„A Forma-1-ben olyan sok politika és marhaság van, hogy az néha őrjítő. Amikor ránk néznek, a kívülállókban felmerülhet a kérdés: kik ezek a hülyék, és mégis mit művelnek?" – vetette fel Kimi Räikkönen a Bahreini Nagydíj hétvégéjén, miután az érintetteknek vasárnap délelőtt sem sikerült megállapodniuk arról, hogy a következő versenyeken milyen lebonyolítással rendezzék meg az időmérőket.
A csapatok képviselői hiába ültek össze a Bernie Ecclestone-nal és az FIA-elnök Jean Todttal, lényegében
csak azt döntötték el, hogy csütörtökön újra találkoznak.
Míg ugyanis az istállók a folyamatos kieséses rendszer másodszori bukását követően szerettek volna visszatérni a tavalyihoz, ezt a lehetőséget fel sem kínálták nekik.
„Mi kifejtettük a véleményünket. Mindannyian egyetértettünk abban, hogy valószínűleg az lenne a legjobb, ha visszatérnénk a 2015-ös változathoz" – állította a Mercedes igazgatója, Toto Wolff, aki szombat este kijelentette: „keresztre kellene feszíteni" a folyamatos kiesést tovább erőltetőket. „Sokféle érdek van, úgyhogy nem egyszerű az ügy. Fogalmam sincs, mi lesz. Amikor legutóbb megpróbáltam megmondani, tévedtem."
Wolff arra céloz, hogy a csapatok már az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után visszatértek volna a tavalyi lebonyolítási rendhez, de ezt az FIA nem támogatta. A szervezet kompromisszumos megoldást javasolt – csak a Q3-ban állították volna vissza a régi rendszert –, ebbe viszont a csapatok nem mentek bele. Bahreinben ezért maradt a folyamatos kiesés annak ellenére, hogy azt gyakorlatilag mindenki rossznak tartja.
Az időmérő kérdése valószínűleg Ecclestone és Todt politikai csatározásának ütközőzónájába került.
„Hogy mi az egyszerű magyarázat erre a helyzetre?" – firtatta Wolff. „Az őrület!"
Igaz, Räikkönen szerint tulajdonképpen nem változott semmi. „Az F1 hosszú évek óta így működik" – vélte. „Most jobban felkapják ezeket a sztorikat, de tíz évvel ezelőtt ugyanígy tele volt politikával. Csak egy természetes folyamat zajlik." Räikkönen, aki pár éve tett egy kitérőt a raliba, és kacérkodott a NASCAR-ral is, ugyanakkor hozzátette, hogy a pályaversenyzésben még mindig az F1 az abszolút csúcs.
Az FIA vasárnap új ötletet dobott be: a Q1-ben, a Q2-ben és a Q3-ban is úgy alakulna ki a sorrend, hogy mindenkinek az adott etapban elért két legjobb köridejét átlagolnák. Habár 2005-ben már használtak egy hasonló szisztémát, de néhány verseny után megszabadultak tőle, akkor az tette nehezen követhetővé az eseményeket, hogy két különböző napon elért köridők átlagát vették alapul.
Őszintén szólva ez a rendszer jobb lenne a mostaninál.
Hasonlítana a tavalyira, de még alaposabban elemeznünk kell" – mondta a Red Bullt irányító Christian Horner a Motorsport.com-nak. „A gumik használatát is bonyolítaná, ezt sem szabad figyelmen kívül hagyni."
A versenyzők megtehetnék, hogy egyetlen szettel próbálnak két gyors kört futni egy etapon belül, ez azonban kockázatos, mivel a gumik a másodikra jelentősen veszíthetnek a tapadásukból. Ha viszont két különböző szettet vetnének be, értelemszerűen több gumira lenne szükségük. Az élcsapatok most rendszerint 4-5 garnitúrából gazdálkodnak az egész időmérőn, beleértve azt az egyet, amit kifejezetten a Q3-ra kapnak.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!