Az új könyvvonatrendszer egy nagyobb felújítási folyamat része. Van például olyan olvasóterem, amit szintén mostanában adnak át, mert két éve lezárták a munkálatok miatt. A vonatok október elején állnak munkába a New York-i Közkönyvtárban.
A kisvonatok 11 különböző szintet járnak át a sínpályán, és percenként nagyjából 20 métert tudnak megtenni a könyvekkel. A könyvtárosok folyamatosan nyomon követhetik majd a könyvekkel teli kocsik útját, mert
a sínek tele vannak érzékelőkkel.
Egyébként eddig is működött gépiesített könyvtovábbító rendszer a New York-i Közkönyvtárban, de lassú és nehézkes volt. Az egy futószalagos megoldás volt, ami több szakaszon is
rázogatta a dobozokba pakolt kiadványokat.
Az új rendszer 2,5 millió dollárba (körülbelül 687 millió forintba) került. A videón jól látszik, hogyan billennek azonnal vízszintes állásba a kocsik konténerei a függőleges haladás ellenére.
Matt Knutzen, a Társadalomtudományi Kutatórészleg vezetője azt mondta, hogy az új sínpálya megbízható és nagyon hatékony. Sokkal biztonságosabban és gyorsabban juttatja el az anyagokat a föld alatti raktárból az olvasótermekbe. Elmondta, hogy elsődleges céljuk megőrizni a kiadványokat, amelyekből rengetegen dolgoznak nap mint nap a könyvtárban. Az új sínrendszer pedig tökéletesen alkalmas erre, ugyanis óvja a kiadványokat a sérüléstől – írja honlapján a könyvtár.
Nemrégiben bővítették a könyvtár raktárát, olvasótermeket újítottak fel, és most 2,5 millió dollárból megújítják a könyvszállító rendszert a Stephen A. Schwarzman épületben. Az első kisvonatok október 3-án indulnak útra a könyvekkel, de még csak két olvasóterem irányába. A teljes szállítási üzem fokozatosan indul be.
A kétszintes föld alatti raktárban egy
4 milliós gyűjtemény van
– a 24 kisvonat innen kapja majd fel a kiadványokat. A közkönyvtár teljes gyűjteménye amúgy 53 milliós, és ezzel a Kongresszusi Könyvtár után a második legnagyobb az Egyesült Államokban és negyedik a világon.