legalsóbb bugyraiban fellelhető produkcióknak is lehetőséget adjon, bár sok időt nem hagytak a szervezők a nevezésre, mindössze 10 nap állt rendelkezésre.
Összesen mégis 872 klippel jelentkeztek, amiből a négytagú szervezőcsapat válogatta ki a klipszemle 165 indulóját.
Az első napon, azaz szeptember 17-én csütörtök délutántól ezeket a videókat vetítették, majd minden kategóriában - rendezés, vágás, koncepció, operatőr, zene, trash, no budget, styling, 2010 előtti, animáció és látvány - kihirdették a legjobb ötöt, amik közül pénteken választották ki a győzteseket.
A szervezők biztosak benne, hogy a klipszemle másoknak is eszébe jutott már, de eddig különböző okok miatt nem vágtak bele. "Tök ismeretlen terep egy ilyen esemény leszervezése. Nincs minta, amit le lehetne másolni, hanem ki kell találni az egészet" - mondta Vida Vera, az egyik szervező. Szerinte emellett közrejátszhatott az is, hogy az emberek sokszor nagyon lusták vagy kishitűek.
"Hozzáteszem, nagyon örülök, hogy nem jutott eszébe egyetlen poros minisztériumnak sem, vagy nem erőltették valami két évig élő kormányprogramba.
Ez úgy jó, ha független és hiteles.”
- említette a Quartnak.
Hogy mi biztosította ebben az esetben a függetlenséget?
Egyrészt az, hogy a szervezők, akik többé-kevésbé maguk is ebből a világből jöttek, hiszen van köztük rendező és menedzser is, saját pénzzel szálltak bele, másrészt a zsűri összetétele, hiszen zenei szerkesztő és rendező mellett különböző médiumok újságíróiból állt össze. Végül pedig az, hogy a támogatásba sikerült többek között pizzaláncot, energiaitalgyártót és divatmárkát is bevonni.
Anyagilag még ennek ellenére sem érte meg a klipszemle.
A támogatóink idén csak a szarból húztak minket ki.
Még nem végeztünk el minden számítást, de ahogy most látom, talán pont elértük a nullszaldót. Ebben az évben így még nekünk kellett belerakunk a pénzre nem fordítható időt és energiát" - mondta Vida.
A négytagú szervezőcsapatból Vermes Orsolya is az egyik legnagyobb nehézségként azt emelte ki, hogy mindent nekik kellett kitalálniuk, mert nem tudtak másolni egy létező formátumot, és hogy rendkívül szűkös anyagi keretek álltak a rendelkezésükre.
Végül éppen annyi támogatást sikerült összekalapolni, amiből a terembérletet, a kreatív elemek gyártását és a kötelező tételeket fedezni tudtuk"
- tette még hozzá.
A szervezők így is több mint elégedettek, már biztos, hogy jövőre folytatják a klipszemlét. "Ezekben az években, amikor a környezetünkben folyamatosan felülről jövő döntések születnek, dilettáns emberek kerülnek pozíciókba,
az ilyen független kezdeményezések menthetik meg a közhangulatot"
- magyarázta a Quartnak Vida.
A rendezés kategória nyertese Fazakas Fanni például azt mondta neki a szemle után, hogy már nem akar elköltözni Magyarországról. "Ez nemcsak a zenei videókról szól,
ez továbbrezeg a fiatal filmesek, a reklámosok és zenészek közt"
- jegyezte meg.
Az idei első klipszemlén az elmúlt öt év videót díjazták, a szervezők ígérete szerint jövőre már kevesebb klip, feszesebb program és átláthatóbb verseny lesz. Van viszont pár kategória, ami útközben jutott eszükbe, ezeket felveszik. Még egyszer ráadásul nem bírnának ilyen kis létszámmal megszervezni egy ekkora eseményt.
Emellett persze remélik, hogy az évek során anyagilag is kijönnek egálra.
A szemle azért is fontos, ahogy Szimler Bálint fogalmazott, mert ezzel létrejön egy olyan platform, ahol a műfaj minden képviselője megkapja az odafigyelést. Motiváló erő lehet, ha a videókat is évről évre versenyeztetik, mint a filmeket egy fesztiválon, és nem csak az alapján ítélik meg, hányan kattintották és lájkolták a Youtube-on.
Mindenkinek komoly visszaigazolást jelenthet, hogy
nem volt érdemtelen beletenni azt a rengeteg energiát, amennyit egy forgatás igényel.
"A zenekaroknak egy klip fontos önpromóció, filmesként viszont egyre nagyobb kihívás egy olyan országban, ahol a zenekarok nem kapnak megfelelő támogatást ahhoz, hogy nagyobb volumenű forgatást tudjanak finanszírozni" - mondta Szimler, aki a koncepció díj idei nyertese.
Az animációs kategóriában díjazott wellhellós Fluor Tomi is azt mondta, hogy nem lehet óriási költségvetésről beszélni, hiszen Magyarország kicsi ország, kicsi piaccal.
A legtöbb esetben a haveri alap meg a szívességbank működik,
esetleg ezt lehet még megfejelni szponzorokkal. A legtöbb rendező szerintem úgy tud ebből megélni, hogy egyszerre rengeteg projektet vállal be" - magyarázta Fluor a Quartnak.
Egy jó klip szerinte azért fontos, mert sokat dobhat az előadó megítélésén, egy béna produkciót viszont a legjobb videó sem tud megmenteni. "A zene mindig erősebb mint a klip, de ha valaki azt szeretné, hogy komolyan vegyék, akkor elengedhetetlen, hogy többet költsön videóra is, vagy álljon elő egy egyszerű és nagyszerű no budget-ötlettel."
A klipek Szimler szerint a 90-es, 2000-es évek óta sok változáson mentek keresztül: egyrészt megváltozott a funkciójuk, másrészt az akkor formabontó izgalmas vizuális gondolkodás azóta az alapműveltség része lett. A klip műfaja szerinte nagyon sok teret ad a bemutatkozásra, szárnypróbálgatásra, sok főiskolásnak lehet például ezért érdekes a klipkészítés.
A lelkesedés hozza össze a klipek legnagyobb részét, filmesként viszont éppen ezért csak egy ideig érdekes és lehetséges videókat csinálni.
Nem lehet örökké szívességet kérni a stábtagjaidtól, és előbb-utóbb meg is kell élni valamiből"
- tette hozzá.
A klipszemle legnagyobb tanulsága Fluor számára mindennek ellenére is az volt, hogy sokkal több profi klip létezik Magyarországon mint ahányan a köztudatba kerültek. Azok számára, akik tényleg király videókat csinálnak, komoly előrelépést jelenthet a szemle,
nem egy nyertes vagy beválogatott videónak ugrott meg ugyanis hirtelen a nézettsége az esemény után.
A versenyhelyzet is mindig jó szerinte, és örül annak, hogy a szemlén olyan emberek is egymásra találhattak, akik eddig talán nem tudtak egymásról. 2015-re ráadásul majdnem minden zenei díjátadó megszűnt, így minden összejövetelnek örül, ahol szakmabeliekkel tud beszélgetni.
Vermes Orsolya pedig arra biztatja a kiadókat, menedzsmenteket és az előadókat, hogy ne a klipeken akarjanak spórolni, és lépjenek ki az unalmas komfortzónájukból, és
merjenek kockáztatni olyan alkotókkal való együttműködésekkel, akik fényévekkel túlmutatnak a futószalagról lehulló, tucatgyártott kommersz lószarokon.
Végezetül pedig következzenek a nyertesek, akiknek ezúton is gratulálunk!
A győztesek listája:
Legjobb klip:Legjobb rendezés:
Fazakas Fanni aka RUMEX - Summer Syndrome
Legjobb operatőr:
Volkova Sisters - Das Madel und Die Dunkelheit / Rév Marcell
Legjobb koncepció:
A.K.K.E.Z.D.E.T.P.H.I.A.I. - Vagy mindegy / Szimler Bálint, Rév Marcell
Legjobb 2010 előtti:
NEO - Ranbo 13 / Pál Balázs
Legjobb animáció:
Wellhello - Apuveddmeg / Bogdán Balázs
Legjobb trash:
Psycho Mutants - Everybody's Young God / Szöllősi Géza, Zana Krisztián, Bánki Ákos
Legjobb zene:
Majka, Curtis, BLR - Belehalok
Legjobb styling:
yvein monq - Twun / Kiss Heni
Legjobb nobudget:
Bermuda - Monte Carlo / László Loren
Legjobb vágás:
Middlemist Red - Multicoloured Drive / Érdi Zsófia
Legjobb látvány:
The Qualitons - Life Awaits / Horváth Viktor, Kanada Káosz
Zsűri különdíja:
Belau ft. Hegyi Dóri - Island of Promise / Damokos Attila, Nagy Marcell