A jelenleg már 10 nyelven elérhető sorozat hamarosan világ-körüli útra indul.

A számtalan mondát és legendát tartalmazó Székelyföldi Legendárium nem titkolt célja, hogy a térség elfeledett történeteit visszahozza a köztudatba, ezzel is gazdagítva Székelyföld kultúráját. A hat évvel ezelőtt indult rajzfilmstúdió – amely a töretlen sikernek örvendő epizódokat készítette – alapítása óta munkát és jövőt biztosít a helyi lelkes és tehetséges fiatal grafikusok és képzőművészek számára. A egyre népszerűbb animációs sorozat kapcsán Fazakas Szabolccsal, a Székelyföldi Legendárium alapítójával és tulajdonosával, valamint az első évad két szinkronszínészével, a Szomszédnéni Produkciós Iroda két humoristájával beszélgettünk.

Székelyföldi Legendárium

„Bár egyikünk sem tudott még animációs filmet készíteni, mégis hittünk abban, hogy együtt képesek leszünk erre is – mesél a kezdetekről Fazakas Szabolcs, – Volt egy mély és motiváló beszélgetésem Rófusz Ferenccel, a Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth-díjas és az egyetlen magyar Oscar-díjas animációs rendezővel, aki sokat segített nekünk, és felhívta a figyelmemet rá, hogy a Legendárium Térképpel tulajdonképpen már megalapoztam a sorozat gerincét, csak meg kell valósítani. Ezt mi mintegy százötven legenda alapján készítettük el, hogy felhívjuk a gyermekek figyelmét őseink tanításaira, ezekre a csodás történetekre." Szabolcs nem győzi elégszer hangsúlyozni, hogy ez csapatmunka volt, amiért rendkívül hálás. „Bejártam a világot, és sok rajfilmet megnéztem a gyermekemmel; láttam a Shreket, az Így neveld a sárkányodat, és a Kung Fu Pandát is, de megnézésük után arra jutottam: a székely legendákat is ki kell vinni a nagyvilágba, és ehhez a rajzfilm-forma tűnt a „legütősebbnek". A Budapesten és Amerikában végzett, számtalan díjat elnyert Legendarium Animation Studio, az első székelyföldi rajzfilmstúdió csapatát Ken Fountain amerikai freelancer animátor, a DreamWorks Animation munkatársa, számos ismert hollywoodi alkotás partnere mentorálta, de Toró Annamária marosvásárhelyi származású animátor, Miskedi Andrea, a kecskeméti stúdió volt munkatársa, valamint Nagy Tibor 3D-animátor is hasznos tanácsokkal látta el őket, valamint jelentős szakmai útmutatást nyújtott az alkotók számára Vári Róbert, a budapesti Digic Pictures animációs stúdió munkatársa, Klacsán Gábor, A Miga Filmstúdió alapítója, László Marcell animációs rendező, aki immár rendezőtársként erősíti a csapatot, valamint Varsányi Ferenc Emmy díjas filmrendező, forgatókönyvíró is.
„Jankovics Marcell saját otthonában fogadott minket, és a csapatomnak felejthetetlen élmény volt ez a találkozás"- árulta el Fazakas Szabolcs.

 

Székelyföldi Legendárium

 

„Azért erre a két fiatal főszereplőre esett a választásunk, mert szerintünk minden néző azonosulni tud valamelyikükkel." - mesél az első lépésekről az alapító. „Nagyapó karaktere azért nagyon fontos, mert a mondákat, legendákat nálunk mindig a legidősebbek mesélték a gyermekeknek, a nagy fehér bajusz pedig az én nagypapám emlékét őrzi. Az Ördög karaktere azért érdekes, mert úgy esett rá a választásunk, hogy Kárpát medence-szerte szinte minden legenda fontos szereplője, ám sorozatunkban nem az isteni erő ellenpólusa, hanem a főszereplők ellen munkálkodó földalatti figura, aki a mondákat és legendákat végleg el szeretné venni a gyerekektől. Segédei Csetlik és Botlik, a két „rusnya terpe" (a szóhasználat a Vargyas patak völgyében élőktől származik), akik egy-egy bohókás szerepben segítik őt."

 

Székelyföldi Legendárium

 

Az első évad cselekménye szerint miután a két testvér, Zete és Rika megismerte Baczóné mondáját, belecsöppennek a székely legendák titkos világába, ugyanis felmentek az Egyeskőhöz, és aznap minden megváltozott, hiszen megtalálták a Varázspatkót, mellyel át lehet látni a legendák világába, így felismerhették, hogy valójában egy egész mesevilág veszi őket körbe. De azóta az Ördög sem nyugszik, aki minden áron meg akarja szerezni a Varázspatkót, így a gyermekeknek meg kell menteni a legendákat a pusztulástól. Van egy varázsfa a Nagyapó kertjében, csak itt vannak biztonságban, mert ez Tündérvilág közepe, így innen indulnak a kalandos utazásaikra.

 

Székelyföldi Legendárium

 

Az évad során láthatjuk, ahogy a gyermekek minél több legendát mentenek- és tanulnak meg, annál erősebbek és okosabbak lesznek, és könnyen túljárnak az Ördög, és csatlósai, a két rusnya terpe - Csetlik és Botlik eszén, akik a Szomszédnéni Produkciós Iroda két humoristájának hangján szólalnak meg. „A Székelyföldi Legendáriumot már gyerekként is ismertem, szóval amikor Fazakas Szabolcs felhívott telefonon, nem kellett sokat magyaráznia, hogy miről is van szó – mesél a kezdetekről Tóth Szabolcs – Csak annyit kérdezett, hogy akarunk-e az animációs filmjében az ördög törpéi lenni. Mi meg belementünk. Ha már nem lehetünk az ördög, akkor legyünk legalább a törpéi." „Persze nem mindennapi eset, hogy valaki azzal keres meg, hogy van a filmjében két „rusnya törpe" karakter, és egyből mi jutottunk az eszébe. Ha nem humorista lennék, szerintem elgondolkodnék ezen" – tette hozzá Bálint Ferenc. Noha az általuk megszólaltatott karakterek az ördögnek dolgoznak, „szerintem alapvetően nem gonoszak. Az ördög teremtette őket, de fogalmuk sincs erről, mint ahogy arról sem, hogy miért az ördög az ő főnökük és miért kell neki engedelmeskedniük. Azonban mivel végtelenül ügyetlenek meg esetlenek, minden ördögi tervet elrontanak. Tehát akár azt is mondhatnánk, hogy ők teszik a legtöbb jót a rajzfilmben." - fogalmaznak.

 

Székelyföldi Legendárium

 

Kérdésünkre elmondták, a legnagyobb kihívásnak azt tartották, hogy megtalálják a törpék hangját.  „Arra kért minket a rendező, hogy adjuk ki magunkból a lehető leghülyébb hangot. Mi kiadtuk a lehető leghülyébb hangot, mire azt mondta, rendben van, akkor ezt most szorozzuk meg tízzel. Mi megszoroztuk, de nem tudnám megmondani, hogy mennyivel, lehet nem tízzel, csak héttel – emlékszik vissza Szabolcs – Volt az nyolc is – javítja ki Ferenc, - Az a gond, hogy a hülyeség nem egy egzakt dolog, amit számokkal könnyen ki lehetne fejezni, de miután megtaláltuk a törpék hangját, már gördülékenyen mentek a felvételek. Minden újabb felvételnél belehallgatunk egy korábbiba, és már folytatódhatott is a munka. Amúgy az egyik legfurább feladat az volt, hogy mikor az egyik részben a törpék óriások lettek, arra kért a rendező, hogy beszéljünk úgy, mint az óriások, akik igazából törpék. Mindenkit buzdítok, hogy próbálja ki otthon."

Szabolcs, aki Székelyföldön nőtt fel, több legendával is a Legendáriumnak köszönhetően ismerkedett meg, így a kezdeményezés egyik jelentőségét abban látja, hogy „megőrzi és elmeséli nekünk mondáinkat, legendáinkat. A másik jelentősége, hogy a különböző régiók megismerhetik egymás mondavilágát. Végső soron azt hiszem, nem titkolt célja az egész világgal is megismertetni történeteinket. Egyelőre. Majd ha sikerül más bolygók élőlényeivel is felvenni a kapcsolatot, akkor biztos vagyok benne, hogy a Legendárium csapata is újabb terveket fog kovácsolni. - Pataky Attila szokott „más bolygók élőlényeivel" találkozni, majd be kellene vonni a projektbe – tette hozzá Ferenc. Szabolcs a Legendárium sikerét abban látja, hogy még senkivel nem vitatkozott annak egyetlen tartalmáról sem, és nem is tud ilyen esetről. „Manapság, amikor bármilyen téma megosztó tud lenni, ez szinte csodaszámba megy – Egy hozzáértő, professzionális csapat készíti, és ez látszik is rajta. A Pixar is büszke lehetne egy ilyen animációs sorozatra." - zárja beszélgetésünket Ferenc.

 

Székelyföldi Legendárium

 

„Karaktereink világát már több száz éve megalkották, akárcsak a rajzfilmek történetét, mi csupán összekötöttük őket és adtunk egy keretet neki. Alkotásunk utalásrendszere szerteágazó, ám mégis egyszerű, és rengeteg utalás teszi teljessé." - mutat rá Fazakas Szabolcs. „Míg Szőr Manó figuráját Gyöngyössy János, történeti grafikustól kölcsönöztük, a Mesefa Benedek Elekre utal, a Varázspatkó Csaba királyfi ősmagyar legendáját idézi meg. A cselekményt irányító varázseszköz első pillantásra talán egy közönséges patkónak tűnik, de az alapító szerint jóval több ennél, hiszen „működhet, mint egy napjainkban elterjedt táblagép, amit a gyerekek tanulásra, új ismeretek megszerzésére, legendák és rég elfeledett információk felfedezésére használhatnak, segítségével átláthatnak a legendák világába, és így napjaink okoseszközeinek tudatos használatát is meg tudjuk mutatni a gyermekeknek. Miután a Kárpát-medence is patkó formájú, adta magát egy olyan tárgy, ami a világon minden gyermeknek kedves, mágikus eszköz, mely sok kultúrában szerencsét hoz.

 

Székelyföldi Legendárium


A hamarosan bemutatásra kerülő második évad a Kárpát-medencébe helyezi át a cselekményt, a harmadikban pedig ki fogunk menni a nagyvilágba, hiszen a Mesefa gyökerei az egész világban jelen vannak, és a székely legendák vannak ugyanolyan jók és erősek, mint a világ bármely pontján fellelhető hozzájuk hasonlók. A jelenleg 10 nyelven elérhető sorozatot és brandet hamarosan világ-körüli útra visszük. Én érzem benne a kakaót, érzem benne az erőt." – fogalmazott az elkötelezett alapító.