Emberbarát űrsikló - Honda DN-01 teszt

Vágólapra másolva!
Még ára sincsen az eredetileg japán belpiacra tervezett crusier-robogónak, de máris több mint húsz előjegyzés érkezett rá a Honda magyarországi importőréhez. Az ára várhatóan 3,2 millió forint körül lesz, a termékpalettába pedig túramotorként erőszakolták be.
Vágólapra másolva!

Fotó: Juhász Péter


Se nem robogó, se nem chopper: motorba oltott űrsikló
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Az exkluzív robo-cruisert az év második felében kezdték Európa nyugati országaiban forgalmazni, a célcsoportot pedig azok a tehetős, technikai csemegékre vágyó újrakezdők és túra-rajongók jelentik, akik keleti kényelemben, futurisztikus dizájnnal szeretnének feltűnést kelteni. A japán gyártó néhány műszaki finomságon felül elsősorban a kivételes formaterv miatt döntött a szériamodell megalkotása mellett, így a piacon elsőként jelent meg egy modern, alacsony építésű, automataváltós cruiserrel.

A Deauville 52 fokban elékelt hengerszögű V2-es blokkja biztosítja a folyamatos, bár nem aszfaltszaggató lendületet, a maga 61 lóerejével cipelve a DN-01 270 kiló körüli menetkész tömegét. A Honda új fejlesztésű, folyamatosan változó áttételű váltójának, a Human Friendly Transmissionnek, vagyis emberbarát-váltónak köszönhetően egy elektrohidraulikus rendszer automata hidraulikus kuplung segítségével választja meg helyettünk a megfelelő sebességfokozatot. Kétféle, teljesen automatikus beállítás közül választhatunk: a D (drive) a nyugodtabb városi cirkálásokhoz, az S (sport) pedig a dinamikusabb haladáshoz, valamint a 64 Nm-es nyomatékcsúcsot megízlelni vágyóknak. A kormányon elhelyezett gombok segítségével manuálisan is válthatunk a hat sebességfokozat között, de kuplungolni ebben az esetben sem kell - nehéz is lenne, hiszen a bal kezünknél nincsen semmilyen kar. A hiányérzetünkön gyorsan túljutunk, mivel a hátsó fék a jobb lábunkhoz került, csakúgy, mint a váltós nagymotorokon.

A motor fékrendszere is megfelel a kezdők, újrakezdők és konformisták maximális biztonság iránti vágyának, a kombinált ABS-es rendszer a fékpedál megnyomásával az első tengelyen lévő féknyergek középső dugattyúját is működésbe hozza, ezzel könnyítve a megállást. A nagy tengelytávnak köszönhetően a DN-01 kimondottan stabil, az ABS és a mindkét tengelyen jelentkező fékhatás pedig segít minimalizálni a 270 kilós űrsikló féktávolságát. Kezelhetőség szempontjából a két keréken guruló, extrákkal 3,5 milliós extravagancia közelebb áll a robogóhoz, de az óriás tömeg és a 17 colos kerekek nem erre utalnak.

Fotó: Juhász Péter


A futurisztikus külsőhöz természetesen ilyen műszerfal dukál
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A motor természetéből adódóan lefullaszthatatlan, nagy tömege ellenére az alacsony súlypontnak és üléspozíciónak köszönhetően könnyen terelgethető, egyszerű a megállás, így a Honda egy igazán emberbarát cruisert alkotott. Bár nálam az átlagosnál jó tíz centivel alacsonyabb üléspozíciótól kialakult egy jó kis chopper-izomláz, de valószínűleg az M1/M7-Blaha Lujza tér útvonalon, utassal végrehajtott araszolás tette meg a hatását a combomban és a vádlimban.

A túra-koncepció kicsit sántít azon a ponton, hogy a DN-01 legfeljebb gyári dobozokkal alkalmas bármiféle túrára, ez azonban nem szerepel a kínálatban. A tankon elhelyezett címke nyomatékosan felhívja a motoros figyelmét arra, hogy legfeljebb öt kilogrammos csomag pakolható a motorra, ennél többet szimmetrikusan egyébként nem is tudnánk rá felrakni. Felépítése miatt a tanktáska kizárt, az ülés alatti csomagtartó olyan, mintha nem létezne, így ha még utasunk is van, végképp nem siklunk messzire a DN-01 nyergében. A motor hatótávolsága 200 kilométer körül mozog, és a szélvédelem hiánya miatt pár óránként egyébként is jó megállni egy kicsit. Ilyenkor lehet a motoros dzsekit deréktól fölfelé bogármentesíteni, mivel a rovarfelfogó funkciót a futurisztikus dizájnért cserébe mi magunk töltjük be.

Fotó: Juhász Péter


Az ára miatt nem lesz tömegmotor, pedig feldobja az utcaképet
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Az optikailag sokkal nagyobb villaszöget betöltő kormányszarvak miatt chopperesen rálátunk a világra, a széles lábtartó trepnik, a távoli elhelyezkedése dacára jól olvasható digitális műszerfal, és komfortos ülés gondoskodik arról, hogy tényleg kivételesen kényelmesen, teljes körűen informálva, gondtalanul suhanhassunk a világban. Körülbelül 200 ezer forint körüli plusz költségért mindenhol remekül orientálódhatunk a Garmin navigációs rendszere segítségével, amelynek motorokra optimalizált készüléke kesztyűben is jól nyomkodható, gyorsan jelet talál, és MP3 lejátszónak, bluetooth-kihangosítónak is használható. Utasunknak gyári extraként háttámlát is vehetünk, a kapaszkodókat pedig belülről az idomba süllyesztették, így komfortügyben hátulról sem érkezhet panasz. A DN a Dream New kifejezés rövidítése, és ennek nyomán a japán mérnökök tényleg újat álmodtak: a DN-01 elölről jet-ski, hátulról sportos cruiser, koncepciómotor korában fehércápára hajazott, a sablon-túramotorok világában pedig mindenképpen egy extravagáns színfolt. Szeptemberben érkeznek a Honda kereskedésekbe az előrendelt darabok, de az árát elnézve mostanában még nem lesz belőle tömegmotor.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 680 cm3. Furat/löket: 81/66 mm. Hengerek/szelepek száma: 2/8. Teljesítmény: 61 LE/7500. Nyomaték: 64 Nm/6000. Fékrendszer elöl/hátul: két 296 mm-es tárcsa, tárcsánként 3 dugattyús féknyereggel, kombinált ABS /276 mm-es tárcsa 2 dugattyús nyereggel, kombinált ABS.
Méretek, tömegek. Ülésmagasság: 690 mm. Tengelytáv: 1605 mm. Menetkész tömeg: 270 kg. Üzemanyagtartály térfogata: 15,1 l.
Futómű, kerekek. Első futómű: 41 mm-es hagyományos teleszkópvilla 106 mm-es rugóút. Hátsó futómű: hagyományos, rugóstagokkal, állítható rugóelőfeszítés, 120 mm-es rugóúttal. Gumik: 130/70-ZR17 M/C elöl, 190/50-ZR17 M/C hátul.