A 2018-ban alapított Axie Infinity egy play-to-earn (P2E) játék, ahol a felhasználók kriptopénzjutalmakat szerezhetnek, amelyeket később eladhatnak a tőzsdéken. Konkrétan a játékosok kereskedhetnek, harcolhatnak és tenyészthetnek Axie-knek nevezett, nem fungibilis token (NFT) lényekkel - egy Pokémon-szerű befektetési lehetőséggel.
"Hagyományos befektetési szempontból [sem] rossz értéket képvisel. Azért fizetnek, hogy játszhass egy játékot, és elméletileg a játék szórakoztató, stratégiai és magas szintű."
A kriptovaluta árfolyamoka vehetjük alapul, hogy meg tudjuk állapítani, hogy amit az Axie csinál az forradalmi.
Az Axie Infinity felhalmozott bevételei
Az Axie Infinity gazdaságán belül két token létezik, az Axie Infinity Shards ($AXS) és a Smooth Love Potion ($SLP). A $SLP az, amit a játékosok a játékkal keresnek. Az AXS a kormányzati token, leginkább egy vállalat részvényeinek birtoklásához hasonlítható. E tokenek birtokosai szavazhatnak és javaslatokat hozhatnak létre bármiről, ami az Axie Infinity platformjával kapcsolatos.
A tét azonban egy új elemet vezet be az Axie Infinitybe. A $AXS-tulajdonosok mostantól dönthetnek úgy, hogy zárolják a tokenjeiket egy meghatározott időre, és eközben jutalmakat szerezhetnek. Ezek nagyjából 5,5 év alatt oldódnak fel, azzal a szándékkal, hogy olyan $AXS-tulajdonosokat vonzzanak, akik hasonló hosszú távú elképzelésekkel rendelkeznek.
A letétbe helyezés lehetőséget biztosít a $AXS-tulajdonosoknak arra is, hogy szavazzanak a közösségi kincstár felhasználásáról, ahol jelenleg az összes protokolljövedelmet tárolják.
"A Staking egy módja annak, hogy megjutalmazzuk a közösségünk tagjait a hosszú távú gondolkodásmódért és a $AXS tokenjeik zárolásáért"
- áll az Axie Infinity közleményében, amelyből az is kiderült, hogy a platform 60 millió dollár értékű tokenjét (akkor még) a korai felhasználóknak fogja a levegőbe dobni.
Játék és NFT-k
A jövőben az Axie Infinity mögött álló stúdió, a Sky Mavis célja, hogy a fehér könyvük szerint fokozatosan kivonja a játék feletti irányítást, és átadja az irányítást a közösségnek. A csapat, amely a játék fejlesztése és iránya mögött álló döntéseket hozza, jelenleg 21%-os részesedéssel rendelkezik a $AXS kínálatából, 4,5 év alatt feloldódó vesting ütemezéssel.
Az OpenSea társalapítója, Devin Finzer a Messari Mainnet konferencián nemrég tartott panelbeszélgetésen az Axie Infinity-t az NFT térben a játék egyik virágzó felhasználási eseteként említette.
Annak ellenére, hogy a művészet és a gyűjthető tárgyak iránti hatalmas kereslet az NFT piactéren, amelynek létrehozásában ő segített, Finzer azt jósolja, hogy a játék lehet az NFT-k "következő határa".
"Nem gondoltam volna, hogy a művészet és a gyűjtemények idővel ilyen [hatalmas] értéket fognak képviselni. Tényleg azt gondoltam, hogy ez elsősorban az NFT-ket használó legális játékokból fog származni"
- mondta Finzer.
"Szerintem ez nagyon sok ajtót nyit meg. Annyi ember van az én generációmban és a Z generációban, akik szeretnek játszani [játékokkal], de most már azt akarjuk, hogy jutalmat kapjunk [ezért]"." Jae Chung, a Jenny DAO alapítója a P2E játékokról a Mainnet-en. "Egyszerűen nem látom, hogy ez eltűnne."
Bizonytalan, hogy az $AXS és a $SLP értékpapírnak minősül-e és az amerikai Értékpapír- és Tőzsdefelügyelet szabályozása alá tartozik-e, de a $AXS tétből származó bevétel megszerzése szinte tankönyvi definíciója a Howey-tesztnek:
"pénzbefektetés egy közös vállalkozásba, mások erőfeszítéseiből származó nyereség ésszerű elvárásával".
Az értékpapír-szabályozáson kívül felmerült az a kérdés is, hogy a P2E-játékokból származó bevételeket és a tétjuttatásokat meg kell-e adóztatni - többek között a Fülöp-szigeteken, ahol a játék sok játékosa lakik.
A játékkal kereső gazdaság
Az Axie Infinity nem az első NFT-alapú játék, de népszerűsége miatt egyes kritikusok megkérdőjelezték a szerencsejátékok hagyományos üzleti modelljét.
"Ha megnézzük a hagyományos játékokat, az teljesen központosított. Ha az irányítási modellre gondolsz, akkor az közelebb áll egy diktatúrához, mint bármi máshoz. Aki a [szellemi tulajdon] tulajdonosa, azé lesz az egész ökoszisztéma" - mondta Campbell, aki közel egy évtizede dolgozik a játékiparban.
Hasonlítsuk össze az Axie Infinity-t az olyan nyilvánosan jegyzett videojáték-holdingcégekkel, mint az Activision Blizzard: A Call of Duty: Black Ops 3-ban, az Activision Blizzard játékában a játékosok megvásárolhatják a játékot, és további tartalmakért vásárolhatnak a játékon belül. Minden bevétel visszakerül a stúdióhoz, mivel ez egy zártkörű rendszer. A játékosok az idejüket az élvezetükkel jutalmazzák, de pénzben nem.
Eközben az Axie Infinity nyílt rendszerrel rendelkezik, ahol a játékelemek a játékon kívül is átadhatók a felhasználók között. A $AXS token-tulajdonosok tétből származó bevétele mellett a játékosok a játékban töltött idejükért $SLP tokenekkel is jutalmazást kapnak.
Campbell hozzátette, hogy a hagyományos játékban elérhető digitális javak, például a skinek eleve kevésbé hasznosak, mint a GameFi tárgyak.
"Nem tudsz velük semmit csinálni, a fiókodhoz vannak kötve, nem tudod eladni őket a piactéren, nem tudod átvinni őket más játékokra, csak akkor használhatóak, ha az adott játék fekete dobozában vagy."
Campbell szerint az Axie Infinity üzleti modellje, amelyben a fejlesztők a bevételek kevesebb mint 10%-át veszik el, "alapvető változást" jelent a hagyományos játékokhoz képest.
"Ha ezt a pénzt visszatesszük az ökoszisztémába, akkor több potenciál nyílik meg a "play-to-earn" [modellben]"
- mondta Campbell.