Megtagadták a szolgálatot az olasz pilóták Irakban

Vágólapra másolva!
Újabb politikai vita kerekedett az iraki misszióban részt vevő katonák biztonságáról azt követően, hogy a viterbói helikopterpilóták gépeik nem megfelelő védelmére hivatkozva megtagadták a szolgálatot az arab országban. Az olasz helikopterpilóták eközben állítólag becsületsértésért feljelentették egységük  parancsnokát, aki a pilóták szerint gyávának nevezte őket.
Vágólapra másolva!

Az olasz légi járművek biztonságosak, s megfelelnek a legkorszerűbb hadseregekben elfogadott szabványoknak - közölte Antonio Martino olasz védelmi miniszter a hét végén, miután a viterbói helikopterpilóták gépeik nem megfelelő védelmére hivatkozva megtagadták a szolgálatot az arab országban. A politikus ugyanakkor elzárkózott a jelenleg kivizsgálás alatt lévő ügy további kommentálásától. Gianfranco Fini miniszterelnök-helyettes pedig úgy nyilatkozott, hogy felelőtlenség most a katonák esetleges visszavonásáról beszélni.

Az olasz baloldali ellenzék korábban is kétségeket támasztott az iraki katonai misszióval szemben. A novemberi nászírijai öngyilkos merényletet követően - amelyben 19 olasz halt meg - újabb részletes tájékoztatást kért a védelmi tárcától a biztonsági kockázatokról, most pedig ismét támadásba lendült. Piero Fassino, a Baloldali Demokraták (DS) vezetője közölte, hogy az igazságot akarják tudni az iraki veszélyekről és kockázatokról, de a védelmi tárca mindeddig nem méltatta őket tájékoztatásra az Ó-Babilon fedőnevű akció keretében szolgáló csaknem háromezer olasz katona helyzetéről az arab országban. A DS - akárcsak az egész olasz középbal - megosztott Irak ügyében. Fassino szerint a csapatkivonás most azzal járna, hogy az arab országban pokoli helyzet alakulna ki.

Az olasz helikopterpilóták - két pilóta és két segédpilóta a Corriere della Sera című napilap vasárnapi számának jelentése szerint ugyanakkor becsületsértésért feljelentették egységük parancsnokát, aki az ügy kapcsán elítélte alárendeltjei lépését. Giorgio Cornacchione tábornok "pszichológiai nyomásról" beszélt alárendeltjeire vonatkozólag, s a pilóták szerint ezzel gyakorlatilag gyávaságukat sugalmazta, miközben nem szólt a pilóták valódi indokairól. Korábbi sajtójelentésekkel szemben nem öt, hanem csak négy hivatásos katona ügye került a katonai ügyészség elé. Az olasz napilap beszámolója szerint a "lázadók" pilótatársai törvényesnek ítélik a katonai ügyészség eljárását, de szolidárisak a szolgálatmegtagadókkal. Az olasz hadseregben csaknem hatvan "elsővonalas" helikoptervezető szolgál, mindenki mindenkit ismer e szakmában. A viterbói repülők szerint a CH 47-es helikopterek nem nagyon bírják a sivatagi homokot, mint az Szomáliában is bebizonyosodott, emellett felszereltségi hiányosságok is vannak jócskán.

Pasquale Fico, az olasz hadsereg érdekképviseleti szervezete, a COCER képviselője elmondta: négy olyan profi szakemberről van szó, akiknek kisujjukban van imádott szakmájuk, akik fel tudják mérni és értékelni is tudják a kockázatokat, hiszen ez kötelességük is, így cselekedetük semmiképpen sem tekinthető lázadásnak..