A napokban e-mailek és sms-ek százezrei árasztották el a kínai fogyasztókat. Az üzenetek a francia és a német áruk bojkottjára szólítanak fel a dalai láma támogatása miatt. Szakértők szerint kizárt, hogy a kínai hatóságok ne tudjanak az üzenetek terjedéséről.

E-mailek és sms-ek százezrei árasztották el a kínai fogyasztókat az elmúlt napokban a német - és francia - áruk, termékek vásárlásának bojkottjára szólítva fel őket. Szakértők szerint egyelőre nem tudni, ki, illetve milyen szervezet áll a kampány mögött, de a kínai kormány nyilvánvalóan jóváhagyta az akciót. A kínai hatóságok szigorúan ellenőrzik mind az internetet, mind a mobiltelefon-hálózatot, ezért szinte kizárt, hogy mindez tudtuk nélkül történjen - vélekedtek a szakértők.

Szerdai berlini sajtóértesülések szerint az "áradat" legfőképp Pekinget érinti. Az üzenetekben az a felhívás áll, hogy a kínai vásárlók legalább a nyári olimpiai játékokig kerüljék a Made in Germany felirattal ellátott termékek vásárlását, és indokként a tibeti ellenállási mozgalom, illetve a dalai láma támogatása szerepel.

A német áruk bojkottjára felhívó e-mailek és az sms üzenetek azt követően kezdtek villámgyorsan terjedni, hogy az elmúlt hét végén ismertté vált: Tibet szellemi vezetője májusban újabb németországi látogatásra készül.

Az olimpiai láng párizsi körútját övező botrány, valamint a dalai láma támogatása miatt a francia termékek bojkottjára is felszólítanak kínai internetes oldalak és sms-ek. A francia sajtó szerdai beszámolója szerint ismert kínai internetes fórumokon bloggerek és ismeretlenek sms-ek ezreiben kérik arra a kínaiakat, hogy május 1-től ne vásároljanak többet a francia Carrefour hipermarketek kínai üzleteiben, s a francia luxustermékek - LVMH, Christian Dior, Louis Vuitton - bojkottjára is felszólítanak.

A kínai külügyminisztérium szóvivője pekingi sajtótájékoztatóján nem volt hajlandó elítélni a Franciaország elleni kampányt, és úgy vélte, hogy "ennek az egésznek megvan az oka".