Teljes a káosz Franciaországban: a vasúttól vennék el a pénzt a migránsokra

Párizs, 2018. április 3. Utasok és vasúti dolgozók a párizsi Gare de Lyon pályaudvaron 2018. április 3-án, a francia állami vasúttársaság (SNFC) határozatlan idejű sztrájkja kezdetén. A kormány reformja elleni sztrájkban a vasutasok fele, a mozdonyvezetőknek 77 százaléka vesz részt, ezért a belföldi szuperexpresszek (TGV) alig 12 százaléka, a normál járatok 20 százaléka közlekedik. Az SNCF napi mintegy 4,5 millió utasa a közösségi autómegosztó szolgáltatókhoz fordulhat, a busztársaságok az átlagos járatszámot megduplázzák. A vasúttársaság június végéig legalább 36 napra tervez munkabeszüntetést. (MTI/AP/Francois Mori)
Vágólapra másolva!
Miközben a munkanélküli bevándorlókra bőven jut pénz Franciaországban, addig a vasutasok a tervezett megszorítások miatt általános sztrájkba kezdtek. Teljes a káosz az országban a közlekedés leállása miatt, a kormány állítólag az állami vasút privatizációját készíti elő. 
Vágólapra másolva!

Megkezdődött az utóbbi évek egyik legnagyobb vasutas sztrájkja Franciaországban kedden:

a közlekedésben súlyos fennakadások keletkeztek, miután a vonatoknak nagyjából csak a tizede állt forgalomba.

A négy legnagyobb vasutas szakszervezet azt tervezi, hogy a következő három hónapban minden öt napból két napon át munkabeszüntetést tartanak, hogy így tiltakozzanak a kormányzat reformtervei ellen.

Leálltak a vasutak Franciaországban Forrás: MTI/AP/Claude Paris

Migránsokra van pénz, vasútra nincs

A 140 ezer embert foglalkoztató, közel 50 milliárd eurós adósságot felhalmozott francia állami vasúttársaság (SNCF) reformja és modernizációja Emmanuel Macron államfő egyik legnagyobb feladatának ígérkezik, 1995 óta szinte mindegyik kormány megpróbálkozott vele, de a szakszervezeti tiltakozások nyomán feladta. A kormány költségvetési mozgásterét nagyban megnehezíti a migránshelyzet kezelése. Ha nem engednének be ennyi embert, és

nem kellene eltartani ennyi munkanélküli illegális bevándorlót, akkor minden bizonnyal nem lenne szükség megszorításokra a vasút területén.

A kormány eladná a vasutat?

Elisabeth Borne közlekedési miniszter kedden az RMC rádiónak adott interjúban azt mondta, hogy a kormány kész a tárgyalásra és a párbeszédre. Az egyeztetések az állami nagyvállalat átalakításáról és felkészítéséről a vasúti piac liberalizálására egyébként már megkezdődöttek, a szakszervezetek elsősorban nyomásgyakorlásként használják a sztrájkot.

A szakszervezetek szerint a kormány hosszú távon privatizációra készíti elő az SNCF-et, ezt azonban a kormány tagadja. A szakszervezetek azt követelik, hogy a kormány az átalakítások megindítása előtt rendezze az SNCF adósságát, a kormány azonban ezt az átalakításról szóló megállapodásokhoz köti.

Egyelőre nem lehet tudni, mikor ér véget a sztrájk Forrás: MTI/AP/Laurent Cipriani

Más szektorokban is áll a bál

Elemzők szerint a 12 baloldali párt által támogatott szakszervezetek és a kormány között elsősorban kommunikációs háború kezdődött egymás kifárasztására, s az nyeri meg a csatát, akinek a közvélemény elhiszi, hogy a sztrájkmentes időszakban is fennakadásokkal küzdő szolgáltatás minőségének javítását szolgálja a reform, illetve a reform megakadályozása.

A vasutasokkal párhuzamosan az energetikai szektor alkalmazottai és a szemétszállítók is munkabeszüntetést tartanak

egységes nemzeti közszolgáltatást követelve, valamint az Air France légitársaság dolgozói is sztrájkolnak kedden, egy hónapon belül a negyedik alkalommal fizetésemelési követeléseik nyomatékosítására. További sztrájkra kell számítani árpilis 7-én, 10-én és 11-én.