Keresztényként nem egyszerű ez a pálya

2015.05.31. 11:09

A Magyar Állami Operaház egyik vezető lírai szopránja, pedig néhány évvel ezelőttig mezzo szerepekben lépett a közönség elé. Azt mondja, a civil életben elkerülik a bonyodalmak, de a színpadon él-hal a drámai sorsokért. Puccini és Verdi szerepei állnak közel hozzá, mert azokban világít le olyan mélységekig a zene, ahogy az már mindannyiunknak ismerős. Létay Kiss Gabriellával beszélgettünk.

  • Meg kellett tanulnia, hogy a közönségből nem vált ki együttérzést az influenzás énekes.
  • Elbillent a mérleg a szenvedő asszonyszerepek felé.
  • A Trubadúr Leonórájának egyetlen áriájában benne van az atomerős szerelem.
  • Felajánlotta az életét Krisztusnak, de keresztényként ez a pálya nem egyszerű.

Hogyan lett mezzóból végleg szoprán?

Már a Zeneakadémián az egyik tanár mezzónak, a másik szopránnak tartott, és bár Keönch Boldizsár valóban nem szopránnak vett fel, énekeltem magasabb fekvésű áriákat is. A választás inkább azon múlt, mennyire áll jól.

Az utóbbi években mintha elbillent volna a mérleg a szenvedő asszonyszerepek felé.

Ezek gyönyörű feladatok, bár nem tagadom, kicsit hiányzik az a játékosság, amely például egy nadrágszerepben annyi lehetőséget ad. Én nem vagyok túl bonyolult a civil életben, igyekszem mindenben megtalálni a jót, arra törekszem, hogy ne gyűrjenek maguk alá a gondok.

A színpadon viszont a mély érzések állnak közel hozzám, nagyon megindítanak ezek a női sorsok.

Még akkor is, ha Cherubino bohókásságára, Rosina csintalanságára most már nem számíthatok.

Egy nagyon ritka hangfajt, a koloratúr mezzót hagytam ottFotó: Polyak Attila - Origo

2000-ben megnyerte a Magyar Rádió énekversenyét. Mi történt ezután?

Elmentem az Operaház nyilvános meghallgatására, bekerültem a mezzo fachba. Ám egyre többen hallották bennem a szopránt, nyílt a hangom felfelé, jóllehet a kezdetektől volt magasságom. Aztán kértem egy meghallgatást a vezetőségtől, Liút énekeltem, és eldőlt a kérdés. Egy nagyon ritka hangfajt, a koloratúr mezzót hagytam ott, igazi hiányterület. Volt, aki ezt  dőreségnek tartotta tőlem. De meg kellett mutatnom, hol tartok. Valóban nagyon ritka madár a koloratúr, ha nem szoprán, de a szerep is kevesebb, így a lehetőség a fejlődésre és a növekedésre is az.

Honnan hová halad ma egy operaénekes?

A mai világban igen nehéz megmondani, hogy hová, bár a fő irány tiszta. Arra sokkal könnyebb válaszolni, hogy honnan. Én elég korán férjhez mentem, még nem indult el a pályám, amikor férjem már mindenben mellettem állt, és mindig száz százalékos támogatást kaptam tőle. Tinédzserként nem gondoltam, hogy énekesnő leszek, inkább a sorsom terelt errefelé. Gyerekkoromtól kezdve zongoráztam, szobrászkodtam, nagyon jól megtanultam varrni, és a csengő hang kezdetben csak az egyik eleme volt ennek a kreatív halmaznak. De például az operaházi előéneklésre férjem ösztönzésére mentem el, én még egyáltalán nem gondoltam úgy, hogy készen állok rá.

Ha kezdetben nem operaénekesnek készült, akkor az ehhez tartozó életformával, a hírnévvel, a dívaléttel külön meg kellett barátkoznia?

Egy kicsit igen, mert a pályának ez az oldala soha nem is érdekelt. Teljesen hidegen hagy a csillogás. Egyes részleteit könnyen befogadom, például mindig is szerettem nőiesen öltözni, teljesen függetlenül attól, hogy ismertséggel jár ez a szakma. Más részleteit, például azt, hogyan kell interjút adni, fokozatosan tanultam meg. Olykor még mindig rá kell beszélnem magam, hogy a zenei pálya zeneidegen elemeitől se berzenkedjek. Arról se feledkezzünk el, hogy

régen akármilyen alkat lehetett egy énekesnő, túlsúllyal játszottak törékeny virágszálakat, ötven-hatvan évesen kislányt.

Nem azt mondom, hogy ma már ez elképzelhetetlen, de a szakmai tudáson kívül sokkal több szempontnak kell megfelelnie egy mai énekesnek.

Ki figyelt fel a szép hangjára?

Rőth Márta volt az első tanárom, hozzá pedig a sógoraim vittek el, mert ők is és a nővéreim is kórusban énekeltek. Egyébként általános iskolás koromban megnyertem egy Kodály énekversenyt, de sok évvel később, már javában pályán voltam, amikor anyukám elmesélte, hogy az akkori énektanárom kijelentette, ebből a lányból énekes lesz. Konkrétan az édesanyám hangját örököltem, a szüleim is énekeltek egyházi kórusban. Szóval akkor felvételiztem az Akadémiára, amikor Márta néni elérkezettnek látta a pillanatot.

Amikor tanulni kezd, a zene vagy a karakter felől közelíti meg a szerepet?

Én azt szeretem, amikor a zene érzelmi túlfűtöttséget vált ki belőlem, amikor annyira szép, hogy el kell énekelnem, el kell játszanom. Nem feltétlenül a karaktert fogom meg elsőre, bár őszintén Verdi és Puccini asszonyai állnak hozzám a legközelebb. Nagyon emberi drámákat élnek át, semmi nincs túlmisztifikálva a sorsukban. Sőt

abszolút hihető életutakról és emberi viselkedésről van szó,

olyan történetekről, amelyekkel szinte változtatás nélkül találkozhatnánk akár ma. Verdi és Puccini zenéjét a legmélyebb érzések szövik át.

Az énekes arra kap lehetőséget, hogy mindent kiadjon magábólFotó: Polyak Attila - Origo

A Trubadúr Leonórájának egyetlen áriájában benne van az atomerős szerelem, a fájdalom, hogy elválasztották Manricótól, a félelem, hogy talán soha többé nem találkoznak, és a rettegés, hogy mire felkel a nap, kivégezhetik. Zene és szöveg felerősítik egymást. Az énekes arra kap lehetőséget, hogy mindent kiadjon magából, de ugyanaz a fájdalom és kétségbeesés, amelytől a civil életben ordítunk, a zenében talán egy angyalian finom pianóban jelenik meg. Ennyi színt egyszerre csak az opera képes megmutatni. Egyben adja a közönségnek azt, amit más művészet részleteiben.

Lenne színésznő, ha nem kapott volna ilyen szép hangot?

Nem hiszem, bármilyen érdekes dolog játszani. Még amikor a Zeneakadémiára jártam, akkor is úgy képzeltem, oratóriuménekes leszek. Abba, hogy milyen érzés színpadon állni, Schubert Éva irányításával, színészmesterség órán kóstoltam bele, és gyorsan eljutottam odáig, hogy jóval közelebb álljon hozzám, mint az eszköztelen, bár szintén gyönyörű műfajok, mint az oratórium és a dal. Szóval rendkívül élvezem a játékot, de zene nélkül nem tudom elképzelni.

Annyi plusz van abban, hogy együtt szólal meg a zenekar, hogy belép az énekes, hogy felépítünk egy duettet egy partnerrel. Fantasztikus erő lakozik mindebben, de a koronát az teszi fel rá, hogy közönség előtt zajlik. Nincs bennem különösebb exhibicionizmus, de amikor tudom, hogy több száz embernek mutatom meg magam élesben, akkor adom igazán a 120 százalékot, akkor meztelenítem le a lelkem teljesen.

Előfordult valaha, hogy nem sikerült megfognia egy szerepet?

Ilyesmi nem történt, de bizonyos szerepeknél ki kell várni, hogy rátaláljanak az emberre. Ez volt nekem a Pillangókisasszony, abszolút telitalálat. Annyira sok szépet tartogat, annyira érzelmes, annyira változatos, hogy éveken át vágytam rá. Micsoda ívet jár be ez a háromórás darab: Csocsoszán a naiv, őszinte, tiszta, reménnyel és hittel teli kislányból azzal érik nővé, hogy egyszer csak megérti, elbántak vele, becsapták, Pinkerton nem jön vissza hozzá soha. Illetve igen – de abba bele is hal.

Én sosem tennék ilyet, sosem ölném meg magam senkiért,

ebből a szempontból nem azonosulok a szerepeimmel. Haza sem viszem őket, bele is őrülne a család. De amikor készülök, amikor beleélem magam, a négy fal között elsiratom őket. Egyedül esem át a szerep nehezén. Ez fontos, mert ha az énekesen eluralkodnak az érzések, nem tudja irányítani a hangját. Ez tehát nem juthat ki a színpadra. Ott már, ha minden jól megy, nem mi könnyezünk.

Miben vallott eddig kudarcot?

Meg kellett tanulnom, hogy a közönségből nem vált ki együttérzést az influenzás énekes. Jó lett volna, ha a kezdeti években valaki segít ebben, de inkább arra emlékszem, hogy amikor lebetegedtem, azzal jöttek, nem bírom a stresszt, nem való nekem ez a pálya. Így hát előfordult, hogy kimentem a színpadra betegen, mert nem akadt, aki lebeszélt volna róla. A saját bőrömön kellett megtapasztalnom, melyik helyzetben mi a jó döntés, mi legyen vírussal és bacilussal, amikor nincs helyettem beugró.

Egyrészt nyíltabb és bátrabb vagyok, mint előtte, korábban jóval zártabban éltemFotó: Polyak Attila - Origo

Továbbá nagyon nehéz egy teljes szerepet fejben tartani, pláne ha egy darab már évek óta megy, mert az új beálló nem kap annyi próbát, mint amikor a kezdő csapat összerakja a darabot. Nem beszélve a beugrásokról, amikor egész éjszaka tanulni kell. Élvezem azt, amikor elő lehet venni egy több évvel korábban már énekelt szerepet. Izgalmas dolog látni, mi változott, mennyit tudtam fejlődni benne.

Mennyire formálta át az egyéniségét a színpadon töltött jó tizenöt év?

Egyrészt nyíltabb és bátrabb vagyok, mint előtte, korábban jóval zártabban éltem. De az életem legerősebb alapja a hit, minden erre épül rá, és ezen semmi nem tud változtatni. Nagyon fontos és nagyon konkrét élményem, hogy tizenhat évesen megtértem, hogy felajánlottam az életem Krisztusnak. Való igaz, keresztényként ez a pálya nem egyszerű.

Arra törekszem, hogy minden szerepemben megtaláljam a legmélyebben emberit. Megrémültem, amikor megkaptam Margitot a Mefistofelében, aki olyan szörnyűséget tett, hogy azt ki sem lehet mondani. De képtelen lennék elítélni: az elméje elborult, de a lelke tiszta. Ezt kell megmutatni, mert ezekért az emberekért létezik a kegyelem.

***

Nyerj jegyet a Müpába!

Küldd el válaszodat az alábbi kérdésre:

Az operaházi meghallgatáson melyik operából melyik szerepet énekelte Létay Kiss Gabriella?

A válaszokat beküldők között jegyeket sorsolunk ki a Müpában megrendezésre kerülő Wagner: A Rajna kincse (2015.06.11 18:00) vagy Wagner: A walkür (2015.06.12 16:00) vagy Wagner: Siegfried (2015.06.13 16:00) vagy Wagner: Az istenek alkonya (2015.06.14 16:00) programra.

A megfejtéseket 2015.06.02.-én 23:59 óráig várjuk a haraszti.barbara@origo.hu e-mail címen. A tárgyba ezt írd: Wagner_a_Müpában.

A megfejtés mellett a válaszlevélbe kérjük, tüntesd fel neved, telefonszámod, postacímed és a választott programot. A válasz mellett jelezd, hogy melyik előadásra szeretnél menni.

A kisorsolt játékosokat a megadott elérhetőségeken a sorsolás napján (2015.06.03.) értesítjük. A játékosok a játékban való részvétellel, azaz a megfejtés e-mailen való elküldésével elfogadják a lenti nyereményjáték szabályzatot.

A nyereményjáték szabályzatot itt olvashatod.

MÉG TÖBB OPERAÉNEKES