A Nemzeti Színház fesztiválja talán a legszabadabb színházi fesztivál Európában

Bertolt Brecht, A KAUKÁZUSI KRÉTAKÖR, színház, előadás, próba
Bertolt Brecht: A KAUKÁZUSI KRÉTAKÖR
Vágólapra másolva!
"A MITEM az elmúlt években komoly hírnevet szerzett. Nemcsak híres, hanem nagy presztízzsel is rendelkezik. Számos országból sok színház szeretne eljutni erre a fesztiválra. Olyan nagy színházi fesztiválokkal került egy szintre, mint az Avignoni Színházi Fesztivál vagy az Edinburgh-i Nemzetközi Színházi Fesztivál. Ha Európában bárhol dolgozom és a színházi szakemberekkel a MITEM-ről beszélgetünk, mindenki nagy tisztelettel említi a fesztivált" - mondta az Origónak Avtandil Varszimasvili, az egyik leghíresebb grúz rendező, a Tbilisziben működő Gribojedov Akadémiai Színház és a „Szabadság Színház" művészeti igazgatója, a Tbiliszi Színház és Filmművészeti Egyetem professzora. Avtandil Varszimasvili elnyerte a Grúz Állami Nemzeti Díjat, a Kote Marjanisvili Állami Színházi Nívódíjat, a Mikheil Tumanisviliről elnevezett díjat; a „Zolotoj Vityaz" fesztivál győztese, az ukrajnai Lvivben megrendezett „Arany Oroszlán" Fesztivál Nagydíjának nyertese és számos más nemzetközi színházi fesztivál díjazottja. A 10. Madách Nemzetközi Színházi Fesztiválon két előadását láthatja a közönség. Az egyiket - A kaukázusi krétakör című produkciót - tavaly óriási sikerrel mutatta be a Nemzeti Színház, most a MITEM-en újra láthatják a nézők. A másik - Gogol: A köpönyeg című - előadását a Gribojedov Színház társulatával mutatja be. A nagy rendező arról is beszélt, hogy a Nemzeti Színház színészei kimagasló tehetségűek és rendkívül érzékenyek, valamint azt is elmondta, hogy miért a MITEM az egyik legszabadabb fesztivál Európában.
Vágólapra másolva!

A 10. MITEM meghívására érkezett Budapestre, ezúttal a Tbilisziben működő Gribojedov Orosz Állami Dráma Színház társulatával. Mit jelent az ön számára a MITEM? Mik a tapasztalatai, élményei ezzel a fesztivállal, illetve a Színházi Olimpiával kapcsolatban - amelyen szintén részt vett?

Az olimpia grandiózus esemény volt, és nagy presztízs volt azon részt venni. Amikor az ember látta a nagy neveket, akik itt voltak a Színházi Olimpián, azt érezhette, hogy egy azok közül, akik közel kerülhettek ezekhez a hatalmas művészekhez. De a legfontosabb, hogy az olimpia és a MITEM - valamint a többi nemzetközi fesztivál - lehetőséget ad arra, hogy megértsük, megérezzük, milyen színházi folyamatok zajlanak a különböző országokban.

Avtandil Varszimasvili grúz rendező Fotó: Csudai Sándor - Origo

A 10. MITEM-en két előadását láthatja a közönség. Az egyik Brecht: A kaukázusi krétakör című produkció, amelyet tavaly mutatott be a Nemzeti Színház az ön rendezésében - óriási sikerrel. Érzelmes, rendkívül szívre ható előadás volt. A mai fragmentált, válságokkal terhelt világban valóban a szeretet közvetítése az egyik legfontosabb szerepe a színháznak?

Mindenképpen. A színház egyik legfontosabb küldetése a szeretet közvetítése.

A színház egy ezoterikus tér, a néző tudatalatti gondolataiba férkőzik be és táplálja az ideákat. A rendezőnek - véleményem szerint - kötelessége, hogy óvatosan, figyelmesen viszonyuljon a színházhoz.

Ha nem így teszi, a színház akár veszélyes is lehet, ha a rendezőnek egészségtelen vagy természetellenes gondolatai vannak. A rendezőnek nemcsak az előadásra kell gondolnia, amikor alkot, hanem arra a misszióra, amit a színház képvisel. Szeretetet, tiszteletet és más emelkedett témát kell közvetítenie a színháznak - ez a kötelességünk.

Avtandil Varszimasvili grúz rendező Fotó: Csudai Sándor - Origo

A kaukázusi krétakör feledhetetlen előadás volt tavaly a Nemzeti Színházban, amit ön rendezett. Milyen élményeket szerzett? Milyen volt a magyar színészekkel dolgozni?

Remek színészekkel dolgoztam a Nemzeti Színházban.

Csodálatos művészek, magával ragadók, emocionálisak.

Számomra rendkívül fontos és érdekes volt, hogy nagyon bíznak a rendezőben. Rám bízták magukat, könnyű volt velük dolgoznom. Lehet, hogy ez Vidnyánszky Attila - a színház igazgatója - érdeme, de az is lehet, hogy azért ilyen elképesztően kimagasló színészek a Nemzeti művészei, mert a színház nyitott, sok külföldi rendező dolgozik itt, a MITEM pedig már tíz éve jelen van a színházban, ami mindig új tapasztalatokkal gazdagítja a teátrum színművészeit.

Bertolt Brecht: A kaukázusi krétakör
Rendező: Avtandil Varszimasvili Fotó: Polyák Attila - Origo

A 10. MITEM-en a másik előadását, Gogol: A köpönyeg című darabját a Gribojedov Színház társulatával mutatja be. A művet sajátos módon dolgozta fel, amelynek fő témája a szerelem. Mit lát a közönség: gogoli figurákat vagy virtuóz színészeket?

Látnak gogoli figurákat és virtuóz színészi alakításokat is - az én olvasatomban.

Azon gondolkodtam, hogy valójában mi is ez a köpönyeg. Egy kabát? Egy rongy? Egy ruhadarab? Mi történik, ha a köpönyeg maga a szeretet, a szerelem?

Gogol drámájában a főszereplő meghal, miután elveszti az új köpönyegét. Az én rendezésemben azt láthatják a nézők, hogyan hal meg az ember, ha elveszik tőle a szeretetet.

Részlet Gogol: A köpönyeg című előadásból. Rendező: Avtandil Varszimasvili Forrás: szinhaz.org

Az előadásaiban általában kevés technikai újításokat használ. Nem kedveli a vetítéseket és az egyéb új technikai megoldásokat?

Elsősorban a színház lényegében hiszek. Abban, ami miatt huszonhat évszázadon keresztül fennmaradt a színház, és még legalább huszonhat évszázadig marad is.

A színház ugyanis nem a technikai megoldásokon alapszik, hanem a színészen és a rendezőn.

Akkor történik meg a csoda a színpadon, ha élő embert látunk, aki azt mondja:

Ez a színház lényege, amit meg kell őrizni véleményem szerint.

Semmiféle speciális effekt vagy vetítővászon nem tudja helyettesíteni a színészt.

A színész tudja eljuttatni a nézőhöz a saját fájdalmát, örömét, a közönségben pedig megjelenik az együttérzés, a részvét.

Avtandil Varszimasvili grúz rendező Fotó: Csudai Sándor - Origo

Miközben a 10.MITEM-en két előadását láthatjuk, a Nemzeti Színházban próbálja Gogol: A revizor című előadását, amelyet decemberben mutatnak be. Szinte ugyanazokkal a színészekkel dolgozik, akiket A kaukázusi krétakör című előadásban is láthattunk. Milyen volt a találkozás, hogyan üdvözölték egymást?

Mint régi jó barátok, úgy köszöntöttük egymást. A próbák már elkezdődtek, de nagyon az elején járunk. Nem a hagyományos színpadi változatot láthatják majd a nézők.

Olyan emberek életét mutatom meg, akik illúziókban élnek.

Az előadás arról szól majd, hogy ezek az illúziók hogyan törnek össze - és ezt az emberek hogyan élik meg. A néző részvétet érez majd, és ezen keresztül önmagukkal is együtt tudnak majd érezni.

Ez a jubileumi, 10. Madách Nemzetközi Színházi Találkozó, amelyet Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója álmodott és valósított meg. Az ön véleménye szerint nemzetközi szinten hol helyezkedik el a MITEM?

A MITEM az elmúlt években komoly hírnevet szerzett. Nemcsak híres, hanem nagy presztízzsel rendelkezik.

Sok országból sok színház szeretne eljutni erre a fesztiválra. Olyan nagy színházi fesztiválokkal került egy szintre, mint az Avignoni Színházi Fesztivál vagy az Edinburgh-i Nemzetközi Színházi Fesztivál.

Ha Európában bárhol dolgozom és a MITEM-ről beszélgetünk a színházi szakemberekkel, mindenki nagy tisztelettel említi a fesztivált. Pedig tíz éve még senki nem ismerte. Hozzá kell tennem, hogy a MITEM nem tudna ilyen híres lenni, ha nem állna mögötte ez a kimagasló magyar színjátszás. Az avignoni és az edinburgh-i fesztivál is egyebek mellett azért lett nagy hírű, mert a francia és az angol színjátszás is elképesztően magas színvonalú. Csak az az ország képes ilyen jó fesztivált létrehozni, ahol erős a színház.

Nagyon örülök, hogy létezik a MITEM, és hogy részt vehetek a fesztiválon.

Mindig boldogan jövök, ha hívnak, ugyanis ez egy nagyon professzionális, magas színvonalú rendezvény.

Avtandil Varszimasvili grúz rendező Fotó: Csudai Sándor - Origo

A MITEM rendkívül nyitott fesztivál - ezt Vidnyánszky Attila is hangsúlyozza. Nemzetközi tapasztalatai szerint jellemző-e máshol Európában ilyen befogadó színházi fesztivál?

A MITEM valóban nagyon nyitott, befogadó színházi fesztivál - a legszínvonalasabb előadások, társulatok mutatkoznak be. Ez például nagyon fontos, ugyanis például Avignonban ez nem így van. Ott, ha egy társulat fizet valamennyi pénzt, akkor bemutathatja az előadást. Nincs semmiféle válogatás, hogy kik vehetnek részt az eseményen.

A nyitottságot arra is értettem, hogy erre a fesztiválra olyan színvonalas társulatokat és előadásokat is szívesen fogadnak, amelyek gyökeresen mást gondolnak a világról...

Ettől pedig még jobb és még izgalmasabb ez a fesztivál, és ez az igazi szabadság. Mert a szervező Nemzeti Színház nyitva hagyja az ajtót a különböző politikai beállítottságú vagy világnézetű színházak előtt is.

Nagyon sok országban dolgozott már: többek között Olaszországban, Németországban, Oroszországban és Ukrajnában. A magyar színjátszás és a Nemzeti Színház milyen helyet foglal el véleménye szerint az európai színházi térképen?

Azt gondolom, hogy egyértelműen az A-ligában helyezkedik el - Anglia, Olaszország, Franciaország, Lengyelország és Litvánia mellett. Lényegében az európai elitbe tartozik. A Nemzeti Színház pedig meglátásom szerint vezető szerepet tölt be. Kiemelkedő teátrum - véleményem szerint a magyar színházi élet zászlóshajója.